فعالان صنعت ساختمان از ظرفیت های قانونی خود استفاده کنند

نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان با حضور شرکت های داخلی و خارجی برگزار شد. در طی بازدید وزیر راه و شهرسازی از این نمایشگاه، صحبت هایی در خصوص ظرفیت های قانونی ایجاد شده برای صنعت ساختمان صورت گرفت و وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که فعالان ساختمان باید از این ظرفیت های قانونی بهره ببرند.

به گزارش پرشین سازه ، این سیاست ها در راستای کاهش مصرف انرژی واحدهای مسکونی، بازار سازی متفاوت برای صنعت ساختمان و حتی خرید انبوه مصالح ساختمانی است.

مهرداد بذرپاش تاکید کرد که در حال حاضر، محصولات ایرانی مرزها را درنوردیده و به جاهای دیگر دنیا نیز صادر می شود. چنین موضوعی نشان از رشد صنعت ساختمان کشور است.

وی در ادامه به موضوع ساخت یک میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و تاکید نمود که این حجم از ساخت و ساز، نیاز اصلی کشور است و رئیس جمهور نیز بر اساس قانون جهش تولید مسکن، برنامه های مختلفی برای این حوزه دارد.

ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی می تواند رونق خوبی در صنعت ساختمان ایجاد کند و در نهایت بر اقتصاد کلی کشور نیز اثرگذار باشد. چرا که صنعت ساختمان یک صنعت پیشران در اقتصاد است. میلیون نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم در مشاغل ساختمانی مشغول به کار هستند و رشد تولید مسکن، می تواند وضعیت اقتصادی این افراد را نیز بهبود ببخشد.

ساخت و ساز در بافت فرسوده

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنرانی خود در نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان، تاکید کرد و که دولت، تمهیدات خوبی برای افزایش ساخت و ساز در بافت فرسوده در نظر گرفته است.

وی گفت: ارائه ی تسهیلات در بافت های فرسوده به جهت تحریک طرف تقاضا و ایجاد ساز و کار شهرسازانه برای رونق ساخت و ساز است. این بخشی از اقدامات دولت برای رونق تولید مسکن است. به نحوی که تا به امروز، شاهد رشد ۴۰ درصدی صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده بوده ایم.

بذرپاش اعلام کرد که این رشد ۴۰ درصدی را مدیون تدوین بسته ی ۱۹ بندی مشوقانه هستیم. بسته ای که سازندگان را با ارائه ی تسهیلات و تخفیف های مختلف، به ساخت و ساز در بافت فرسوده تشویق می کرد.

از آن جایی که این بافت دارای زیرساخت لازم شهری است، نوسازی و بهسازی واحدهای آن می تواند هزینه های تولید مسکن را تا حد زیادی پایین بیاورد. در واقع ترجیح مدیریت جدید دولت و شهر بر این است که به جای ساخت شهرهای جدید، از پتانسیل موجود در بافت فرسوده استفاده شود.

مهرداد بذرپاش در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام آمادگی کرد که وزارت راه و شهرسازی قادر به تدوین ضوابط رونق تولید در شورای عالی شهرسازی و معماری خواهد بود. وی تاکید کرد که سیاست وزارت راه و شهرسازی این است که در چهارچوب قوانین و مقررات شهری، توسعه ی بیشتری به شهرها بدهد.

یکی از برنامه های اصلی وزارتخانه، احداث ۵۰ شهرک مسکونی جدید و ۲۷ شهر ساحلی است. برنامه ی ساخت و ساز این شهرک ها به تصویب رسیده و می توانند بستر خوبی برای رونق بخشی به صنعت ساختمان باشد. فعالان این حوزه باید از این پتانسیل استفاده کنند.

ساخت واحدهای یک طبقه و ویلایی

یکی از برنامه های دولت سیزدهم برای ساخت مسکن، ساخت واحدهای ویلایی و یک طبقه بود که به زیست ایرانی اسلامی نزدیک است. بذرپاش در نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان، ضمن تاکید بر این سیاست جدید دولت، عنوان کرد که ساخت چنین خانه هایی می تواند نماد تمدن ایران باشد.

همچنین در ساخت واحدهای جدید، باید برنامه هایی برای کاهش مصرف انرژی وجود داشته باشد. این سیاست ها د ر دستور کار قرار دارد و می تواند کمک زیادی به صنعت ساختمان بکند.

یکی دیگر از حوزه های اصلی دولت برای پیشرفت صنعت ساختمان، برنامه های جامع بر صادرات مصالح ساختمانی به کشورهای دیگر است. بذرپاش اعلام کرد که جنبه های مختلف این موضوع در دست بررسی است و قرار شده که در سفرهای خارجی و میزبانی از شرکت های خارجی، این موضوع مورد توجه باشد.

وی در نهایت اعلام کرد که یک نمایشگاه دائمی در شهر دمشق تاسیس خواهد شد و پیشنهاد آن به دولت سوریه ابلاغ شده است.

نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان در حالی برگزار می شود که وضعیت بازار نهاده های ساختمانی چندان جالب توجه نیست و گرانی های اخیر روی قیمت مسکن نیز اثر قابل توجهی گذاشته است.

دیدگاه ها غیرفعال است