نقش تعاونی‌های مسکن در حل بحران مسکن کارگران

نقش تعاونی‌های مسکن در حل بحران مسکن کارگران

تعاونی‌های مسکن؛ تنها راه حل برای خانه‌دار شدن کارگران و اقشار کم‌درآمد


تعاونی های مسکن حضوری جدی و پرسابقه در عرصه مسکن دارند و به همین دلیل باید از پتانسیل های بالقوه آن ها استفاده کرد. اگر به دنبال ساخت مسکن ارزان قیمت هستیم، حتما باید به سراغ این تعاونی ها برویم و بر کار آن ها نظارت داشته باشیم. واقعیت اینجاست که نگاه سودمحور بر این تعاونی ها حاکم نیست و به همین دلیل بهترین بستر برای صاحبخانه شدن کارگران، بازنشستگان، و کارمندان به حساب می آیند.

به گزارش پرشین سازه ، خیلی از خانواده های ایرانی درگیر معضل مسکن هستند و بخش زیادی از درآمد خود را صرف این شاخص می کنند. وضعیت دهک های پایین بسیار بغرنج تر است و به همین دلیل، موضوع مسکن را مهمتر می سازد.

بر اساس گفته های مقامات و فعالان کارگری، بیش از ۸۰ درصد درآمد کارگران صرف هزینه های مسکن می شود. در چنین وضعیتی باید تعاونی های مسکن دوباره سرپا شوند تا بتوانند مسکن ارزان قیمت برای کارگران بسازند و به این ترتیب، بخش بزرگی از دغدغه شهروندان را برطرف نمایند.

اصلی ترین معضل در ساخت مسکن، قیمت بالای زمین است. دولت سیزدهم با تدابیر مختلف سعی کرد این مشکل را برطرف کند اما حجم واگذاری ها به اندازه کافی نبود. نباید فراموش کرد که کارگران آنقدری حقوق نمی گیرند که بتوانند پول خود را پس انداز کرده یا اقساط سنگین و بلندمدت پرداخت کنند. بنابراین، این موضوع نیز تبدیل به معضلی بزرگ شده است.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران، بهترین روش تامین مسکن کارگران را تعاونی های مسکن کارگری می داند. این تعاونی ها باید بتوانند وام های بدون بهره با اقساط بلندمدت به کارگردان پرداخت کنند.

هادی ابوی می گوید که علاوه بر این مسئله باید زمین رایگان در اختیار کارگران قرار بگیرد و نظارت بر ساخت و ساز مسکن انجام شود تا در نهایت کارگران صاحبخانه شوند. نمی توان انتظار داشت که کارگران آورده مالی زیادی داشته باشند. به همین دلیل، ساماندهی تعاونی های مسکن کارگری بهتری راهکار موجود است. دولت و وزارت تعاون نیز باید نقش ناظر را داشته باشد و وام های بدون بهره با اقساط بلندمدت برای کارگران تعریف نماید.

در روزهای گذشته، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار نسبت به تامین مسکن کارگران تاکید داشت و خواستار استفاده از ظرفیت ماده ۱۴۹ قانون کار در خصوص ساخت مسکن کارگری بود.

اصغر آهنی ها می گوید که با تامین مسکن نیروی کار، تولید بالا می رود. کارفرمایان نیز اعلام آمادگی کرده اند که با استفاده از ظرفیت ماده ۱۴۹ قانون کار، در روند احداث مسکن کارگری شریک باشند.

آهنی ها در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که در یک دهه گذشته، سیاست های مسکن به سمتی رفته که در نهایت آن را به معضل بزرگی تبدیل کرده است. ضربه اصلی این شرایط را کارگران می خورند که آسیب پذیرترین قشر جامعه به حساب می آیند.

در این میان، خیلی از کارگران و بازنشستگان چشم امید خود را به دولت بسته اند تا برای آن ها مسکن بسازد. یکی از فعالان کارگری می گوید که فقط دولت قادر به حل کردن این مسئله است. ناصر چمنی می گوید که انتظار ما از دولت این است که ابتدا طرح های نیمه کاره از دولت های قبل را تکمیل کرده و سپس برای ساخت مسکن کارگران، برنامه ریزی درست و دقیقی داشته باشد.

دولت چهاردهم باید از انبوه سازان خوش نام که کارنامه موفقی در حوزه ساخت مسکن دارند استفاده نماید و به این ترتیب مشکل مسکن را حل و فصل کند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی نیز، بهترین راه برای ساخت مسکن کارگری را ایجاد تعاونی های مسکن ساز دانست و خاطرنشان ساخت که از این مسیر، تولید مسکن کارگری سرعت پیدا می کند و هزینه های ساخت مسکن برای این قشر پایین تر خواهد آمد.

فتح الله بیات تصریح کرد که در طی سال های گذشته، دولت به جای اینکه تمرکز خود را روی ساخت واحدهای جدید بگذرد، در تلاش برای تکمیل پروژه های مسکونی قبل بوده است. به همین دلیل، باید هرچه سریع تر پروژه هایی مثل مسکن مهر تمام شوند تا بتوان به مسکن کارگران و بازنشستگان کم درآمد پرداخت.

ادعای جدید بر این است که نزدیک به ۲ میلیون واحد مسکونی مهر توسط تعاونی ها ساخته شده اند و در سال گذشته نیز بیش از ۴۳ هزار واحد مسکونی توسط اتاق تعاون ایران تحویل داده شده! همچنین تعاونی ها متعهد به ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن شده اند. حضور این تعاونی ها در بحث تامین مصالح ساختمانی نیز ملموس است. قرار شده بخش تعاون، تامین مصالح ۳۰۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی را بر عهده بگیرد.

تعداد کلی تعاونی های مسکن ۴ هزار تاست که در قالب های مختلف کارمندی، کارگری، بازنشستگان، فرهنگیان، نیروهای مسلح و…می باشند. از آن جایی که نگاه سودمحور بر عملکرد این تعاونی ها حاکم نیست، ظرفیت خوبی برای ساخت مسکن ارزان قیمت برای طبقات آسیب پذیر جامعه دارند.

دیدگاه ها غیرفعال است