نهضت ملی مسکن در اردبیل با چالش های متعددی روبرو است

نهضت ملی مسکن در اردبیل با چالش های متعددی روبرو است

بسیاری از پروژه های طرح نهضت ملی مسکن به دلیل عدم همکاری سازمان ها و نهادهای دولتی، متوقف مانده اند. در همین راستا، استاندار اردبیل اعلام کرد که اداره کل راه و شهرسازی این استان باید هرچه سریع تر زمین های مورد نیاز را در اختیار دستگاه های خدمات رسان قرار دهد تا روند تکمیل زیرساخت های مسکونی ادامه پیدا کند.

به گزارش پرشین سازه ، شورای مرکزی استان اردبیل، صبح امروز برگزار شد و در طول آن، استاندار اردبیل به لزوم واگذاری زمین تا یک هفته ی آینده اشاره کرد. این زمین ها قرار است در راستای تامین زیرساخت های موردنیاز شهرک های نهضت ملی مسکن به کار بروند.

سید حامد عاملی اعلام کرد که تا چند ماه آینده، برخی از واحدهای مسکونی در شهرک های نهضت ملی مسکن تکمیل می شوند و باید زیرساخت های خدماتی آنها را نیز به بهره برداری رساند.
دستگاه های خدمات رسان به اراضی زیادی نیاز دارند تا اجرای زیرساخت ها را به عهده بگیرند. به همین دلیل اداره کل راه و شهرسازی باید هر چه سریع تر، نسبت به واگذاری این زمین ها اقدام کند تا زیرساخت های شهرک های نهضت ملی مسکن در استان اردبیل، تکمیل شوند.

یکی از چالش هایی که در خصوص طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد، سرعت کم اجرای آن است. استاندار اردبیل تصریح کرد که باید اجرای فونداسیون با سرعت بیشتری انجام شود و اداره کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن، به عنوان متولیان اصلی مسکن سازی، عملیات ساخت و ساز واحدها را پیگیری نمایند.

وی همچنین اعلام کرد که برخی از واحدهای نهضت ملی مسکن پیشرفت فیزیکی خوبی داشته اند و می توان تا سال آینده، آنها را به بهره برداری رساند. استاندار اردبیل از مسئولان ذیربط درخواست کرد که تکمیل این واحدها باید به اطلاع متقاضیان برسد.
یکی از مشکلاتی که در خصوص طرح های نهضت ملی مسکن وجود دارد، عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات است. از آنجایی که بخش زیادی از بودجه ی مالی طرح مزبور توسط بانک ها تامین می شود، عدم همکاری شبکه بانکی به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.
سید حامد عاملی در راستای همین موضوع خاطرنشان ساخت:

در صورتی که بانک ها روند اداری خود را تسریع ببخشند و تسهیلات مسکن را به موقع پرداخت کنند، می توان از بالا رفتن هزینه های ساخت و ساز مسکن جلوگیری کرد.

بر اساس گفته های استاندار اردبیل، یکی از عواملی که منجر به بالا رفتن هزینه های احداث مسکن می شود، طولانی شدن زمان تزریق بودجه به پیمانکاران است. هر روزی که پروژه های مسکونی متوقف شوند، با افزایش هزینه همراه است.
بنابراین وظیفه ی بانک ها این است که با پرداخت به موقع، از طولانی شدن روند ساخت و ساز جلوگیری کنند.

مصالح ساختمانی باید از داخل استان تامین شوند!

یکی دیگر از چالش های استان اردبیل در ساخت مسکن، تامین مصالح ساختمانی است. سید حامد عاملی اعلام کرد که اگر مصالح مزبور از تولیدکنندگان داخلی تامین شود، می توان هزینه ها را کاهش داد.

بسیاری از مصالح ساختمان سازی از جمله بلوک، در و پنجره، شیرآلات، آجر و… در استان اردبیل تولید می شود و به همین دلیل، نیازی به وارد کردن این مصالح نیست.
وظیفه ی اصلی اداره کل صنعت، معدن و تجارت این است که واحدهای تولیدی را به پیمانکاران و دستگاه های متولی مسکن سازی از جمله بنیاد مسکن و راه و شهرسازی معرفی کند. به این ترتیب می توان همکاری مثبتی میان طرف عرضه و تقاضا ایجاد کرد و در نهایت، هزینه های تولید مسکن را کاهش داد.

بر اساس آمارهای موجود نزدیک به ۳۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در استان اردبیل، در دست ساخت می باشند. بنابراین در صورتی که تامین مصالح ساختمانی از داخل استان انجام شود، پس از مدتی می توان شاهد رشد و رونق اقتصادی، گردش مالی و اشتغال زایی در استان شد.

از آنجایی که صنعت ساختمان، نوعی پیشران اقتصادیست، حمایت از تولیدکنندگان مصالح ساختمانی، می تواند در نهایت به رونق بشتر منجر شود.
یکی از مشکلات اصلی پیمانکاران طرح نهضت ملی مسکن در استان اردبیل، تامین شن و ماسه است. استاندار اردبیل پس از شنیدن مشکلات این افراد، قول مساعد داد که صدور مجوز موقت برداشت از سوی اداره کل صمت را تصویب کند.
با اقداماتی که صورت گرفته، امیدواری بر این است که خیلی زود، روند ساخت و ساز در استان اردبیل سرعت بگیرد و زیرساخت های لازم برای شهرک سازی نیز تکمیل شوند.

دیدگاه ها غیرفعال است