شهرداری تهران، ساخت مسکن را تسهیل می کند!

شهرداری تهران، ساخت مسکن را تسهیل می کند!

قرارگاه جهادی مسکن، یکی از اقداماتی است که شهرداری تهران برای ساخت مسکن انجام داده و حالا، مدیرعامل سازمان نوسازی پایتخت می گوید که این قرارگاه، ۳۶ تفاهمنامه امضا کرده تا ۵۵۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود.

به گزارش پرشین سازه ، این مقام مسئول به تشریح برخی از جزئیات این تفاهمنامه ها پرداخت. این قرارگاه که در تاریخ ۱۱ بهمن سال ۱۴۰۰ به دستور شهردار وقت تهران ایجاد شد، حالا توانسته که اقداماتی جدی جهت ساخت و ساز در تهران داشته باشد.

مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی تهران اعلام کرد که اصلی ترین هدف این قرارگاه ساخت و تولید مسکن است. بیشترین صحبت و موضوعاتی که در این قرارگاه مطرح می شود، شناسایی گلوگاه های حوزه ی ساخت و مرتفع کردن آن هاست.

این مقام مسئول در بخشی از صحبت های خود به اقداماتی اشاره کرد که شهرداری به جهت تسهیل روند ساخت و ساز در نظر گرفته است و افزود:

تا پیش از این، بررسی برخی از پرونده های ساختمانی در کمیسیون های مختلف حتی تا سه سال هم طول می کشید اما حال این روند ساده تر شده و مدت زمان رسیدگی به این پرونده ها، به طرز شاخصی کمتر شده است.

مهدی هدایت همچنین اعلام کرد که تمرکز قرارگاه جهادی مسکن، شناسایی ظرفیت ساخت مسکن در زمین های بایر و رها شده است. مالک بیشتر این زمین ها، سازمان های دولتی یا نیمه دولتی هستند. با توجه به طرح جامع و تفصیلی، با طرف مقابل مذاکراتی صورت گرفته است و به این ترتیب، تفاهمنامه هایی منعقد شده است.

وی تاکید کرد که این مذاکرات به معنای تزریق نقدینگی یا حمایت مالی شهرداری نیست و بیشتر این دستگاه ها، خودشان ظرفیت ساخت و ساز دارند. اکثر این دستگاه های دولتی یا نیمه دولتی به دلیل توقف روند صدور پروانه ساختمانی و دیگر مجوزهای قانونی دچار تردید شده بودند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خاطرنشان ساخت که برخی از این دستگاه ها به دلیل نیاز کارکنان خود به مسکن، تن به امضای تفاهمنامه برای ساخت و ساز داده اند.

در این میان، تسهیل گری سازمان شهرداری را نیز نباید دست کم گرفت که منجر به پای کار آمدن بسیاری از این سازمان ها شده است.

این مقام مسئول در شهرداری پایتخت تصریح کرد که انبوه سازی می تواند سرعت ساخت و ساز مسکن را بالاتر ببرد. به این ترتیب نقدینگی موجود در جامعه به سمت پروژه های مسکونی سرازیر می شود و علاوه بر این، کارکنان بسیاری از این سازمان ها دارای خانه می شوند. اتفاق خوشایندی که همه باید برای رخ دادن آن تلاش کنند.

وی تاکید کرد که شهرداری رانت و امتیاز ویژه ای برای هیچکس در نظر نگرفته است و صرفا نقش تسهیل کننده را دارد. در واقع هدف این است که انگیزه ی کافی برای تولید مسکن در تهران به وجود بیاید.

یکی از اصلی ترین ارگان هایی که با شهرداری تهران جهت ساخت مسکن، تفاهمنامه امضا کرده است، نیروهای مسلح می باشد. قانون به شکل واضحی مشخص کرده بود که اماکن نظامی، نیروهای مسلح و پادگان ها باید از سطح شهر خارج شوند. اما در سال های گذشته این موضوع پیگیری نشده بود. برخی از این زمین ها مانند پادگان جی و زمین های متعلق به دستگاه های نظامی، مشکلات مربوط به تعارض داشتند. اما با تلاش شهرداری این مشکلات برطرف شده و تفاهمنامه هایی برای ساخت و ساز امضا شده است.

مهدی هدایت اعلام کرد که زمین های متعلق به نیروهای مسلح باید به بوستان و مراکز خدمات شهری تبدیل شوند. مصداق بارز این تفاهمنامه ها نیز، تغییر کاربری بخشی از پادگان ۰۶ و دوشان تپه است که حالا قرار است به نفع شهروندان باشند.

وی تاکید کرد که مدیریت شهری در دوره ی ششم خود تلاش دارد که موانع ساخت مسکن را از بین ببرد. هر یک از دستگاه های دولتی، نیمه دولتی یا خصوصی که می خواهد در تولید مسکن نقشی داشته باشد اما به دلیل مجوزهای ساخت دچار چالش شده، حالا می تواند از امتیازات ویژه ای که شهرداری ارائه می کند، برخوردار شود.

هدف اصلی مدیریت ششم شهری این است که ساخت مسکن آسان تر شود و در روند تفاهم با دستگاه های مختلف، امتیاز انحصاری برای هیچ نهاد یا ارگانی قائل نمی شود.

هدفگذاری اصلی شهرداری تهران، ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در سال است و برای تحقق این هدف، تلاش ویژه ای دارد. قرارگاه جهادی مسکن که حدود دو سال است آغاز به کار کرده، یکی از مصداق های بارز تلاش شهرداری برای تولید مسکن می باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است