هزینه ساخت هر متر مسکن ملی ۸ تا ۱۱ میلیون تومان

طرح نهضت ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن


دولت سیزدهم در حالی مدیریت را به دولت بعدی تحویل می دهد که تکلیف طرح نهضت ملی مسکن هنوز روشن نیست اما مدیرعامل صندوق ملی مسکن می گوید که بسته به شهرهای مختلف، هزینه ساخت هر متر مربع از این پروژه ها حدود ۸ الی ۱۱ میلیون تومان می شود.

به گزارش پرشین سازه ، این مقام مسئول در نشست خبری خود اعلام کرد که ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی آغاز به کار کرده اند و از این میان، ۷۰۰ هزار واحد نیز تکمیل شده و به دست متقاضیان رسیده است.

مهدیار اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که برای ساخت و اجرای این تعداد از واحدهای نهضت ملی، تا به امروز نزدیک به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده و انتظار می رود که هزار همت برای تکمیل این طرح، هزینه شود.

بر اساس گفته های ایشان، هر متر مربع مسکن ملی حدود ۸ الی ۱۱ میلیون تومان هزینه برمی دارد و قرار است که هزینه های مزبور از طریق آورده های مردم، تسهیلات بانکی و سازمان های همکار از جمله وزارت راه و شهرسازی، سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت بازآفرینی شهری ایران و حتی بنیاد مسکن تامین شود.

در روزهای گذشته، اخبار مربوط به افزایش سقف وام مسکن نیز به گوش رسید و اعلام شد که وام نهضت ملی از ۵۵۰ میلیون به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

مدیرعامل صندوق ملی زمین و مسکن اعلام کرد که افزایش این مبلغ باعث بالارفتن ۳۰ درصدی اقساط وام شده است. تا به حال برای ساخت ۸۰۰ هزار واحد مسکونی، ۲۸۰ همت قرارداد تسهیلات مسکن ملی منعقد شده و از این میان ۱۴۰ همت نیز پرداخت شده است.

وی در ادامه به توضیح شرایط پروژه های مختلف پرداخت و گفت:

هر سایت مسکن که افتتاح می شود، سیستم آب و فاضلاب دارد. بنابراین برای مدیریت هزینه های ساخت مسکن و تورمی که به ساخت و ساز تحمیل می شود، ۲۰۰۰ همت صرف خرید فولاد شده است.

این مقام مسئول به دیگر هزینه هایی که برای نصب آسانسور واحدهای مسکن مهر و وام قرض الحسنه اقشار کم درآمد پرداخت شده نیز اشاره کرد که مجموعاً ۱۷۹۰ میلیارد تومان بوده است.

بخش دیگری از منابع صندوق ملی مسکن صرف انتقال زیرساخت های آب و برق شد و برای تکمیل الباقی واحدهای مسکن مهر نیز حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از محل این صندوق هزینه شد.

بر اساس گفته های مدیرعامل صندوق ملی مسکن، در حال حاضر هزینه کلی ساخت یک واحد از مسکن ملی نزدیک به ۱ میلیارد تومان هزینه دارد. با احتساب وام ۵۵۰ میلیونی، کل آورده متقاضیان نزدیک به ۴۵۰ میلیون تومان خواهد بود. البته این مبلغ برای متقاضیان مسکن حمایتی بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون تومان می باشد.

وی در ادامه به توضیح شرایط پروژه های آتی پرداخت و خاطرنشان ساخت که پروژه های آینده که در سال جاری و سال بعد تکمیل می شوند، مشمول افزایش تسهیلات خواهند شد. البته قیمت تمام شده دقیق واحدهای مسکونی که امروز آغاز به ساخت کرده اند، مشخص نیست و معاونت مسکن و ساختمان باید عدد دقیق را مشخص کند.

مهدیار اسماعیلی همچنین در مورد سامانه خودنویس نیز اظهاراتی داشت و تاکید کرد که هزینه های مربوط به راه اندازی این سامانه توسط صندوق ملی مسکن تامین شده تا در نهایت، هدف غایی که رایگان سازی قراردادهای اجاره است، محقق شود.

یکی از مشکلات اصلی پروژه های جدید مسکن سازی، عدم توجه به خدمات زیربنایی و روبنایی است. این مقام مسئول می گوید که خوشبختانه در طرح نهضت ملی مسکن، هزینه ی جداگانه ای برای تکمیل سرانه خدمات در نظر گرفته شده و در حال حاضر نیز، بزرگترین خرید فولاد از طریق بورس کالا، به نام پروژه های نهضت ملی مسکن صورت گرفته است.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن اعلام کرد که تا امروز، برای تکمیل محوطه ها و معابر دسترسی مسکن مهر نزدیک هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان از محل صندوق ملی مسکن پرداخت شده است. همچنین نزدیک به ۱۶۷۲ فقره آسانسور با منابع داخلی صندوق برای نهضت ملی مسکن خریداری شده است.

یکی دیگر از اقدامات مثبتی که توسط صندوق ملی مسکن صورت گرفته، اهدای وام قرض الحسنه به پروژه هایی است که بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند. علاوه بر این، از محل بازگشت اقساط مسکن مهر، نزدیک ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای نهضت ملی مسکن هزینه شده است.

این مقام مسئول در انتهای سخنان خود تاکید کرد که ساز و کار مشخصی برای جلوگیری از افزایش هزینه های ساخت در نظر گرفته اند. دولت سیزدهم بانی این حرکت مثبت شد و امید می رود که در طی دولت چهاردهم نیز همین روند ادامه پیدا کند.

دیدگاه ها غیرفعال است