قطعی برق، سیمان را ۹۰ درصد گران کرد!

قطعی برق، سیمان را 90 درصد گران کرد!

قطعی برق، سیمان را کمیاب و گران کرد؛ ساخت و ساز در آستانه توقف


گرمای بی سابقه ای که در این روزها شاهد هستیم و تقریباً تمام کشور را در بر گرفته، علاوه بر کلافه کنندگی، مشکلات زیادی برای زیرساخت ها و شرکت های تولیدی ایجاد کرده است. حالا گفته می شود که به دلیل قطعی برق ناشی از مصرف بالا، بسیاری از کارخانه های سیمان به تعطیلی کشانده شده اند و همین موضوع، سبب افزایش ۹۰ درصدی قیمت ها در این بازار شده است.

به گزارش پرشین سازه ، دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن ضمن اشاره به این موضوع، خاطرنشان ساخت که کمبود سیمان منجر به توقف فعالیت کارگاه های ساختمانی شده است. در شرایطی که ساخت و ساز از رونق افتاده، چنین مشکلاتی می تواند معضل را چند برابر کند.

فرشید پورحاجت در بخش دیگری از صحبت های خود اشاره کرد که بسیاری از کارخانه های تولید سیمان کشور، مشکل تامین برق دارند و تعداد محدودی از این کارخانه های تولیدی مجهز به نیروگاه های برق اختصاصی می باشند. به همین دلیل، ناچاراً خیلی از تولیدکنندگان سیمان، فعالیت خود را متوقف کرده اند.

برنامه های مربوط به پایداری شبکه برق کشور باعث شده که خیلی از این کارخانه های تولیدی، علی الخصوص تولیدکنندگان سیمان به تعطیلی کشانده شوند. توقف تولید این کالا منجر به کاهش سیمان در بازار خواهد شد و خیلی زود به گرانی آن منجر می شود. گرچه در سال گذشته این مشکل رخ نداد اما به نظر می آید که با توجه به گرمای بی سابقه ای که امسال شاهد آن هستیم، قطعی مداوم برق واحدهای تولیدی دور از ذهن نباشد.

وضعیت کنونی برق باعث شده که توزیع سیمان با اخلال همراه شود و احتمالآً به زودی، سیمانی در بازار کشور باقی نخواهد ماند. از آن جایی که طرح های مسکن سازی به سیمان احتیاج دارند، اصلاً دور از انتظار نیست که کارگاه های تولید مسکن در کشور متوقف شوند.

فرشید پورحاجت در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که در میان تمام صنایع، وضع صنعت سیمان از همه وخیم تر است. در طی همین ۲۰ روز گذشته، قیمت سیمان حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد بیشتر شود و مصرف کننده ناچار باشد مبالغ خیلی بیشتری برای خرید آن هزینه کنید.

از آن جایی که سازندگان ساختمانی در حال حاضر نیز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند، دیگر توان رویارویی با مشکل کمبود سیمان را ندارند. به همین دلیل، خیلی زود شاهد کاهش سازندگان ساختمانی خواهیم شد. این در حالیست که کشور به افزایش تولید مسکن نیاز دارد و تحت هیچ شرایطی نباید روند تولید متوقف شود.

بر اساس گفته های دبیر کانون سراسری انبوه سازان، حالا قیمت هر کیسه سیمان بین ۱۶۰ الی ۱۷۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد. این در حالیست که تا همین هفته گذشته، قیمت هر کیسه سیمان از ۸۰ الی ۹۰ هزار تومان بود. این افزایش ۹۰ درصدی به نفع هیچ یک از فعالان بازار و مصرف کنندگان نهایی نیست و قطعا بازار مسکن را با اختلال ایجاد خواهد کرد.

متاسفانه در طی سال های گذشته که مشکل کمبود برق در تابستان رخ می دهد، هیچگونه مدیریت درستی برای موضوع برق مصرفی کارخانه ها صورت نگرفته است. در زمستان نیز، این واحدهای تولیدی با مشکل کمبود سوخت مواجه هستند. بنابراین در طی سال، دو بار احتمال گرانی کالاهای ساختمانی وجود دارد. سوال اینجاست که سازندگان ساختمانی آیا می توانند با این گرانی ها کنار بیایند؟!

فرشید پورحاجت در ادامه به تشریح مسئله انرژی کارخانه های تولیدی پرداخت و تاکید کرد که این مشکل، در زمستان و تابستان وجود دارد. وی از کارخانه های سیمان درخواست کرد که با توجه به شرایط کنونی، برنامه ریزی منظمی داشته باشند تا به خط تولید آن ها صدمه وارد نشود. بهترین راهکاری که حالا در مقابل واحدهای تولیدی است، احداث نیروگاه های کوچک مقیاس می باشد که بتوانند مشکل برق این کارخانه ها را حل و فصل کنند.

اگر از همین امروز، مقدمات ساخت این نیروگاه ها آماده شود، احتمالاً در سال های آتی این مشکل برای کارخانه ها به وجود نخواهد آمد. در غیر این صورت، هرگز مشکل برق آن ها حل نخواهد شد و هر ساله باید با این معضل بزرگ مواجه شوند.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن تصریح کرد که همین رویکرد باید در قبال تامین گاز نیز در پیش گرفته شود. در حال حاضر، ایران جزو شش تولیدکننده برتر سیمان در دنیاست، بنابراین اصلا مشخص نیست که چرا قادر به حل این مشکل نمی باشد. باید فرآیندها را به نحوی تنظیم کرد که حتی در پیک مصرف برق نیز، تولید سیمان در کارخانه ها دچار مشکل نشود و همچنان به روند خود ادامه دهد.

دیدگاه ها غیرفعال است