واحدهای غیرایمن شهر کرج تخلیه شدند

واحدهای غیرایمن شهر کرج تخلیه شدند

به نظر نمی آید که بحران ساختمان های غیر ایمن و فرسوده به پایان رسیده باشد. ده ها ساختمان غیر قابل اطمینان در کل کشور وجود دارد که هر لحظه امکان فرو ریختن آن ها وجود دارد و باید فکری به حالشان صورت بگیرد.

در این میان، مدیر کل مدیریت بحران استانداری البرز از تخلیه ی چندین واحد مسکونی و تجاری اطلاع داد. این مقام مسئول ضمن ارائه ی پاره ای از توضیحات در خصوص وضعیت ساختمان های خیابان بوعلی اعلام کرد که شش واحد مسکونی و دو واحد تجاری و انباری تخلیه شده اند.

وی اذعان داشت که هنوز عملیات تخلیه ی سه واحد تجاری و سه واحد مسکونی صورت نگرفته است. پیگیری ها بر این است که صاحبان این واحدها هر چه سریع تر، واحد خود را تخلیه کنند.

به گزارش پرشین سازه ، اخیرا کارگروهی در استان البرز تشکیل شده است که ساختمان های پر خطر را در وهله ی اول شناسایی کرده و سپس به بازسازی آن ها بپردازد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری البرز، آقای منوچهر غفاری در ادامه اعلام کرد که این کارگروه با دستور ویژه ی استاندار البرز آغاز به کار کرده و در اولین گام، وضعیت ساختمان های غیر ایمن و پر خطر شهر کرج را بررسی خواهد کرد.

این مقام مسئول در ادامه گفت:

در اولین نشستی که این کارگروه برگزار کرد، واحدهای مسکونی، تجاری و اداری حد فاصل خیابان های بوعلی و باستانی در محله ی حصارک کرج بررسی شد. این ساختمان ها در وضعیت قرمز قرار دارند و باید فکری به حالشان صورت بگیرد.

غفاری در ادامه اذعان کرد که تعداد ساختمان هایی که پر خطر و غیر ایمن هستند، در سطح استان بسیار بالاست. اصلی ترین وظیفه ی این کارگروه، شناسایی این ساختمان هاست. در گام بعدی باید ایمن سازی و مقاوم سازی آن ها صورت بگیرد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری البرز اعلام کرد که برای برخی از این ساختمان ها که قابلیت صدور پروانه دارند، می توان روند ایمن سازی را در پیش گرفت. مالکینی که در این زمینه همکاری می کنند، می توانند از خدمات تسهیل کننده نیز بهره مند شوند.

منوچهر غفاری در ادامه به تشریح برخی از این خدمات پرداخت و اعلام کرد که پروانه ساختمانی این سازه ها به صورت رایگان صادر خواهد شد. همچنین تسهیلات بانکی کم بهره نیز به این مالکین اعطا می شود. البته این اقدامات، تنها بخشی از خدماتی است که برای نوسازی ساختمان های پر خطر صورت گرفته است.

یکی از اصلی ترین بافت های استان البرز که با معضل بزرگ ساختمان های غیر ایمن رو به رو است، خیابان بوعلی می باشد. در این خیابان چندین واحد مسکونی غیر ایمن و پر خطر وجود دارد که نیاز به تخلیه ی آن وجود دارد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری البرز اعلام کرد که تا به امروز شش تا از این واحدهای مسکونی تخلیه شده اند. همچنین دو واحد تجاری و دو انباری نیز تخلیه شده اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که هنوز عملیات تخلیه ی واحدهای مسکونی غیر ایمن به پایان نرسیده و به زودی، چند واحد دیگر نیز تخلیه خواهند شد.

این مقام مسئول دوباره تاکید کرد که اولین هدف کارگروه مربوطه این است که ساختمان های این چنینی را شناسایی کرده و اقدام به تخلیه ی ساکنین آن نماید. در قدم بعدی نوبت به ایمن سازی و مقاوم سازی آن ها می رسد.

نکته ی بسیار مهمی که در این میان وجود دارد این است که ساختمان های مذکور تمام دارایی ساکنینشان هستند و در نتیجه نمی توان به سادگی اقدام به تخلیه ی آن ها کرد.

در نتیجه باید ساز و کار مناسبی جهت تسهیل نوسازی این ساختمان ها وجود داشته باشد. اقداماتی که در این خصوص پیگیری می شود شامل صدور پروانه ساخت رایگان و وام های کم بهره ی بانکی است.

منوچهر غفاری در ادامه خاطرنشان ساخت که بیشتر کسانی که حاضر به تخلیه ی ملک خود نیستند، در واقع صاحبان واحدهای مسکونی هستند که تنها دارایی شان همین ملک است. از سوی دیگر بودجه ی کافی برای جا به جایی ندارند و نمی توانند خانه ی خود را تخلیه کنند.

این موضوع برای صاحبان واحدهای تجاری چندان سخت و دشوار نیست چرا که به راحتی می توانند جای دیگری را خریداری کرده یا اجاره کنند.

مالکین واحدهای مسکونی به سادگی سرپناه خود را از دست می دهند و ممکن است دچار حاشیه نشینی یا ده ها معضل دیگر شوند.

به همین دلیل است که تمرکز کارگروه ویژه در استان البرز، بر همین قشر از جامعه است. تلاش می شود که وضعیت این واحدهای مسکونی تغییر پیدا کرده و شرایط ایمن تری برای سکونت به وجود بیاید.

متاسفانه در سال های گذشته، خسارت های جبران ناپذیری از محل ریزش یا آتش سوزی ساختمان ها به افراد وارد شده است. در کمتر از ۱۰ سال، شاهد ده ها فاجعه پیرامون ساختمان های غیر ایمن بوده ایم. فجایعی مثل متروپل و پلاسکو که هنوز هم داغشان تازه است.

هر بار بعد از رخداد چنین اتفاقاتی، کارگروه های ویژه ای برای رسیدگی به امور ساختمان های غیر ایمن تشکیل می شود. اما معمولا بدون اینکه کارایی خاصی داشته باشند، به دست فراموشی سپرده خواهند شد.

به نظر می آید که تنها راهکاری که برای بهبود وضعیت ساختمان های پر خطر وجود دارد، ایجاد شرایطی است که طی آن خود مالکین بتوانند اقدام به نوسازی ساختمان های خود کنند.

از آن جایی که بیشتر ساکنین این بافت های غیر مطمئن و پر خطر، اقشار فرودست و کم درآمد جامعه است، ضروری است که حمایت های دولتی از آن ها صورت بگیرد و هرچه سریع تر معضل این بافت پر خطر حل شود.

بر اساس گفته های بنیاد مسکن، قرار است تا سال ۱۴۱۰ معضل بافت فرسوده حل و فصل شود. اما مشخص نیست که تکلیف ساختمان های پر خطر و غیر استاندارد چه خواهد شد. ساختمان هایی که مانند بمب ساعتی عمل کرده و هر لحظه ممکن است فاجعه به بار بیاورند.

دیدگاه ها غیرفعال است