ممنوعیت ساخت و ساز در مسیر سیلاب

ممنوعیت ساخت و ساز در مسیر سیلاب

حوادث و سیل روزهای اخیر دوباره یادآور شد که ساخت و ساز در حاشیه ی رودخانه ها و مسیل ها چقدر می تواند خطرناک باشد. در همین راستا، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز تاکید کرد که اجازه ی ساخت و ساز واحدهای مسکونی در مسیل ها را نخواهند داد.

به گزارش پرشین سازه ، اکبر نیکزاد، جلسه ای را با مسئولین و نماینده شهر گرمی و انگوت برگزار کرد و در آن به بررسی پیامدها و مشکلاتی که سیل به بار آورده است، پرداخت!

این مقام مسئول اعلام کرد که سیل مزبور توانسته است که به بخش زیادی از شهرستان های محرومی مثل گرمی، انگوت، بیله سوار و مشگین شهر خسارت وارد کند.

نیکزاد تصریح کرد که بعد از برآورد میزان خسارت های وارد آمده، عملیات آواربرداری و ساخت و ساز آغاز خواهد شد.

رئیس بنیاد مسکن در بخش دیگری از سخنان خود چنین گفت:

تلاش ما این است که با اولویت دادن به محرومان، مصالح ساختمانی مورد نیاز برای ساخت واحدهای مسکونی را فراهم آوریم. هدف این است که قبل از آغاز فصل سرما، تمام سیل زدگان، اسکان دائمی شده باشند.

وی تاکید کرد که فصل تابستان فرصت بسیار خوبی برای ساخت و ساز واحدهای مسکونی است چرا که این منطقه سردسیر می باشد و ممکن است مشکلات زیادی برای ساکنین به وجود بیاورد. همچنین یک وام کم بهره به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده تا روستاییان از آن بهره مند شوند.

نیکزاد از کمک های بلاعوضی نام برد که می تواند به اسکان آسیب دیدگان این سیل کمک کند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود به این نکته اشاره کرد که گزارش های مربوط به سیل مزبور، باید توسط مسئولین استانی تهیه شده و به دست نمایندگان مجلس برسد.

بنیاد مسکن هم می تواند در حوزه های مختلفی مثل بازسازی واحدهای آسیب دیده، بازسازی طرح های هادی روستایی و خسارت هایی که به تاسیسات احداثی روستا وارد شد، کمک کند. رئیس جمهور تاکید کرده است که کار عمران و آبادانی این مناطق با سرعت بیشتری آغاز گردد.

وی در ادامه به موضوع اعتبارات لازم برای ساماندهی به وضعیت موجود اشاره کرد. اکبر نیکزاد اذعان داشت که باید هر چه سریع تر، اعتبارات مورد نیاز بنیاد مسکن تامین شود تا با امکانات و تجهیزاتی که در این مناطق مستقر خواهد کرد، سرعت عملیات عمران و آبادانی افزایش پیدا کند.

این مقام مسئول تاکید کرد در چهار هزار روستای کشور شاهد اجرای طرح هادی هستیم که هر کدام از آن ها نیز به نحو خاصی پیش می روند. امیدواری اصلی بر این است که طرح مزبور بتوانند منجر به آبادانی و عمران روستاهای کشور شود.

رئیس بنیاد مسکن همچنین اعلام کرد که برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، ۱۲۴ هزار واحد مسکونی ساخته خواهد شد.

همچنین برنامه ی اصلی بنیاد مسکن این است که تا پایان سال ۱۴۱۰، روند مقاوم سازی واحدهای مسکونی به پایان رسیده باشد.

وی همچنین به موضوع ساخت و ساز در مسیر سیل ها اشاره کرد و تاکید کرد که می توان با احداث کانال های سنگی و هدایتگر آب، تاثیرگذار بود.

البته تمایل بر این است که از ساخت و سازهای غیرمقاوم و بی دوام در مسیر سیل جلوگیری شود یا این که ساختمان سازی را با ایمنی بیشتری دنبال کنند.

اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان ساخت که حساب ۱۰۰ اما در چنین مواقعی که کشور درگیر حوادث طبیعی است، بسیار مفید و موثر می باشد. می توان از این حساب برای بازسازی و عمران واحدهای آسیب دیده استفاده کرد.

وی تاکید کرد که ماهیت اصلی بنیاد مسکن، خدمت رسانی صادقانه و بی منت است و به همین دلیل، همیشه در سنگر خدمت رسانی حاضر بوده است و تلاش دارد که اقدامات پیشگیرانه ای را انجام دهد. اولین اقدام این بنیاد، ایمن سازی واحدهای کم دوام است.

در طی حادثه ی اخیر و سیلی که بخش زیادی از کشور را در برگرفت، خانه ها و واحدهای مسکونی بسیاری آسیب دیدند و ساکنان آن ها آواره شدند. با توجه به اینکه فصل سرما، کمتر از ۳ ماه دیگر آغاز می شود، لازم است که اقدامات سریعی برای بازسازی این واحدها صورت بگیرد.

از سوی دیگر بخشی از زیرساخت های جاده ای کشور در اثر سیل مزبور تخریب شده و نیازمند بازسازی است. حدود ۲۰۰ متر از جاده چالوس تخریب شده و باید ترمیم شود. در نتیجه باید اعتبارات مالی لازم، هر چه سریع تر فراهم شود.

دیدگاه ها غیرفعال است