طرح نهضت ملی مسکن استان زنجان

در طرح نهضت ملی مسکن استان زنجان، مجردها در اولویت نیستند!

یکی از اصلی ترین چالش هایی که بر سر راه اجرای طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد، بحث تامین زمین برای ساخت واحدهای مسکونی است. چالشی که به نظر می آید این روزها، گریبان مجردهای استان زنجان را گرفته است.

به گزارش پرشین سازه ، مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان اعلام کرده است که به دلیل محدودیت در تامین زمین های این طرح در استان، متقاضیان مجرد از این طرح حذف شده اند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان در جلسه ی روز سه شنبه شورای مسکن این استان چنین گفت: متقاضیان واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن اولویت بندی شده اند و شاخص های این اولویت، تاهل، تعداد فرزندان و سابقه ازدواج است.

بیات منش در ادامه چنین گفت: قرار بود که سهم استان زنجان از ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور، ۵۰ هزار واحد باشد. اما با توجه به این که ظرفیت و موفقیت های استان در اجرای این طرح، بالا بود توانستیم که تعداد واحدها را بالاتر ببریم و با افزایش ۴۰ درصدی، به ۷۰ هزار واحد برسانیم.

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان در ادامه اشاره کرد که این ۷۰ هزار واحد شامل تمام پروژه های شهری، تعاونی، روستایی، خصوصی و دولتی می باشد. وی گفت: قرار است که از این تعداد، ۳۶ هزار واحد توسط دولت تامین زمین شود که تا این لحظه، تعداد ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد در شهرهای مختلف استان تامین زمین شده و به مرحله ی عملیاتی و اجرای پروژه رسیده اند.

بیات منش چنین گفت: از میان این تعداد واحد مسکونی، قرار است ۲۰ هزار واحد روستایی نیز تویط بنیاد مسکن ساخته شود که بر اساس برنامه ریزی، قرار است تا پایان دولت سیزدهم در استان ساخته شود. سهم بخش خصوصی نیز از این تعداد، ۱۲ هزار واحد است که به زودی اجرایی می شود. آمار این ساخت و ساز در قیاس با پنج سال گذشته که حدود ۴۵۰۰ واحد به طور متوسط توسط بخش خصوصی استان ساخته می شد، کاملا امکان پذیر می باشد.

وی در نهایت، نتیجه ی غایی را منوط به میزان استقبال مردم از این طرح دانست. بیات منش افزود: میزان تقاضا در مرکز استان بسیار بالاست اما در برخی شهرهای کوچک، متقاضی برای واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن وجود ندارد.

توجه به این شرایط، به نظر می آید که اولین گروه از کسانی که در طرح نهضت ملی مسکن خط خورده اند، مجردها می باشند که در اولویت نیستند.

طرح نهضت ملی مسکن در بسیاری از شهرها آغاز به کار کرده است و وارد مراحل اجرایی شده، اما به نظر می آید که چالش هایی مثل تامین زمین و هزینه ساخت، همچنان به طور جدی باقی مانده اند و اقدامی جهت حل و فصل آن ها انجام نشده است. در این میان سهم مراکز استان از ساخت و ساز بیشتر است اما مسئله ی تامین زمین نیز وجود دارد.

 

دیدگاه ها غیرفعال است