وضعیت بازار ملک کلنگی و زمین خرداد ۱۴۰۲

وضعیت بازار ملک کلنگی و زمین خرداد 1402

بازار عرضه و تقاضای املاک کلنگی تغییر کرده است و همین موضوع می تواند مقدمه بر تغییرات بزرگ تر در حوزه ی مسکن باشد.

به گزارش پرشین سازه ، در روزهای اخیر شاهد بوده ایم که خرید زمین و ملک کلنگی رونق بیشتری پیدا کرده، همچنین خیلی از سازندگان می خواهند در ساخت و ساز با مالک، مشارکت داشته باشند.

البته نباید فراموش کرد که چنین بازاری مثل خرید و فروش آپارتمان های مسکونی نیست که اتفاقا این روزها در اثر کاهش نرخ ارز، با کاهش قیمت رو به رو شده است. بازار ملک کلنگی ثابت باقی مانده و عرضه در آن محدود است.

تنها تغییری که می توان در بازار ملک کلنگی مشاهده کرد این است که سازندگان به این بازار برگشته اند.

در سال های اخیر که هزینه ی ساخت و ساز خیلی بالا رفته بود، تمایل سازندگان هم برای خرید زمین و ملک کلنگی یا مشارکت در ساخت کاهش پیدا کرده بود. از سوی دیگر، تقاضای خرید واحدهای مسکونی به قدری پایین آمده که دیگر برای سازنده، صرفه ی اقتصادی ندارد.

حالا که بعد از چند سال، دوباره تحرکاتی در این بازار دیده می شود. چرا که برخی از مالکان به دنبال زمین یا ملک های کلنگی برای ساختمان سازی می باشند.

نکته این جاست که هنوز هم عوامل بازدارنده ای مثل تورم و بحران تقاضا وجود دارد اما از آن جایی که تورم مسکن در سال گذشته، از تورم ساخت بیشتر شد، خیلی از سازندگان دوباره به بازار امیدوار شده و اقدام به ساخت و ساز کرده اند. البته لازم به ذکر است که بازار معاملات مسکن همچنان راکد و بدون خریدار مصرفی است.

دومین رویداد و تغییر بزرگی که در بازار ملک کلنگی و زمین به چشم می خورد، این است که سازندگان مناطق شمالی تهران به ساخت و ساز در مناطق جنوبی مثل منطقه ۹ و ۱۰ روی آورده اند.

از آن جایی که تقاضای بازار بیشتر در این مناطق است، عجیب نیست که سازندگان هم برای ساخت و ساز در این محله ها اقدام کنند. متقاضیان مسکن در پایتخت، قدرت خرید واحدهای گران قیمت شمال تهران را ندارند. در نتیجه بیشتر واحدهای نوساز در این مناطق خالی می ماند. سازندگان هم بازار جنوب تهران را به دلیل مشتریان بیشتر، ترجیح می دهند.

در ضمن نباید فراموش کرد که مبالغ بلاعوضی که سازنده باید در این مناطق پرداخت کند، خیلی کمتر از مناطق شمالی است. در شمال تهران، به ازای هر متر مربع باید مبلغ ۷۰ میلیون تومان مبلغ بلاعوض پرداخت شود. این در حالیست که در مناطق جنوبی شاید حتی نیازی به پرداخت این مبلغ هم نباشد.

سومین تغییری که این روزها در بازار ملک کلنگی شاهد هستیم، تفاوتی است که در رفتار بازار زمین و ملک کلنگی با واحدهای مسکونی وجود دارد.

خرداد ماه امسال، پر از اخبار امیدوارکننده در خصوص مذاکرات سیاسی بود که منجر به کاهش قیمت واحدهای مسکونی شد. در بخش زیادی از مناطق تهران شاهد کاهش ۱۰ الی ۱۵ درصدی قیمت ملک بودیم. اما بازار ملک کلنگی و زمین، واکنش چندانی به این تغییرات مثبت نداشت.

به نظر می آید که تا وقتی که خبر قطعی توافق منتشر نشود، بازار زمین و ملک کلنگی واکنشی نشان نمی دهد و قیمت ها تغییر نمی کنند.

بسیاری از کارشناسان می گویند که زمین، گران ترین و پر هزینه ترین بخش ساختمان سازی است. بنابراین طبیعی است که به سادگی دچار کاهش قیمت نشود. تا زمانی که ریسک های اقتصادی در حوزه ی ساخت و ساز وجود داشته باشد، نمی توان انتظار داشت که قیمت زمین کاهش پیدا کند.

هر چقدر که تورم مهار شود و نرخ ارز پایین تر بیاید، می توان امیدوار بود که سازنده ها نیز به بازار مصرف برمی گردند و حضورشان دائمی خواهد بود. همچنین افزایش عرضه به بازار، می تواند قیمت ها را تعدیل کرده و قدرت خرید را به مردم برگرداند.

بررسی ها نشان می دهد که قیمت هر متر مربع زمین مسکونی یا ملک کلنگی در مناطق جنوبی تهران حدود ۷۰ میلیون تومان است. در منطقه ۵ نیز این قیمت به ۲۰۰ میلیون تومان نیز می رسد. هزینه ی ساخت نیز در شهر تهران از ۱۲ میلیون تومان شروع می شود و گاهی به ۲۰ میلیون تومان هم می رسد.

در نتیجه، به نظر می آید که اصلی ترین هزینه ی ساخت و ساز، مربوط به خرید زمین باشد. طبیعی است که در چنین شرایطی، کاهش پیدا نکند و مقاومت سرسختانه ای در برابر کاهش قیمت از خود نشان بدهد.

به جز اخبار واقعا مثبت و قطعی، هیچ چیز نمی تواند رفتار این بازار را تغییر بدهد.

دیدگاه ها غیرفعال است