مقاوم‌سازی مسکن روستایی | ۵۴ درصد واحدها مقاوم شده‌اند!

مقاوم‌سازی مسکن روستایی | 54 درصد واحدها مقاوم شده‌اند!

پیشرفت چشمگیر مقاوم‌سازی مسکن روستایی؛ افزایش سهم مسکن مقاوم به 54 درصد


مقاوم سازی مسکن روستایی یکی از اصلی ترین اولویت های بنیاد مسکن در طی سال های اخیر بوده است. معاون مسکن این نهاد می گوید که از سال ۸۴ که طرح مقاوم سازی مسکن روستایی در کل کشور شروع شد، از میان ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی، فقط هفت درصد مقاوم بوده اند اما حالا این رقم به ۵۴ درصد رسیده و انتظار می رود که به زودی، مقاوم سازی افزایش یابد.

به گزارش پرشین سازه ، مجید جودی اعلام کرد که بر اساس تکلیفی که قانون بر عهده بنیاد مسکن گذاشته، باید سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاها ساخته شود. در سال گذشته این رقم به ۳۵۰ هزار واحد رسید که به منظور تکمیل این طرح، تسهیلات ۳۵۰ میلیونی نیز برای متقاضیان ساخت مسکن در روستاها در نظر گرفته شد.

از این میان، ۳۴۰ هزار متقاضی به بانک ها معرفی شدند تا تسهیلات مزبور را دریافت کنند. در نهایت بانک ها نیز با ۲۴۵ متقاضی دریافت وام مسکن روستایی قرارداد منعقد کرده و در حال حاضر، روند ساخت این واحدها آغاز شده است.

مجید جودی، معاون مسکن بنیاد مسکن می گوید که بانک ها همکاری خوبی با مقاوم سازی و ساخت مسکن روستایی داشته اند و بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان به مردم پرداخت شده تا مسکن روستایی بسازند.

حتی شرایط دریافت وام مسکن روستایی نیز خیلی ساده تر از دیگر تسهیلات مسکن است. نرخ سود و اقساط این وام نیز سبک تر می شود و به همین دلیل، متقاضیان خیلی بیشتری دارد.

جودی می گوید که برای سهمیه سال ۱۴۰۳ نیز اقداماتی انجام شده و در حال حاضر، پیشنهاد می شود که ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در روستاها ساخته شود اما هنوز رقم قطعی مشخص نیست و تا پایان ماه آینده معلوم می شود که سهمیه امسال بنیاد مسکن برای ساخت مسکن روستایی چقدر خواهد بود.

تسهیلات مسکن روستایی ۴۰۰ میلیون می شود؟!

یکی دیگر از مواردی که در خصوص مسکن روستایی وجود دارد، مبلغ وام است. سوال اینجاست که آیا به زودی شاهد افزایش مبلغ این تسهیلات خواهیم بود؟! مجید جودی می گوید که پیشنهاد بنیاد مسکن برای این موضوع، این بوده که مبلغ وام به ۴۰۰ میلیون تومان برسد. البته باید منتظر ماند و دید که آیا این پیشنهاد تصویب می شود یا خیر!

لازم به ذکر است که در صورت تصویب وام ۴۰۰ میلیونی، تمام کسانی که در صف انتظار وام ۳۵۰ میلیونی بوده اند نیز، مبلغ جدید را دریافت خواهند کرد.

این مقام مسئول می گوید که از سال گذشته، بیش از ۹۵ درصد سهمیه در نظر گرفته شده برای مسکن روستایی، روند معرفی به بانک ها را طی کرده اند و به نظر می آید که بانک ها نیز عملکرد خوبی از خود نشان داده اند.

مجید جودی می گوید که در طی هر هفته، ۲ الی ۳ هزار قرارداد جدید تسهیلات مسکن روستایی به آمار اضافه می شود. یکی از مهمترین دلایل مقاوم سازی مسکن روستایی، مقابله با خطرات طبیعی است که هر لحظه این واحدها را تهدید می کنند. در طی سال های گذشته با هر زلزله یا سیل، بخش زیادی از بافت روستایی نابود شده و همین موضوع سبب شد که از سال ۸۴ اقدامات جدی تری در حوزه مقاوم سازی مسکن روستایی صورت بگیرد.

در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، به زودی شاهد روستاهایی خواهیم بود که کاملاً مقاوم بوده و به سادگی دچار تخریب نخواهند شد. از همه مهم تر، جان ساکنان خود را به خطر نخواهند انداخت. نتیجه تمام این اقدامات، این خواهد شد که کیفیت زندگی در روستاها بالاتر می رود و در نهایت، شاید هدف بزرگتری مثل مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها نیز محقق شود.

معاون مسکن بنیاد خاطرنشان می سازد که در طی ۱۹ سال گذشته، مقاوم سازی مسکن روستایی رشد خیلی زیادی داشته و از ۷ درصد مسکن مقاوم روستایی به ۵۴ درصد رسیده که رشد بسیار قابل توجهی است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که برنامه بر این است که تا پایان برنامه هفتم توسعه، این رقم به ۷۰ الی ۷۵ درصد برسد.

یکی دیگر از حوزه های تمرکز بنیاد و دولت، واگذاری زمین است. مجید جودی تصریح کرد که برای افراد فاقد زمین روستایی، هر کجا که زمین دولتی وجود داشته باشد، واگذاری صورت خواهد گرفت. البته در این میان، استثناءهایی مثل استان تهران و استان های شمالی نیز وجود خواهد داشت.

در نهایت، تاکید جودی بر این بود که اولویت واگذاری زمین های رایگان با افراد بومی همان مناطق است. واگذاری زمین های مزبور به شکل اجاره ۹۹ ساله خواهد بود.

دیدگاه ها غیرفعال است