تشکیل شورای عالی پژوهش در وزارت راه و شهرسازی

بازار مسکن و ساخت و ساز در انتظار ارائه ی راهکارها و سیاست های وزیر جدید راه و شهرسازی است. حالا در جدیدترین خبرها به گوش می رسد که مهرداد بذرپاش بر رویکرد نگاه فناورانه و پیشران بودن وزارتخانه در بخش های مختلف تاکید دارد و اعلام کرده که شورای عالی پژوهش را تشکیل داده است. وی گفت: موفقیت در مراحل شناخت نظام مسائل، ارائه ی راه حل درست و اجرایی کردن آن می تواند در نهایت منجر به حل مشکلات شود.

به گزارش پرشین سازه ، در طول مراسمی که به مناسبت هفته ی پژوهش در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شده بود، ضمن گرامیداشت وزیر سابق راه، مهرداد بذرپاش که به تازگی به سمت وزیر راه و شهرسازی منصوب شده است، از محققان این وزارتخانه تشکر و قدردانی کرد و گفت: برای این که نتیجه ی پژوهش ها در نهایت به حل مشکل منجر شود، لازم است که سه مرحله ی شناخت نظام مسائل، ارائه ی راه حل ها و اجرایی کردنشان به درستی صورت بگیرد. در صورتی که هر یک از این مراحل به خوبی انجام نشود، نمی توان انتظار داشت که این مشکلات برطرف گردد.

وی در ادامه به مشکلاتی که در ساختار و الگوی شهرسازی، شهرهای جدید و ساخت مسکن وجود دارد اشاره کرد و گفت: در سال های متمادی، تحقیقات زیادی با ارائه ی ایده های خوب توسط پژوهشگران صورت گرفته است اما باید بررسی شود که مشکل در کدام بخش از مراحل شناخت نظام مسائل، ارائه ی راه حل ها و اجرایی کردنشان بوده است که در نهایت منجر به حل موضوع نشده است.

بذرپاش ادامه داد: در صورتی که پژوهش های مطلوب و خوبی در این راستا صورت گرفته است اما نتیجه نگرفته ایم باید الباقی مراحل را نیز مورد کنکاش قرار بدهیم تا دوباره درگیر چنین وضعیتی نشویم.

وی در ادامه به طرح بزرگ نهضت ملی مسکن نیز اشاره کرد و هزینه های ساخت مسکن مهر و خط اعتباری آن را نیز به یاد آورد و چنین توضیح داد: بر اساس قانون جهش تولید مسکن، هزینه ی ساخت هر متر مربع از واحدهای نهضت ملی مسکن حدود ۷ میلیون تومان است. در صورتی که هر واحد با مشاعات آن ۱۰۰ متر مربع باشد، نیازمند بودجه ای معادل ۲۸۰۰ هزار میلیارد تومان هستیم که موضوع روش های تامین مالی این طرح با توجه به اینکه بیشتر متقاضیان آن از اقشار و دهک های پایین درآمدی جامعه هستند، باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه خاطرنشان ساخت: این وزارتخانه با صنایعی مثل صنعت ساختمان، صنعت ریلی و صنایع دریایی، جاده ای و هوایی رو به روست و باید رویکردهایی جهت تامین مالی، مشتری، زمان ساخت، بازار، رقبا و شرکا و البته موضوع تحریم را در نظر داشته باشیم. مشخصا در صورتی که می خواهیم نگاه صنعتی به موضوعات تخصصی وزارت راه و شهرسازی داشته باشیم باید رویکرد مرتبط با صنعت نیز داشته باشیم و پژوهشگران لازم است که به این موضوع نیز توجه زیادی داشته باشند.

وی از پژوهشگران درخواست کرد که توجه ویژه و جدی تری نسبت به حوزه ی حمل و نقل در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی داشته باشند و افزود: به طور کلی لازم است که وزارت راه و شهرسازی دو رویکرد اصلی را دنبال کند: اولین رویکرد وزارتخانه این است که فناورانه تر از قبل عمل کند و مطابق با تکنولوژی و دانش جدید حرکت نماید. دومین رویکرد ما این است که وزارتخانه، پیشران پیشرفت در کشور باشد که بر اساس نقش ها متفاوت تر خواهد بود.

بذرپاش تاکید کرد: ما در میدان دچار مشکلات روزمره هستیم و بخش پژوهش نباید از ما عقب تر بماند.

وی در ادامه به اهمیت پژوهش و تحقیق در وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و اعلام نمود که شورای عالی پژوهش را در این وزارتخانه راه اندازی کرده است.

وی در انتهای جلسه از پژوهشگران برتر حوزه ی وزارت راه و شهرسازی در سازمان ها و شرکت های تابعه، با اهدای لوح، تقدیر و تشکر کرد.

لازم به ذکر است که تغییر وزیر راه و شهرسازی، امیدواری ها در بخش مسکن را افزایش داده است و بیشتر فعالین در انتظار اعلام سیاست های جدید این وزارتخانه هستند.

دیدگاه ها غیرفعال است