ماجراهای تعاونی مسکن امیرالمونین پاکدشت

ماجراهای تعاونی مسکن امیرالمونین پاکدشت

در میان تمام مشکلاتی که حوزه ی مسکن را فرا گرفته است، چالش زمین شاید مهم ترین باشد!

در برخی از نقاط کشور، زمین کافی وجود ندارد و به همین دلیل تامین مسکن به خوبی صورت نمی گیرد. البته در کنار چالش های مربوط به زمین، موضوع تعاونی های مسکن نیز جدی است.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از تعاونی های مسئله دار این روزها، شرکت تعاونی مسکن امیرالمونین است. این تعاونی بیش از ۴ هزار عضو دارد که ۱۹ سال پیش، پول خرید زمین را پرداخت کرده اند اما هنوز زمینی در اختیارشان قرار نگرفته است.

کار این تعاونی به قدری تاخیر داشته است که بسیاری از متقاضیان اولیه فوت کرده اند و حالا ورثه شان در انتظار خانه دار شدن هستند.

سوابق تعاونی مسکن کارگری امیرالمونین

بیش از ۱۹ سال است که این تعاونی کارگری در پاکدشت اقدام به عضوگیری کرده است. در آن زمان یک قطعه زمین ۹۲ هکتاری به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان خریداری شد. این قطعه زمین در منطقه ای به نام حصارامیر واقع شده است.

در همان زمان بیش از ۴۰۰ نفر عضو این تعاونی شدند. اما بعد از مدتی، شرکت تعاونی خانه ی کارگر دیگر نمی تواند امور مربوط به این زمین را مدیریت کند. از آن جایی که فرماندار پاکدشت اعلام کرده بود که باید زمین کافی در اختیار طبقات فرودست و مستضعف جامعه قرار بگیرد، اتحادیه تعاونی مسکن شهرستان پاکدشت با ۲۴ تعاونی زیرشاخه ایجاد شد.

بعد از تشکیل این اتحادیه، فراخوان دیگری برای عضوگیری منتشر شد. بعد از مدتی تعداد اعضای آن به بیش از ۴ هزار نفر رسید. در همان زمان، این افراد مبالغ ۴ الی ۵.۵ میلیونی پرداخت کردند. دو میلیون از این مبلغ به صورت نقد دریافت شد و الباقی در قالب اقساط ۲۰۰ هزار تومانی پرداخت گردید. مبالغی که به جهت حق عضویت از این ۴ هزار نفر دریافت گردید.

نکته ی بسیار مهمی که در روند عضو گیری این اتحادیه به آن توجه نشد، کمبود زمین بود. قطعه زمین اولیه تنها ۹۲ هکتار بود. از سوی دیگر، مشکلات زیادی در خصوص این زمین وجود داشت و امکان انتقال آن به اعضا وجود نداشت.

کش و قوس های فراوان مربوط به این زمین، در نهایت منجر به عودت آن شد. مسئولین وقت اتحادیه تصمیم گرفتند زمین ۹۲ هکتاری را پس بدهند و به جای آن، یک قطعه زمین ۱۰ هکتاری در منطقه ی کوثر خریداری کردند. این زمین دارای سند بود و ۳۰ مالک داشت. یکی از این مالکین به نیابت از دیگران، با اتحادیه مسکن کارگری شهرستان پاکدشت معامله کرد.

اما این ماجرا، تازه آغاز شده بود!

تغییر کاربری زمین ده هکتاری

یکی از مشکلات اصلی مربوط به این زمین، کاربری آن بود. در سال های گذشته از زمین مزبور ۱۰ هکتاری برای کشاورزی بهره می بردند اما بیش از ۴۰ سال بود که هیچ کشت و ذرعی در آن صورت نمی گرفت. به همین دلیل در سال ۷۸ دولت آن را به نام خود مصادره کرد.

دعواهای حقوقی مربوط به این زمین تا سال ۹۱ ادامه داشت و باعث شده بود که واگذاری آن به مالکین ممکن نباشد. کار به اختلاس رسید و حدود ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پول گم شد. در ضمن بسیاری از اعضای این اتحادیه، حق عضویت خود را پرداخت نمی کردند.

اختلاسگر این پروژه دستگیر شد و به رد مال محکوم گردید. اما همین موضوعات باعث شد که امور زمین ۱۰ هکتاری کوثر پاکدشت، سه سال دیگر با تاخیر مواجه شود.

