ضرورت ساخت آسمان‌خراش‌های بلند در تهران

ضرورت ساخت آسمان‌خراش‌های بلند در تهران

تهران نیاز به آسمان‌خراش دارد؛ کارشناس شهری: بلندمرتبه‌سازی، راه‌حل مشکلات پایتخت


گرچه رویکرد کنونی دولت، توسعه افقی شهرهاست اما تهران به دلیل مختصات خاصی که دارد، بیشتر به درد بلندمرتبه سازی می خورد. یکی از کارشناسان برنامه ریزی شهری و استاد دانشگاه خوارزمی نیز تاکید کرد که ظرفیت تهران برای ساخت چنین ساختمان هایی خیلی بالاست. این در حالیست که پایتخت ایران، مانند دیگر پایتخت های جهان سرشار از برج های بلند و آسمان خراش نیست.

به گزارش پرشین سازه ، علی شماعی در ادامه صحبت های خود به این نکته اشاره کرد که در تمام دنیا، ساختمان سازی به سمت بلندمرتبه سازی رفته و در حال حاضر، این خلاء به خوبی در تهران حس می شود.

وی تاکید کرد که این عقب ماندگی از دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا، برازنده نیست. از نگاه ایشان، تهران ظرفیت خیلی خوبی برای ساخت آسمان خراش های بلند دارد که باید از آن ها استفاده کرد.

علی شماعی در ادامه به بلندترین برج تهران اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در حال حاضر، برج تهران که در محدوده بزرگراه حکیم واقع شده، بلندترین برج پایتخت است. این برج بلند که از هر طرف پیداست، دارای امکانات رفاهی خیلی خوبی است و رضایت ساکنان خود را به بهترین شکل ممکن جلب کرده است.

این استاد دانشگاه گفت که آسمان خراش های بلند می توانند کاربری های مختلفی از جمله آموزش، ورزش، خدمات و غیره را به ساکنان خود ارائه کنند و به این ترتیب، زندگی در چنین برج هایی متمرکز می شود. در نهایت، نیاز به خروج از برج کاهش می یابد و به این ترتیب، بسیاری از مشکلات شهری از جمله ترافیک حل خواهد شد.

این کارشناس شهرسازی در بخش دیگری از صحبت های خود به این نکته اشاره کرد که ساخت چنین ساختمان هایی حتی به مدیریت شهری و تسهیل کار حکمران نیز کمک می کند و از اتلاف انرژی، جلوگیری خواهد کرد. وی خاطرنشان ساخت که این برج های بلند، قابلیت همجواری کار و زندگی را برای ساکنان فراهم می کنند و به این ترتیب، زندگی آسوده تری برای شهروندان به همراه خواهند داشت.

برخی از مخالفان بلندمرتبه سازی می گویند که الگوهای شهرسازی در تمام دنیا منحصر به فرد است و نباید تقلید کورکورانه از سبک کشورهای پیشرفته داشت اما بر اساس نظر این کارشناس شهرسازی، باید امر نوین و مدرن شهرسازی را در پیش گرفت و با بازآفرینی بافت فرسوده و تجمیع پلاک های آن، آسمان خراش هایی مناسب تهران ساخت.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد:

در صورتی که از تجارب خوب جهانی در این راستا استفاده شود، می توان با برج سازی، کیفیت زندگی شهروندان را بهبود داد. البته لازم به ذکر است که سازندگان باید ضوابط و اصول برج سازی را دانسته و با دقت اجرا کنند. ایمن سازی بخش مهمی از کار است و در کنار آن، باید بخشی از سازه به فضای سبز اختصاص پیدا کند. در این شرایط است که کیفیت زندگی، زیست پذیری و حکمرانی خوب شهری ارتقاء پیدا می کند و پیشرفت حاصل می شود.

در حال حاضر، بهترین بافتی که می توان برای ساخت آسمان خراش از آن استفاده کرد، بافت فرسوده است که خوشبختانه در تهران، به اندازه کافی از این بافت وجود دارد. علی شماعی تاکید کرد که ظرفیت این بافت ها بسیار بالاست و می توان با تجمیع پلاک های ریزدانه که در بافت فرسوده واقع شده اند، برج های بلندی ساخت.

البته در این میان به همکاری و مشارکت مالکان، سازندگان، شهرداری و دولت احتیاج است. در صورتی که تمام نهادها و افراد همکاری کنند و برج های بلند ساخته شود، در نهایت شهری زیبا و پایدار خواهیم داشت که کارکردهای متنوعی برای همه دارد.

علی شماعی در ادامه خاطرنشان ساخت که اگر بلندمرتبه سازی رونق بگیرد، می توان تمام کسانی که در بافت های فرسوده، محله های کم برخوردار و ناپایدار ساکن هستند را در ساختمان هایی جا داد که امکانات خیلی خوبی دارند و به این ترتیب، کیفیت زندگی افراد و ساکنان شهر را بالا برد. همچنین از طریق نوسازی و بازآفرینی، بخشی از مشکلات شهری حل خواهد شد.

وی از مسئولین و مدیران شهری درخواست کرد که برنامه ریزی درستی برای این امر داشته باشند و با نظارت های لازم، تحقق این امر را ممکن سازند. متاسفانه در طی این سال ها، توجه زیادی به ساخت آسمان خراش در کشور نشد و این مسئله به حال خود رها گردید. توسعه افقی شهرها و توجه به معماری اصیل ایرانی اسلامی، بیشتر مورد توجه بود، غافل از اینکه در پایتخت ایران، امکان چنین ساخت و سازهایی وجود ندارد و باید مانند سایر شهرهای بزرگ دنیا به بلندمرتبه سازی روی آورد.

در حال حاضر، کشور پیشرفته ای مثل ژاپن دارای ساختمان هایی است که بیش از ۱۲۰ طبقه دارند. این در حالیست که بلندترین ساختمان تهران، فقط دارای ۶۴ طبقه است. بنابراین از استانداردهای جهانی، فاصله زیادی داریم.

دیدگاه ها غیرفعال است