عرضه ۱۸۲ هزار واحد مسکونی؛ آیا مشکل مسکن مستأجران حل شد؟

عرضه 182 هزار واحد مسکونی؛ آیا مشکل مسکن مستأجران حل شد؟

مالیات بر خانه‌های خالی؛ سلاحی برای کنترل بازار مسکن


در حالی که وضعیت مسکن هر روز بدتر می شود و فشار بیشتری به مستاجران وارد می آید، خیلی از مسئولین دولت قبل ادعا می کنند که مشکلات را تا حد زیادی حل کرده اند و اقدامات خوبی برای مستاجران انجام شده است. مثلا مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی می گوید که در طی ۲ سال گذشته، نزدیک به ۱۸۲ هزار واحد مسکونی به بازار مسکن عرضه شده است. سوال اینجاست که آیا این عرضه توانسته تغییری در وضعیت بازار ایجاد کند؟ به نظر می آید که پاسخ این سوال کاملا روشن باشد.

به گزارش پرشین سازه ، ابوالفضل نوروزی اعلام کرد که بیشتر این واحدهای عرضه شده، متعلق به مالکانی بوده اند که بیش از ۱۰۰ واحد خالی داشته اند. جالب توجه اینجاست که این مالکان نیز بیشتر بانک ها هستند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود به قانون مالیات بر خانه های خالی اشاره کرد و تاکید داشت که ۴۵۰ میلیون رکورد اطلاعاتی در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت شده و تا به امروز، نزدیک به ۲۰ وب سرویس به این سامانه متصل شده اند. بنابراین به نظر می رسد که کارایی این سامانه بالاتر رفته باشد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارتخانه اعلام کرد که تا فروردین سال قبل، میزان خوداظهاری مالکان سرپرست خانوار در این سامانه، ۳ میلیون بود. حالا در عرض ۱.۵ سال، این عدد به ۱۲ میلیون رسیده که نشان از رشد ۴ برابری می دهد.

وی تصریح کرد که اگر مالکان و ساکنان یک خانه اطلاعات آن را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت نکنند، آن واحد خالی در نظر گرفته خواهد شد. در ضمن ارائه خدمات عمومی فقط به کسانی انجام می شود که اطلاعات ملک خود را در این سامانه ثبت کرده باشند.

بازار مسکن با این سامانه کنترل می شود؟!

نوروزی در بخش دیگری از صحبت های خود به لزوم ثبت اطلاعات ملکی خانوارها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که چنین اطلاعاتی می تواند در تعیین سیاست ها اثرگذار باشد. همچنین به شناسایی محتکران و دلالان نیز کمک خواهد کرد.

ایشان در ادامه تاکید کرد که در حال حاضر، بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی از طرح نهضت ملی مسکن در دست ساخت می باشد. همچنین بدون ثبت اطلاعات ملکی در سامانه مزبور، امکان دریافت خدمات از آموزش و پرورش، وزارت راه و شهرسازی و…وجود ندارد. این افراد حتی نمی توانند دسته چک دریافت کنند. بنابراین توصیه می شود که هر چه سریع تر برای ثبت اطلاعات ملکی خود در سامانه املاک و اسکان اقدام نمایند.

بر اساس گفته های ایشان، تا به امروز ۱۲ میلیون نفر خوداظهاری کرده اند. در صورتی که میانگین هر خانواده را سه نفر در نظر بگیریم، تکلیف اسکان ۴۰ میلیون نفر مشخص شده است. علاوه بر این به کمک ۴۵۰ دستگاه اطلاعاتی، اطلاعات مربوط به ۱۱ میلیون مالک نیز به دست آمده است.

ابوالفضل نوروزی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد:

نزدیک به ۷۵ میلیون و ۱۸۹ هزار کد ملی در این سامانه ثبت شده که سکونتگاه های این افراد نیز شناسایی شده است. به طور کلی ۲۱ میلیون سکونتگاه در سامانه املاک و اسکان شناسایی شده است و ۱۱ میلیون مالک نیز از سوی وزارت راه و شهرسازی تشخیص داده شده اند. از این میان، چهار میلیون نفر خوداظهاری کرده اند.

وی تاکید کرد که در حوزه شناسایی واحدهای خالی، بیشترین تمرکز وزارتخانه روی شناسایی دانه درشت ها بوده است. در واقع، هدف این بود که بانک های مالک و اشخاص حقوقی شناسایی شده و مالیات چندین خانه خالی از آن ها گرفته شود.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، فعلاً سه بانک بیشترین خانه خالی را دارند که با پیگیری های انجام شده، نزدیک به ۱۸۲ هزار واحد خالی از این بانک ها به بازار عرضه شده است. بیشتر این واحدها نیز متعلق به مالکانی بوده که بیش از ۱۰۰ واحد خالی داشته اند.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد که بیشتر واحدهای خالی در استان های تهران، تبریز و اصفهان بوده اند که خوشبختانه با پیگیری های وزارتخانه و نامه نگاری های انجام شده، واحدهای مزبور به بازار مسکن عرضه شده اند.

وی تک رقمی شدن افزایش قیمت مسکن بعد از ۷۴ ماه را نتیجه مستقیم این اقدامات دانست. البته در کنار این موضوع به مسئله رکود بی سابقه نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که به دلیل همین رکود ۷۴ ماهه، تورم نقطه به نقطه مسکن تک رقمی شده و به ۹.۴ درصد رسیده است.

ابوالفضل نوروزی در انتها تاکید کرد که مالیات خانه های خالی مشمول واحدهای مسکونی روستایی، شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و بافت فرسوده نخواهد شد. پایه مالیاتی در حال حاضر از سال ۱۴۰۰ محاسبه می شود و از آن زمان تا به امروز، نزدیک به ۱۲۰ هزار واحد به سازمان امور مالیاتی معرفی شده اند.

دیدگاه ها غیرفعال است