مورد عجیبی به خانم فرزانه صادق

زمین مزبور، معارضان مختلفی از جمله محیط زیست، منابع طبیعی، منطقه نظامی و…داشت که به تدریج تمام این معارضان رفع شدند. اما درست در زمانی که همه چیز به سمت بهبود می رفت، معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی، یعنی خانم فرزانه صادق مالواجرد در این مسئله ورود کرده و چوب لای چرخ می گذارد.

در واقع بخش زیادی از مردم به دلیل کارشکنی های این مقام مسئول، از خانه دار شدن محروم شده اند. به نظر می آید که گره تعاونی امیرالمونین به سادگی حل نمی شود.

مسئولین مختلفی تلاش کرده اند که مشکلات این تعاونی را حل کنند اما خانم صادق مالواجرد جلوی آن ها را گرفته است.

آخرین نمونه از مقاومت های این مقام مسئول، مربوط به سفر رئیس جمهور به پاکدشت می شود.

ابراهیم رئیسی در دیداری که با مردم این شهرستان داشت، اعلام کرد که ضرب الاجلی یک ماهه برای ساخت این شهرک تعیین کرده است و مسئولین پاکدشت، موظف هستند تمام مشکلات این پروژه را حل و فصل کنند.

اما حالا که بیش از ۵ ماه از وعده ی رئیس جمهور می گذرد، خبری از ساخت و ساز این شهرک نیست. در واقع به نظر می رسد که خانم فرزانه صادق مالواجرد به تنهایی از ساخت این زمین جلوگیری می کند.

اقدامات معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی باعث شده که وعده های رئیس جمهور دروغین به نظر بیاید و به این ترتیب اعتماد مردم به ایشان کمرنگ شود.

ماجرای مخالفت خانم صادق

نماینده ی پاکدشت در مجلس شورای اسلامی می گوید که در جلسه ی اخیرشان با مسئولین مختلف از جمله مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران، استاندار، مدیرکل محیط زیست و…داشتند، بنا بر این شد که مشکلات این تعاونی هر چه سریع تر حل شود.

فرهاد بشیری در خصوص این موضوع چنین گفت:

تخصیص ۹۲ هکتار زمین، مشکل ۴ هزار عضو این تحادیه را حل نمی کند. تلاش ما بر این است که مشکل مسکن تمام اعضا را حل کنیم اما خانم صادق مخالفت می کند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که همکاری استاندار تهران در خصوص رفع مشکل تعاونی امیرالمونین قابل قبول است. استاندار تهران تمایل دارد که ۲۱۰ هکتار زمین برای این تعاونی تخصیص داده شود و در جلسه ی آخر نیز بر همین موضوع تاکید کردند.

فرهاد بشیری، نماینده ی مردم پاکدشت اعلام کرد که تنها کارشکنی از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی، یعنی خانم صادق صورت می گیرد. ایشان باید در خصوص این موضوع انعطاف بیشتری به خرج دهند و با وسعت نظر به مسائل نگاه کنند تا مشکل برطرف شود.

این نماینده ی مجلس تاکید کرد که نگاه استاندار تهران به موضوع این تعاونی کامل مثبت است:

تاکید استاندار تهران این است که دستور رئیس جمهور باید هر چه سریع تر اجرا شود و نباید اجازه داد که مردم نسبت به وعده های رئیس جمهور بی اعتماد شوند.

استاندار تهران تاکید دارد که قبل از هر چیزی باید مشکل مردم حل شود. در این مسیر باید با تخلف و اشکالات احتمالی برخورد شود.

فرهاد بشیری در انتها چنین تصریح کرد: موضع استاندار تهران این است که مشکلات مردم نباید روی زمین بماند. نگاه ایشان به اتحادیه تعاونی های مسکن امیرالمونین مثبت و مساعد است. استاندار تهران تصریح کرد که باید هرچه سریع تر مجوز ساخت مسکن در این زمین ها صادر شود اما خانم صادق، مانع می شود.

با توجه به تمام مشکلات و مسائلی که در خصوص این اتحادیه وجود دارد، به نظر می رسد که تنها آسیب دیدگان واقعی، افرادی هستند که ۱۹ سال پیش به امید خانه دار شدن، مبالغ هنگفتی را پرداخت کردند اما با گذشت این همه سال، هنوز هم خبری از خانه یا زمین نیست.
این مسئله ای است که باید بیش از هر چیز دیگری مورد توجه قرار بگیرد و راستای رفع آن کوشش شود.

دیدگاه ها غیرفعال است