وام مسکن نخبگان؛ روی کاغذ آسان، در عمل سخت!

وام مسکن نخبگان؛ روی کاغذ آسان، در عمل سخت!

نخبگان در انتظار وام مسکن؛ بانک‌ها شرط و شروط زیادی می‌گذارند


قرار بود که در قالب نهضت ملی مسکن به اعضای بنیاد ملی نخبگان، وام مسکن تعلق بگیرد. حالا معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد می گوید که پیش از اقدام به عقد مبایعه نامه و خرید ملک، متقاضیانی که می خواهند وام مسکن ملی دریافت کنند، باید از شرایط بانک های وام دهنده آگاه باشند؛ چرا که خیلی از آن ها، اساساً حاضر به پرداخت این تسهیلات نیستند یا شرایط خیلی سختی را لحاظ می کنند!

به گزارش پرشین سازه ، نشستی با نمایندگان بانک های عامل در محل بنیاد ملی نخبگان برگزار شد و در طی این نشست به موضوع بررسی راهکارهای رفع موانع و مشکلات در اعطای تسهیلات ساخت، خرید و ودیعه مسکن نخبگان پرداخته شد.

فرشاد سلیمانی می گوید که بر اساس مصوبه هیئت وزیران، استعدادهای برتر و نخبگان مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان از وام های ساخت، خرید و ودیعه مسکن بهره مند می شوند. شورای پول و اعتبار، هر ساله تعداد سهمیه ها و مبلغ این تسهیلات را برای بنیاد ملی نخبگان تعیین کرده و به بانک های عامل ابلاغ می کند.

بر اساس گفته های این مقام مسئول، برای امسال تعداد ۲ هزار فقره تسهیلات خرید مسکن برای نخبگان و استعدادهای برتر در نظر گرفته شده است. مبلغ کلی این وام ۲ میلیارد تومان با نرخ سود ۲۳ درصد و دوره بازپرداخت ۲۰ ساله است. متقاضیان بعد از معرفی توسط بنیاد، می توانند به بانک های عامل(سپه، ملی، صادرات، تجارت، مسکن، ملت و رفاه کارگران) مراجعه کرده و وام خود را دریافت کنند.

نخبگان و استعدادهای برتر، سرمایه های کشور هستند و باید حمایت های مادی و معنوی خوبی از آن ها صورت بگیرد. فرشاد سلیمانی ضمن تاکید بر این موضوع، خاطرنشان ساخت که یکی از اصلی ترین دغدغه های قشر نخبه، تامین مسکن است. به همین دلیل است که تسهیل شرایط پرداخت وام مسکن، یکی از مهم ترین اولویت های بنیاد ملی نخبگان می باشد.

ایشان در ادامه صحبت های خود به وام های مختلفی که در کشور پرداخت می شود اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بسیاری از این وام ها، جنبه سیاستی دارند و نمی توان نگاه اعتباری به آن ها داشت. واقعیت اینجاست که نخبگان یکی از اصلی ترین سرمایه های کشور هستند و تلاش برای نگه داشتن آنان در کشور، جزو سیاست های اصلی بنیاد می باشد!

در حال حاضر، مهاجرت نخبگان به یکی از معضلات اصلی کشور تبدیل شده و دولت تلاش دارد تا با اعطای مشوق ها و وام های مختلف، آن ها را در کشور نگه دارد.

سلیمانی می گوید که برای جلوگیری از خروج آن ها و ایجاد رضایت نسبی در این قشر، پرداخت تسهیلات مسکن به آنان در برنامه قرار گرفته است. در حال حاضر، رضایت زیادی در میان اقشار نخبه جامعه وجود ندارد و یکی از دلایل اصلی عدم رضایت آن ها، همین موضوع مسکن است.

بسیاری از بانک های عامل برای پرداخت تسهیلات مسکن، شرایط سختگیرانه ای دارند و به سادگی این وام را پرداخت نمی کنند. برخی از آنان درخواست فیش حقوقی به اندازه چندین برابر مبلغ قسط ماهیانه طلب می کنند. بعضی دیگر می گویند که ملک خریداری شده با این وام باید بیش از ۷ میلیارد تومان ارزش داشته باشد. گردش حساب بالا و شرایط سخت ضامن‌ها، از دیگر موانعی است که بانک ها بر سر راه دریافت این وام می گذارند. خیلی از آن ها که تکلیف خود را مشخص کرده و اساساً از همان ابتدا وامی پرداخت نمی کنند.

دریافت کنندگان وام مسکن نخبگان هوشیار باشند!

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان به متقاضیان وام مسکن ملی تاکید کرد که برای جلوگیری از مشکلات آینده، حتما قبل از عقد مبایعه نامه و خرید ملک، از شرایط بانک های عامل آگاه باشند. سقف مبلغی که در قالب وام مسکن نخبگان پرداخت می شود، ۲ میلیارد تومان است که در بهترین حالت، اقساط آن ۴۰ میلیون تومان خواهد بود.

سلیمانی تصریح کرد که نخبگان باید مبلغ دریافتی را متناسب با حقوق خود تنظیم کنند و مطمئن شوند که از عهده پرداخت اقساط سنگین این وام برمی آیند. علاوه بر این، باید شرایط تمام بانک ها را بررسی کنند و مطمئن شوند که حائز شرایط می باشند؛ چرا که خیلی از بانک ها بر اساس ضوابط خود عمل می کنند.

از سوی دیگر، به نظر می آید که وضعیت بانک ها نیز چندان مطلوب نیست و بودجه کافی برای پرداخت چنین وام های کلانی را ندارند. در نشست هم اندیشی بنیاد ملی نخبگان و نمایندگان بانک ها، مدیران شبکه بانکی اعلام کردند که در حال حاضر با مشکل ناترازی و کمبود نقدینگی مواجه هستند که همین موضوع، مشکلات زیادی را برای پرداخت وام مسکن به نخبگان پدید آورده است.

حتی در شرایطی که بانک ها حاضر به پرداخت وام باشند، ضوابط خاص خود را اعمال می کنند و بعضاً سختگیری های زیادی در پرداخت تسهیلات دارند.

دیدگاه ها غیرفعال است