وضعیت رهن و اجاره در شهرری تیر ۱۴۰۳

آخرین وضعیت رهن و اجاره در شهرری

آخرین وضعیت رهن و اجاره در شهرری؛ وداع با رویای خانه ارزان!


بارها از هزینه های سنگین اجاره نشینی صحبت شد و خیلی از مسئولان و کارشناسان، دلسوزانه نسبت به وضعیت بغرنج و وخیم این شاخص هشدار دادند اما به نظر می آید که روند افزایش قیمت ها همچنان ادامه دارد و حتی محله های جنوبی تهران از جمله شهرری نیز از گزند گرانی ها در امان نبوده اند و آخرین سنگر مستاجران تهرانی برای یافتن خانه ای ارزان نیز فرو ریخت.

به گزارش پرشین سازه ، شهرری به دلیل دسترسی خوبی که مرکز تهران دارد و امکانات خوبی که به ساکنان خود ارائه می کند، همواره یکی از بهترین گزینه های مستاجران به حساب می آمده اما در حال حاضر، قیمت مسکن واحدهای شهرری نیز دست کمی از دیگر نقاط تهران ندارد و مستاجران ناچارند به دنبال یک جای دیگر برای یافتن خانه های ارزان قیمت بروند.

مثلا یک واحد ۷۶ متری که در شهرری واقع شده، با قیمت ۴۸۰ میلیون تومان رهن کامل ارائه شده است. واحد مزبور دارای ۲ اتاق خواب است و امکانات ویژه ای ندارد. همچنین ۲۳ سال از عمر این واحد می گذرد.

خوشبختانه مواردی که مالک به دنبال رهن کامل باشد، در شهرری زیاد است اما به هرحال، مبالغ رهن نیز در طی سال های گذشته و بعد از جهش قیمت ها، دستخوش تغییرات زیادی شده است. مثلا یک واحد ۶۰ متری که بیش از ۱۲ سال عمر دارد، با مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان رهن کامل آگهی شده است.

واحدهای بزرگ متراژ متنوعی هم در شهرری وجود دارند که با اندکی هزینه بیشتر می توانید آنها را اجاره کنید. مثلا در صورتی که به دنبال یک واحد بزرگ متراژ هستید، احتمالاً این گزینه ای مناسب برای شماست: یک واحد ۱۶۹ متری با مبلغ ۵۰۰ میلیون رهن و ماهانه ۷ میلیون اجاره، آگهی شده است.

طبیعتاً واحدهای بزرگ متراژ را به سختی می توان با رهن کامل، اجاره کرد و باید مبلغی هم به عنوان کرایه ماهانه در نظر بگیرید. البته هنوز هم در شهرری، واحدهایی که رهن کامل داشته باشند، زیاد هستند اما بیشتر آن ها زیر ۱۰۰ متر می باشند.

یک واحد ۸۵ متری در شهرری که نزدیک به ۴ سال سن دارد، با مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان رهن کامل ارائه شده است. دلیل قیمت بالای این ملک نسبت به دیگر واحدهای معرفی شده، نوساز بودن این واحد است که طبیعتاً امکانات بیشتری برای ساکنان فراهم می نماید.

واحدهای بزرگ متراژ دیگری نیز با جستجو در شهرری پیدا می شوند که قیمت های نسبتاً منصفانه ای دارند اما به هرحال، این واحد ها نیز با رشد فراوان اجاره بها رو به رو شده اند. مثلا یک واحد نوساز در شهرری که ۱۰۵ متر دارد، با مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۱۰۰ هزار تومان اجاره آگهی شده است.

واقعیت اینجاست که با وجود افزایش ناگهانی قیمت اجاره مسکن در شهرری، هنوز هم این محله جای مناسبی برای طبقات متوسط جامعه به حساب می آید و می توانند با رقم های نسبتاً کمتر، واحدی مناسب خود اجاره کنند اما نباید فراموش کرد که تا همین چند سال پیش، شهرری محل زندگی طبقات کم درآمد جامعه بود و بیشتر اقشار متوسط جامعه، می توانستند با همین مبالغ، بهترین واحدها را در مرکز تهران اجاره کنند.

اگر بیشتر به دنبال واحدهایی هستید که به شکل رهن و اجاره آگهی شده اند، احتمالاً باید به سراغ واحدهای کوچک متراژ بروید. یک واحد ۶۵ متری در شهرری با مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان آگهی شده است. این واحد یک خوابه، ماهانه هشت میلیون تومان اجاره دارد. یک واحد ۸۷ متری که در سال ۹۲ ساخته شده و دارای ۲ اتاق خواب می باشد نیز، با مبلغ ودیعه ۶۰۰ میلیون تومان ارائه شده اما اشتباه نکنید! این واحد بدون اجاره نیست و باید ماهانه ۱۲ میلیون هم بابت کرایه مسکن بپردازید.

یک واحد دیگر که ۷۰ متر دارد و یک خوابه می باشد، دارای مبلغ ۳۰۰ میلیون رهن و ماهانه شش میلیون اجاره است. واحد مزبور در سال ۱۳۸۵ ساخته شده است. تقریبا می توان گفت که عملاً خانه کوچک متراژ ارزان قیمت با رهن و اجاره زیر ۴۰۰ میلیون تومان، در شهرری پیدا نمی شود. بیشتر کسانی که مبلغ رهن خود را زیر این رقم تعیین کرده اند، اجاره های سنگینی از مستاجران خود دریافت می کنند.

البته فراموش نکنید که بسیاری از قیمت های مندرج در این مطلب بر اساس گزارش های میدانی و آگهی های اینترنتی استخراج شده و قیمت رسمی منطقه نیست. همچنین شرایط واحد مسکونی از جمله سن، امکانات، کوچه و خیابان و حتی شرایط طرفین معامله نیز در تعیین قیمت اثر خواهد داشت.

شهرری هنوز هم می تواند قیمت های مناسبی به نسبت بازار اجاره مسکن تهران ارائه کند، فقط مشکل اینجاست که طبقات محروم و فرودست جامعه دیگر از عهده ی اجاره این واحدها برنمی آیند.

دیدگاه ها غیرفعال است