وضعیت واگذاری زمین به متقاضیان نیازمند

وضعیت واگذاری زمین به متقاضیان نیازمند

یکی از راهکارهایی که دولت جهت کمک به ساخت مسکن اقشار نیازمند و متوسط جامعه در پیش گرفته بود، واگذاری زمین به متقاضیان بود. حالا به نظر می آید که برای ۱۳۶ هزار متقاضی، زمین لازم برای ساخت مسکن واگذار شده است.

به گزارش پرشین سازه ، وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام این خبر تاکید کرد که برخی از این زمین ها در قالب انفرادی و برخی دیگر به شکل گروهی واگذار شده اند.

مهرداد بذرپاش، ضمن نشست شورای پژوهش و فناوری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص این موضوع توضیحات بیشتری ارائه کرد و گفت:

در حال حاضر، واگذاری زمین به متقاضیان واقعی به دقت در حال انجام است. بیش از ۱۳۶ هزار متقاضی زمین، اراضی مورد نیاز خود را تحویل گرفته اند. البته باید قبل از هر چیزی زمین مربوطه به محدوده الحاق شده و آماده سازی شود.

وی در ادامه به بانک ها هشدار داد که هیچ بهانه ای برای عدم پرداخت تسهیلات مربوط به طرح نهضت ملی مسکن ندارند و بعد از تاکید رئیس جمهور، هیچ توجیهی پذیرفته نیست.

شورای عالی پژوهش چرا تشکیل شد؟

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به هدف تشکیل شورای عالی پژوهش اشاره کرد و گفت:

تمام مجموعه ها باید اقلام مورد نیاز خود را شناسایی کرده و سپس به شورا اعلام کنند. بعد از آن، وظیفه ی شورای عالی پژوهش، تامین اقلام راهبری است. این شورا با اتصالی که به مراکز پژوهشی دانشگاه ها، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و…دارند، می تواند این نیازها را ارجاع داده و به این ترتیب مشخص می شود که کدام یک از نیازهای موجود، اولویت بیشتری داشته و سریع تر تامین می شود.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که آن دسته از نیازهایی که در کشور نیست باید وارد شود که همین مسئله، حرکتی رو به جلوست!

مهرداد بذرپاش در ادامه تاکید کرد که برخی از سازمان ها و شرکت هایی که تابع وزارتخانه ی راه و شهرسازی هستند، خدمات پایه ارائه می کنند. در واقع تلاش بر این است که خدمات مردم پایه ارائه شود و به این ترتیب اعتماد مردم جلب شود. برای انجام این کار نیز نیازمند جهش های فناورانه هستیم.

این مقام مسئول در ادامه اعلام کرد که به جهت ارائه ی خدمات فناورانه ی مردم پایه، باید سیستم های IT را به کمک این بخش ها آورد.

صنعتی سازی در حوزه ی ساختمان

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که رویکرد این وزارتخانه، صنعتی سازی است. با پیشرفت صنعتی سازی، می توان هزینه های مربوط به ساخت و ساز را کمتر کرد و همچنین سرعت را بالا برد.

برخی از مجموعه های داخل کشور این کار را انجام می دهند. مثلا وزارت دفاع، در حوزه ی صنعتی سازی پیشگام است. اما همچنان این روند، فراگیر نشده که اصلی ترین دلیل آن هم، هزینه های بالا می باشد.

بذرپاش اعلام کرد که تمام تلاش وزارتخانه ی راه و شهرسازی این است که قیمت تمام شده ی مسکن کاهش پیدا کرده و بازار به رونق نسبی برسد.

این مقام مسئول اعلام کرد که کسب فناوری تنها زمانی خوب است که در بازار استفاده شود. هدف اصلی تشکیل شورای عالی پژوهش در وزارت راه و شهرسازی هم همین است.

قرار است که این شورا، نیازهای اصلی وزارتخانه را کشف کرده و پیگیر تامین آن ها در داخل و خارج از کشور باشد.

بذرپاش گفت: این شورا ذیل نظر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تشکیل شده است و تمامی اقدامات پژوهشی شرکت ها و سازمان های وابسته به وزارتخانه را انجام می دهد. دبیرخانه ی شورای عالی پژوهش، روز به روز بزرگ تر شده و مرجعیت آن نیز گسترش پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه به شرکت های دانش بنیان و تشویق هایی که برای فعالیت مستمر آن ها در نظر گرفته شده، اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که حدود ۸ هزار شرکت دانش بنیان وجود دارد که تنها ۸۰ شرکت در حوزه ی راه و شهرسازی فعالیت داشته و مشارکت کرده اند. از آن جایی که وزارت راه و شهرسازی حدود ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی را به عهده دارد، باید تعداد این شرکت های دانش بنیان بیشتر شود و در این حوزه نیز پیشتاز باشد.

ایجاد صندوق نوآوری و پژوهش در حوزه ی مسکن

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در طی سخنان خود بارها به نقش شورای پژوهش در شناسایی نیازهای پژوهشی شرکت های وابسته به وزارتخانه اشاره کرد و اعلام نمود:

با تلاش وزارت راه و شهرسازی، توانستیم دو صندوق ملی مسکن و صندوق ملی حمل و نقل را تشکیل بدهیم. در این میان، تصمیم به راه اندازی صندوق پژوهش و نوآوری در حوزه ی مسکن و حمل و نقل داریم که مصوبه ی آن از هیات وزیران دریافت شده است.

وی خاطرنشان ساخت که این دو صندوق جدید ذیل صندوق ملی مسکن و صندوق ملی حمل و نقل به فعالیت خود ادامه می دهند. اصلی ترین هدف این صندوق ها نیز ارائه ی کمک های مالی به شرکت های دانش بنیان است.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که تا پیش از این، وزارت راه و شهرسازی توجه چندان زیادی به اقدامات شرکت های دانش بنیان نداشت. به همین دلیل است که تعدادشان تا این حد کم است. اما وی تاکید کرد که در سال های آینده قرار است که این شرکت ها بسیار بیشتر شوند و این را می توان یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم به حساب آورد!

وزیر راه و شهرسازی در طی نخستین جلسه ی شورای پژوهش وزارت راه و مسکن، اعلام کرد که برنامه های متنوعی برای بهبود وضعیت ساخت و ساز در پیش گرفته اند که امیدوارند هر چه زودتر به نتیجه برسند.

در حال حاضر، مشخصا وضعیت تولید مسکن در کشور اصلا جالب نیست و به نظر می آید که بحران بزرگی را پشت سر می گذارد.

دیدگاه ها غیرفعال است