وضعیت بازار مسکن ۱۴۰۳: آینده و تحولات

وضعیت-بازار-مسکن-1403-آینده-و-تحولات

اگر دولت اقدام کند، بازار مسکن درست می شود!


بر اساس گفته های رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، وضعیت بازار مسکن در سال جاری خوب خواهد شد و دولت توانسته بحران مسکن را پشت سر بگذارد و تصمیمات خوبی هم برای ساماندهی بازار گرفته است. در صورت اجرای صحیح این سیاست ها، امیدواری به بهبود وضعیت مسکن نیز وجود خواهد داشت.

به گزارش پرشین سازه ، کیانوش گودرزی ضمن ابراز امیدواری نسبت به وضعیت بازار مسکن در سال جاری، اعلام کرد که بار تمام کم کاری های دولت های پیشین به دوش دولت سیزدهم افتاده و همین مسئله، بحران گسترده ای در سال ۱۴۰۲ در بازار مسکن و اجاره ایجاد کرد. البته در این میان، دولت نیز با اجرای سیاست های انقباضی جلوی پیشرفت تورم را گرفت و تا حدی موفق به کنترل قیمت ها در بازار شد.

بر اساس گفته های این عضو اتحادیه، اقدامات دولت بود که منجر به ایجاد آرامش و ثبات در بازار مسکن شد. وی اعلام کرد که تحویل واحدهای مسکن مهر در شهرهای مختلف کشور، منجر به کاهش قیمت ها شد.
در شهرهای جدید اطراف پایتخت مثل پردیس نیز، عرضه واحدهای مسکن مهر بیشتر شد و همین موضوع قیمت ها را تا حد خیلی زیادی کاهشی کرد. در سال جدید نیز این امیدواری وجود دارد که با ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن و عرضه آنها به بازار، قیمت ها کمتر شود و نظام عرضه و تقاضا تعدیل گردد. این موضوع در نهایت سبب متعادل سازی قیمت ها خواهد شد.

پیکی دیگر از مشکلات اساسی بازار مسکن، به مستاجران مربوط است. نرخ های اجاره نشینی خیلی بالا رفته و عملاً بخش زیادی از جامعه را به دردسر انداخته است. به همین دلیل در سالی که گذشت، دولت سیزدهم اقدامات مختلفی در راستای ساماندهی به بازار اجاره در پیش گرفت.
کیانوش گودرزی ضمن اشاره به این اقدامات، خاطرنشان ساخت:

با ابلاغ بانک مرکزی به بانک ها، پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن سرعت بیشتری پیدا کرد. علاوه بر این، وضع قوانینی مثل ساماندهی به بازار اجاره مسکن نیز توانست تا حدی بازار اجاره به کنترل درآورد.

وی تصریح کرد که گرچه برخی از مستاجران در سال گذشته ناچار شدند که محل زندگی خود را تغییر دهند اما خوشبختانه تمام مستاجران موفق به یافتن واحد استیجاری شدند و مشکلاتی که در سال های قبل وجود داشت، تا حد زیادی برطرف شد.

بر همین اساس، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران معتقد است که سال خوبی در انتظار مستاجران می باشد و باید نسبت به آینده طرح نهضت ملی مسکن و تعادل قیمت ها امیدوار بود. وی همچنین تاکید کرد که دولت توانسته به سلامت از بحران مسکن عبور کند و تصمیمات مناسبی برای کنترل اوضاع بازار اتخاذ کرده است.
سیاست هایی که دولت وضع کرده نیز بسیار موثر و مفید هستند و در صورت اجرای صحیح آنها می توان انتظار یک آینده ی بهتر برای بازار مسکن داشت.

کیانوش گودرزی همچنین در خصوص اثرگذاری بازارهای موازی مثل ارز و طلا بر بازار مسکن نیز سخن گفت و تاکید داشت که اتفاقات رخ داده در این بازارها، روی اوضاع مسکن نیز اثر می گذارد. مثلا در سال گذشته، بارها بازار طلا و ارز دچار نوسان شد و اثرات این نوسانات، روی نهاده های ساختمانی نیز مشاهده گردید. البته این اثرگذاری مقطعی بود و به دلیل رکودی که بر بازار مسکن حاکم بود، نتوانست قیمت ها را به شکل چشمگیری تغییر دهد.
متاسفانه در روزهای پایانی سال قیمت دلار با افزایش رو به رو شد که همین موضوع منجر به خروج بسیاری از فروشندگان مسکن از بازار گردید. این نوسانات قیمت باعث ایجاد انتظارات تورمی می شود و همه بازیگران بازار مسکن را از عمل باز می دارد.
در حال حاضر نیز همه منتظر آینده هستند و وضعیت بازار در سال جدید را رصد می کنند تا بتوانند تصمیم درست تری برای ملک خود بگیرند. برای پیش بینی بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ باید به سیاست های دولت نگاهی انداخت. قبل از هر چیزی باید مطمئن شد که برنامه های تدوین شده در رابطه با مسکن، اجرا می شوند یا خیر! از سوی دیگر، باید میزان اثرگذاری این برنامه ها نیز سنجیده شود.
بر اساس گفته های کیانوش گودرزی، در صورتی که دولت موفق به ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن شود، می توان اتفاقات خوبی برای بازار مسکن پیش بینی کرد. دولت می تواند برای بهبود وضعیت مستاجران نیز به شکل جدی وارد حوزه اجاره داری حرفه ای شود و با ساخت مسکن و اجاره دادن آن، وضعیت مستاجران را تا حدی بهبود ببخشد.

نکات قابل توجه

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران معتقد است که سال ۱۴۰۳، سال خوبی برای بازار مسکن خواهد بود.
دولت سیزدهم با اجرای سیاست های انقباضی، تا حدی موفق به کنترل قیمت مسکن شده است.
طرح نهضت ملی مسکن در صورت اجرا، می تواند به تعادل قیمت ها در بازار کمک کند.
ساماندهی بازار اجاره و ارائه تسهیلات ودیعه مسکن، از اقدامات دولت برای حمایت از مستاجران است.
نوسانات بازارهای موازی مثل ارز و طلا، بر بازار مسکن نیز اثر می گذارد.
پیش بینی دقیق بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ به اجرای صحیح سیاست های دولت و شرایط اقتصادی کشور بستگی دارد.

دیدگاه ها غیرفعال است