مذاکرات با شرکت های اروپایی برای تسریع ساخت و ساز

مذاکرات با شرکت های اروپایی برای تسریع ساخت و ساز

شرکت های اروپایی در صنعت مسکن سازی ایران؟!


یکی از برنامه های اصلی دولت سیزدهم برای جبران عقب ماندگی های طرح نهضت ملی مسکن، ورود شرکت های خارجی به این طرح است. ورود شرکت های چینی هیاهوی زیادی در مجامع تخصصی به راه انداخت اما حالا رئیس بنیاد مسکن اعلام کرده که فناوری های مزبور، عمدتاً متعلق به کشورهای اروپایی هستند و هیچگونه مذاکره ای با چینی ها صورت نگرفته است.

به گزارش پرشین سازه ، مراسمی به منظور تجدید میثاق با آرمان های حضرت امام خمینی(ره) برگزار شد و در حاشیه این مراسم، غلامرضا صالحی به شرح برخی از اقدامات صورت گرفته در راستای سرعت بخشی به طرح های مسکن سازی پرداخت.

بر اساس گفته های ایشان، بنیاد مسکن ۴۵ سال است که به آرمان های امام راحل پایبند بوده و در این مدت توانسته به توفیقات خوبی در حوزه مسکن سازی دست پیدا کند.
صالحی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که بیش از ۴۵ سال است که بنیاد مسکن توانسته روحیه انقلابی و جهادی خود را حفظ کرده و امروز نیز همزمان با فرمان تاریخی امام برای تشکیل بنیاد، در مرقد ایشان جمع شده و با آرمان های وی تجدید میثاق خواهند کرد.
یکی از اولویت های اصلی دولت سیزدهم و در کنار آن، بنیاد مسکن، ساخت خانه برای محرومان شهرها و روستاهاست. بنیاد در سال جاری، این موضوع را اولویت اصلی خود قرار داده و امیدوار است که با پیگیری این هدف، فرصت های شغلی جدیدی برای مردم ایجاد شود.

وی تاکید کرد که برنامه های خوبی در این حوزه دارند که به زودی اجرایی خواهند شد. یکی دیگر از موضوعاتی که در حاشیه این مراسم عنوان شد، بحث همکاری با شرکت های خارجی برای ساخت و ساز مسکن بود. بر اساس گفته های رئیس بنیاد مسکن، قرار نیست که از کشور چین، فناوری های ساخت و ساز وارد شود و در حال حاضر، مذاکره ای میان بنیاد مسکن و شرکت های چینی صورت نگرفته است.
صالحی در پاسخ به درخواست جزئیات این طرح و حضور شرکت های چینی، خاطرنشان ساخت که برنامه های زیادی در دست اجراست و اقداماتی صورت گرفته است.

وی سپس به شرح مذاکرات صورت گرفته برای ورود فناوری های نوین ساخت اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که با برخی از این شرکت ها به مراحل نهایی توافق نزدیک شده اند.
غلامرضا صالحی، رئیس بنیاد مسکن در ادامه عنوان کرد:

این فناوری های ساخت در لبه تکنولوژی قرار گرفته اند. همچنین پیشرفت خوبی برای نهایی شدن قرارداد با شرکت های خارجی حاصل شده و به زودی، اطلاع رسانی های دقیق تری در این خصوص صورت می گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد که هنوز مذاکره ای با شرکت های چینی در خصوص ورود فناوری های ساخت نداشته اند و تنها هدف بنیاد، این است که روند ساخت و ساز را تسریع بخشیده و قیمت تولید مسکن را پایین بیاورند. بخشی از مذاکرات صورت گرفته نیز در راستای خرید قطعات پیش ساخته بتنی و واحدهای پیش ساخته بوده که به زودی، نهایی خواهند شد.

بخشی از نگرانی پیمانکاران و سازندگان ایرانی، این است که با ورود شرکت های خارجی، عملاً پروژه های نهضت ملی مسکن از دست سازنده ایرانی گرفته شده و به دست خارجی ها سپرده شود. در این میان نیروی کار ایرانی بیکار خواهد ماند و علاوه بر این، دولت نیز ناچار است با تهاتر نفت یا پرداخت دلاری، حق الزحمه این شرکت ها را پرداخت کند که در هر صورت به نفع طرف ایرانی نخواهد بود اما به نظر می آید که مسئولین ذیربط، چنین تصمیمی ندارند و هنوز مشخص نیست که وضعیت به چه صورت خواهد بود.
بر اساس گفته های صالحی، فناوری های ساختی که در نظر گرفته شده برای ساختمان های پنج طبقه به بالا خواهند بود. وی همچنین تاکید کرد که بیشتر فناوری هایی که قرار است به کشور وارد شوند از مبدأ کشورهای اروپایی هستند و صحبتی از چینی ها به میان نیست.
این مقام مسئول همچنین به عملکرد مثبت بنیاد مسکن در طی این سال ها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در طی ۴۵ سال، بنیاد مسکن توانسته ۵.۵ میلیون واحد مسکونی برای مردم ساخته و به دست متقاضیان برساند. این بنیاد، حضور چشمگیری در طرح های مسکن سازی دولتی داشته و در طرح نهضت ملی مسکن نیز سهم زیادی از ساخت و سازها بر عهده ی این بنیاد است.
رئیس بنیاد مسکن همچنین به بازسازی مناطق حادثه دیده توسط بنیاد اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که این بنیاد، همیشه حضوری جدی در مناطق حادثه دیده داشته. علاوه بر این، اقدامات خوبی در خصوص مناطق کپرنشین صورت گرفته است.
وی در انتهای سخنان خود تاکید کرد که در بخش حمایتی مسکن بنیاد، هیچ یک از خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، مشکل تامین مسکن ندارند و تقاضایی در این بخش وجود ندارد. این موضوع بدین معناست که عملکرد بنیاد در تامین مسکن محرومان، موفقیت آمیز بوده است.

نکات قابل توجه
  • رئیس بنیاد مسکن از مذاکره با شرکت های خارجی برای ورود فناوری های نوین ساخت به طرح نهضت ملی مسکن خبر داد.
  • برخلاف برخی از شایعات، قرار نیست که از فناوری های ساخت و ساز چینی در این طرح استفاده شود.
  • فناوری های مورد نظر، عمدتاً از کشورهای اروپایی هستند.

دیدگاه ها غیرفعال است