اجرای طرح اقدام ملی مسکن؛ میراث بزرگ شهید رئیسی

اجرای طرح اقدام ملی مسکن؛ میراث بزرگ شهید رئیسی

افتخار دولت سیزدهم در مسکن‌سازی؛ یادگاری از شهید رئیسی


فقدان رئیس جمهور سیزدهم ایران باعث شد که خیلی ها با نگرانی به طرح های نیمه کاره و باقی مانده دولت سیزدهم نگاه کنند. وزیر کشور در روزهای اخیر اعلام کرد که با وجود تمام نگرانی ها، اجرای طرح اقدام ملی مسکن یکی از افتخارات این دولت بود.

به گزارش پرشین سازه ، احمد وحیدی تاکید کرد که دلیل اصلی موفقیت دولت در اجرای طرح های مسکن سازی، پیگیری بی نظیر شهید جمهور بود و همواره بر اجرای بی چون و چرای این طرح ها، تاکید داشت.

این مقام مسئول در آخر هفته گذشته به استان مرکزی سفر کرد و در طی مراسمی که به مناسبت واگذاری زمین رایگان به خانواده های خوش جمعیت استان برگزار شده بود، به شرح اقدامات رئیس جمهور فقید کشور پرداخت و خاطرنشان ساخت که پیشرفت بسیاری از پروژه های مسکن سازی کشور، مدیون حمایت های ایشان بود.
یکی از طرح هایی که با جدیت از سوی رئیس جمهور فقید ایران دنبال می شد، طرح جوانی جمعیت و واگذاری زمین به خانواده های مشمول بود. این امر در دولت سیزدهم پیگیری شد و خوشبختانه، امروز یکی از وعده های ابراهیم رئیسی که شامل ساخت مسکن ملی و جوانی جمعیت بود، محقق شده است.

بر اساس قانون جوانی جمعیت، خانواده های دارای ۳ فرزند و بیشتر که فرزند آخر آن ها، بعد از تصویب قانون مزبور به دنیا آمده است، می توانند از دولت زمین رایگان دریافت کنند. البته از آن جایی که هزینه های ساخت و ساز مسکن بسیار بالاست، دولت تسهیلاتی هم برای ساخت مسکن این خانواده ها در نظر گرفته است.
احمد وحیدی در بخشی از سخنان خود به وضعیت مسکن سازی در هشت سال قبل از دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی اشاره کرد و تاکید داشت که در این دوره، مسکن سازی به شدت دچار رکود شد. به همین دلیل دولت سیزدهم، میراث دار مشکلاتی شد که از این کم کاری هشت ساله به وجود آمده بود.

این مقام مسئول در بخشی از سخنان خود اعلام کرد:

زمانی که دولت را تحویل گرفتیم، باید واحدهای مسکونی باقی مانده را تکمیل می کردیم و از سوی دیگر، اقدامات جدید هم آغاز می شد. رکود اقتصادی شدید و تورم ۶۰ درصدی در کشور وجود داشت و دولت های قبلی حتی مشکلات آب کشور را هم به حل مسائل با آمریکا گره زده بودند، اما این باور، صد در صد غلط و شرک آلود بود.

وی در ادامه اعلام کرد که در چنین شرایطی، دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور موفق به اجرای چندین طرح و پروژه مسکن سازی شدند. به نحوی که حالا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در کل کشور، مراحل ساخت و ساز را پشت سر می گذارند و عملاً کشور به یک کارگاه بزرگ مسکن سازی تبدیل شده است.
روند آماده سازی و اجرایی کردن ساخت و ساز این واحدها، فقط ۲ سال طول کشید که حقیقتاً اقدامی شگفت انگیز است. این در حالیست که طرح های مشابه در طی مدت زمان بیشتری اجرایی شده اند. مثلا همین طرح مسکن مهر، در دولت وقت به پایان رسید و نزدیک به ۱۸ سال طول کشید.
وزیر کشور در ادامه سخنرانی خود تاکید کرد که باید توجه ویژه ای به مسکن شود چرا که نیاز ضروری مردم است. دولت هم وظیفه دارد در راستای تامین مسکن نیازمندان تلاش کند. خوشبختانه دولت بر سر عهد خود باقی مانده و حالا در کل کشور، واحدهای مسکونی به متقاضیان تحویل داده می شود.
وی در انتها خاطرنشان ساخت که بخش زیادی از پیشرفت طرح های مسکن سازی در کشور، مدیون فعالیت های شهید رئیسی است. ایشان تمام تلاش خود را در راستای توسعه اقتصادی کشور و حل مشکلات مردم به کار گرفت. ابراهیم رئیسی توانست اقتصاد واحدهای صنفی تعطیل را احیا کرده و ساخت نزدیک به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی را در پیش بگیرد.
احمد وحیدی، وزیر کشور ابراز امیدواری کرد که دولت آینده نیز راه شهید رئیسی را دنبال کرده و توجه ویژه ای به بحث تولید مسکن داشته باشد تا این مشکل اساسی مردم برطرف شود.
با توجه به وضعیت کنونی مسکن ایران، لازم و ضروری است که رئیس جمهور آینده با طرح و برنامه ای جدی برای حل مشکلات مسکن بر سر کار بیاید. در غیر این صورت باید شاهد تداوم مشکلات این حوزه و پیامدهای ناشی از این مشکلات بر زندگی اجتماعی و اقتصادی مردم باشیم.

دیدگاه ها غیرفعال است