شیراز؛ مقصد جدید سرمایه‌گذاری عمانی‌ها در بازار مسکن ایران

شیراز؛ مقصد جدید سرمایه‌گذاری عمانی‌ها در بازار مسکن ایران

افزایش خرید مسکن در شیراز توسط عمانی‌ها؛ خانه دوم برای شهروندان عمان


یکی از عجیب ترین اتفاقاتی که حالا در بازار مسکن کشور رخ داده، علاقه عمانی ها به خرید خانه در شیراز است. خیلی از شهروندان عمانی، این شهر را خانه دوم خود می دانند و علاقه وافری به خرید خانه در آن دارند.

به گزارش پرشین سازه ، ایران و عمان سال هاست که تجارت های متنوعی دارند. به نحوی که بر اساس گفته های رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان، در سال های اخیر، ارزش تجارت این دو کشور بسیار بالا رفته و در سال گذشته ۶۰ درصد رشد نسبت به سال قبل تر داشته است.

در سال ۱۴۰۲، ارزش تجارت این دو کشور، ۲ میلیارد دلار بود. این در حالیست که در سال ۱۴۰۱، این عدد ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود. روند صعودی رشد تجارت میان دو کشور در چند ماه اول امسال نیز خوب بوده و حالا ۶۳ درصد بیشتر شده است.

جمال رازقی جهرمی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان می گوید که هدف گذاری امسال این است که تجارت مشترک با عمان به ۵ میلیارد دلار برسد. بر اساس گفته های ایشان، هر دو کشور تمایل خود را به افزایش فعالیت های مشترک تجاری نشان داده اند و در همین راستا، نشست هایی نیز برگزار شده است. در صورتی که این نشست ها به نتیجه برسد، حجم تجارت این دو کشور بیشتر خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه به تعاملات بازرگانی با دیگر همسایگان جنوبی کشور توضیحاتی ارائه کرد و خاطرنشان کرد که گرچه تجارت با عمان رو به پیشرفت است اما هنوز نتوانسته به سطح ارتباط تجاری ایران و امارات برسد.

وی در خصوص این موضوع، چنین گفت: دلیل اصلی عدم پیشرفت تجارت با عمان، اصطکاکی است که از سوی این کشور وجود دارد اما نکته مهم اینجاست که عمان در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس؛ تنها کشوری است که تعرفه تجارت آن با ۶۱ کشور دنیا صفر است. جالب اینجاست که در میان این کشورها، آمریکا هم حضور دارد.

ایشان در ادامه تصریح کرد که این امتیاز عمانی ها باعث شده که ایران نیز به عنوان همسایه این کشور، بتواند بهره های خود را ببرد. این دو کشور با هم توافق کرده اند که اگر تولیدکننده های ایرانی، بتوانند حداقل ۳۰ درصد زنجیره تولید خود را در این کشور تکمیل کنند، می توانند از امتیاز صادرات کالا با تعرفه صفر و با مبدأ عمان بهره ببرند. به این ترتیب کالاهای تولید شده توسط تولیدکنندگان ایرانی به نام کالای عمانی صادر خواهد شد.

یکی دیگر از نکات جالب توجهی که فعالیت تجاری مشترک میان عمان و ایران را جذاب تر می کند، ایجاد زیرساخت های لازم از سوی عمان برای تولید و توسعه سرمایه خارجی است. همچنین، ایرانی ها برای ورود به این کشور، پروسه دریافت ویزا را طی نخواهند کرد و ویزای فرودگاهی برای آنان صادر خواهد شد.

اما نکته جالب توجه اینجاست که در سال های اخیر، توجه عمانی ها به شهر شیراز جلب شده و خیلی از شهروندان عمانی برای گذران تعطیلات یا حتی دریافت خدمات درمانی به این شهر سفر می کنند. کار به جایی رسیده که بسیاری از این افراد، اقدام به خرید مسکن در این شهر کرده اند و به نوعی شیراز را خانه دوم خود می دانند.

تعداد عمانی هایی که در این شهر خانه دارند، قابل توجه است و می تواند بسیار بحث برانگیز باشد اما به نظر می آید که حضور خریداران عمانی، تا حدی توانسته رونق را به بازار مسکن این شهر برگرداند. از آن جایی که اختلاف ارزش پول دو کشور بسیار بالاست، خرید خانه در شهرهای ایران، چندان برای عمانی ها سخت نیست!

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان، با اشاره به این موضوع؛ خاطرنشان ساخت که کشور عمان می تواند در نهایت به بازار مصرف کالاهای ایرانی تبدیل شود. این کشور، کمتر از پنج میلیون نفر جمعیت دارد و لذا، بازار چندان جالب توجهی برای کالاهای ایرانی نیست اما در نهایت، نباید آن را دست کم گرفت. فقط امکان عرضه کالا در حجم های عظیم وجود ندارد.

مهم ترین امتیازی که می توان از تجارت با این کشور به دست آورد، دسترسی به بازار ۶۱ کشور جهان با تعرفه صفر است که برای تولیدکننده ایرانی، می تواند به شدت مفید باشد و وی را به بازار رقابت جهانی بازگرداند.

البته باید منتظر ماند و دید که آیا خرید مسکن توسط عمانی ها در شهرهایی مثل شیراز، تبعات خاصی دارد یا خیر؟! به نظر می آید که در شرایط کمبود مسکن برای شهروندان ایرانی، فروش خانه به خارجی ها، چندان هم منطقی نباشد.

دیدگاه ها غیرفعال است