متقاضیان نهضت ملی زیر بار آورده های سنگین

طرح نهضت ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن


گفته می شود که بخش بزرگی از متقاضیان نهضت ملی مسکن، توان پرداخت آورده های مالی خود را ندارند و به همین دلیل، تک به تک از طرح مزبور حذف می شوند. به همین دلیل بود که در بهمن سال ۱۴۰۱، رئیس انجمن انبوه سازان تهران پیشنهاد داد که آورده متقاضیان به ۲۰۰ میلیون تومان کاهش پیدا کند اما این پیشنهاد نیز، توسط دولت بررسی نشد و به حال خود رها گشت.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس انجمن انبوه سازان تهران پیشنهاد کرده بود که بخشی از آورده متقاضیان، توسط این بخش تامین شده و کل آورده ای که متقاضیان باید بیاورند به ۲۰۰ میلیون تومان کاهش یابد. به این ترتیب، هم طرح مزبور از سرعت ساخت و ساز خود کم نمی کند، هم فشار کمتری به متقاضیان وارد می شود و از طرح مزبور نیز حذف نخواهند شد.

ایرج رهبر قبل از این نیز در حضور وزیر اسبق راه و شهرسازی، اعلام کرده بود که اصلی ترین دلیل عدم موفقیت مسکن مهر، متقاضیان کم توانی بودند که از عهده پرداخت آورده های خود برنمی آمدند. در طرح اقدام ملی نیز آورده ها زیاد بود و از همان ابتدا معلوم می کرد که خیلی از متقاضیان حذف خواهند شد. حالا در طرح نهضت ملی مسکن نباید این اشتباه را تکرار کرد و توان مالی متقاضی را در نظر نگرفت.
در حال حاضر، این متقاضیان باید ۴۰۰ میلیون تومان آورده داشته باشند که طبیعتاً با توجه به تورم، ممکن است تغییر کند. ایرج رهبر، به عنوان رئیس انجمن انبوه سازان تهران اعلام کرد که انبوه سازان می توانند نیمی از این مبلغ را پرداخت کنند و به سرعت پیشرفت طرح مزبور، کمک نمایند.

این پیشنهاد، در همان بهمن سال ۱۴۰۱ به وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد شد اما به دلایل مختلف، به نظر نمی آید که دولت تمایلی چندانی برای در نظر گرفتن این پیشنهاد داشته باشد.
البته بر اساس گفته های ایرج رهبر، مسئولین جدید وزارت راه و شهرسازی، توجه بیشتری به پیشنهادات انبوه سازان می کنند و به نظر می آید که وضعیت تغییر کرده است.
این مقام مسئول در انجمن انبوه سازان تهران گفته بود:

اخیراً با وزیر راه و شهرسازی جلسه ای برگزار کردیم و دوباره پیشنهاد قبلی انبوه سازان را مطرح نمودیم و تاکید داشتیم که مردم توان پرداخت آورده های مالی را ندارند. دولت باید از ظرفیت مالی بخش خصوصی استفاده کند و خوشبختانه، آقای بذرپاش نیز این موضوع را پذیرا بود و اعلام کرد که پیشنهاد خوبی است.

ایرج رهبر در ادامه خاطرنشان ساخته بود که با احتساب شاخص تعدیل سه ماه سوم سال ۱۴۰۱، ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن با قیمت متری ۷.۹ میلیون تومان را پیشنهاد کرده بودیم.

به این ترتیب هزینه ساخت یک واحد ۱۰۰ متری، نزدیک به ۱ میلیارد تومان خواهد شد. ۳۰۰ میلیون تومان از این مبلغ توسط بانک ها و تسهیلات تامین می شود. ۵۰۰ میلیون را انبوه سازان می توانند پرداخت کنند و فقط ۲۰۰ میلیون تومان برای متقاضی باقی می ماند تا تامین نماید. به این ترتیب، قطعا سرعت ساخت طرح نهضت ملی مسکن افزایش پیدا می کرد.
حالا که نزدیک به ۱۶ ماه از پیشنهاد انبوه سازان می گذرد، بعید است که اتفاقی در این رابطه بیفتد یا دولت در شرایط کنونی، این پیشنهاد را عملی سازد.

متقاضیان زیر بار آورده های مالی سنگین رفته اند!

گرچه وزیر راه و شهرسازی در همان زمان، دستور بررسی پیشنهاد انبوه سازان را ابلاغ کرده بود اما با گذشت این همه مدت، مشخصاً اتفاق خاصی رخ نداد و خیلی از متقاضیان مسکن در شهرهای جدیدی مثل پرند، نزدیک به ۷۰۰ میلیون تومان آورده مالی برای طرح های نهضت ملی مسکن پرداخت کرده اند.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند در رابطه با وضعیت ساخت و ساز واحدهای نهضت ملی در این شهر، توضیحاتی ارائه کرد و خاطرنشان ساخت که در دولت سیزدهم، ساخت ۳۰ هزار واحد در پرند آغاز شده است. در آغاز سال ۱۴۰۰ نیز، نزدیک به ۳۷۰۰ واحد دیگر تحت نام اقدام ملی مسکن ساخته شدند.
آرش صیادی تاکید کرد که نزدیک به ۴ هزار واحد مسکونی از طرح های مختلف، در شهر جدید پرند آماده افتتاح هستند اما به دلیل مشکلات زیرساختی و عدم همکاری دستگاه های خدمات رسان، امکان واگذاری آن ها وجود ندارد.
این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که از میان این چهار هزار واحد، ۱۷۰۰ واحد به نهضت ملی مسکن، ۷۰۰ واحد به مسکن مهر و الباقی نیز به پروژه های مشارکتی مربوط هستند. وی ابراز امیدواری کرد که تا تابستان امسال، واحدهای مزبور افتتاح شوند. بر اساس مصوبه ای که شورای عالی مسکن تصویب کرده، یک سوم هزینه های تکمیل این واحدها بر عهده وزارت نیرو، یک سوم توسط وزارت راه و شهرسازی و الباقی نیز توسط استانداری ها تامین شود. در حال حاضر، سهم وزارت راه و شهرسازی از محل منابع صندوق ملی مسکن پرداخت شده است و واحدهای مزبور، منتظر پرداختی های وزارت نیرو و استانداری ها هستند.
آرش صیادی در نهایت اعلام کرد که آورده متقاضیان مسکن در پرند، بین ۶۵۰ الی ۷۰۰ میلیون تومان است. بنابراین عملاً پیشنهاد انبوه سازان اجرایی نشده و سهم آورده متقاضیان، هنوز هم بالاست.

News summary in English

Applicants of the national movement under heavy burdens

A significant number of applicants for the National Housing Movement are reportedly unable to afford the required financial deposits, leading to their exclusion from the program. In response, the head of Tehran’s Mass Housing Association has proposed that a portion of the deposits be covered by this sector, reducing the financial burden on applicants. However, this proposal is still pending government consideration. Meanwhile, the financial challenges of applicants persist, with many unable to meet the required deposits. Despite previous orders to review the proposal, no concrete action has been taken by the Ministry of Roads and Urban Development. In addition, infrastructure issues and lack of cooperation from service agencies continue to hinder housing projects. The CEO of the New Town Development Company in Parand has highlighted the financial strain on applicants, with deposits ranging from 650 to 700 million tomans, indicating that the proposal remains unimplemented.

دیدگاه ها غیرفعال است