با شهادت رئیس جمهور، نهضت ملی مسکن متوقف نمی‌شود

با شهادت رئیس جمهور، نهضت ملی مسکن متوقف نمی‌شود

تلاش برای پیشبرد مسکن سازی در روزهای پایانی دولت!


چند روز دیگر بیشتر به پایان دولت سیزدهم و روی کار آمدن دولت جدید باقی نمانده و به نظر می آید که در این روزهای پایانی، دولت سخت در تلاش است تا وعده ساخت مسکن را تا حد معقولی پیش ببرد. حالا وزیر راه و شهرسازی از تمام دستگاه های دولتی درخواست کرده که برای پیشبرد طرح های مسکن سازی پای کار بیایند و به وزارتخانه کمک کنند.

به گزارش پرشین سازه ، مهرداد بذرپاش تاکید کرد که با شهادت رئیس جمهور، روند تولید مسکن و اجرای کلان پروژه نهضت ملی مسکن متوقف نخواهد شد و گرچه در حال حاضر، برخی از دستگاه ها، کمک چندانی به ساخت و ساز مسکن توسط وزارتخانه راه و شهرسازی نمی کنند اما باید به قافله تولید مسکن اضافه شوند.

در روز پنج شنبه هفته گذشته به تاریخ ۹ خرداد، مراسمی به مناسبت افتتاح ۲۶ هزار و ۸۰۴ واحد مسکونی و آغاز به ساخت ۳۷ هزار و ۴۵۵ واحد دیگر در سطح استان تهران برگزار شد و در طی این مراسم، مهرداد بذرپاش به ارائه برخی توضیحات و آمارهای جزئی در خصوص طرح نهضت ملی مسکن پرداخت.
بذرپاش تاکید کرد که ساخت و ساز طرح مزبور از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نیز عبور کرده است و افتتاح برخی از این واحدها در هفته های آتی ادامه پیدا می کند. وی تصریح کرد که روش های ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن متفاوت است و وزارت راه و شهرسازی از طرق مختلف مثل نوسازی بافت فرسوده، واگذاری زمین و…در تلاش برای تکمیل این طرح است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان ساخت که مشکلات مردم در بخش مسکن، قابل رفع است و خوشبختانه در حال حاضر، حجم پروژه ها و افتتاح ها به حدی رسیده که باید سجده شکر به جا آورد.
وی در ادامه تاکید کرد که از این مسیر دلسرد نخواهند شد و همچنان به ساخت و ساز ادامه می دهند. بذرپاش همچنین به بازدیدهای رئیس جمهور شهید از سایت پرند اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بخشی از روند تکمیل این پروژه، به دلیل بازدیدهای رئیس جمهور و دستوراتی که صادره کرده، بوده است.
وزیر راه و شهرسازی به پروژه هایی مثل افتتاح خط متروی پرند اشاره کرد که در زمان حیات ایشان صورت گرفت و به بهره برداری رسید.

با افتتاح متروی پرند، بخش مهمی از مشکلات ساکنان این شهر جدید برطرف شد و بسیاری از کسانی که شغلی در تهران دارند، راحت تر به مقصد خود می رسند. بار ترافیکی جاده های منتهی به پرند به طرز قابل ملاحظه ای کمتر شده است که چنین موضوعی نشان از اثرگذاری افتتاح ایستگاه پرند می دهد.

نوسازی بافت فرسوده

یکی دیگر از تاکیدات دولت سیزدهم در روزهای پایانی کار خود، این است که روند نوسازی بافت فرسوده را با سرعت بیشتری در پیش بگیرد. در حال حاضر و با توجه به آمارهایی که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده، رکورد صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده شکسته شده است و در سال گذشته، نزدیک به ۲۸۱ هزار واحد نوسازی شده اند.
این مقام مسئول تاکید کرد که بهترین راه پاسداشت خون شهدا، مجاهدت بیشتر در کارهاست و باید خدمت رسانی را بیشتر کرد. خوشبختانه یکی از نمودهای خدمت در دولت سیزدهم، در عرصه مسکن سازی بوده است. در طی سه سالی که دولت بر سر کار بود، اقدامات زیادی برای تامین مسکن متقاضیان صورت گرفت. مثلا در طی این طرح، نزدیک به ۱۰۰ هزار هکتار زمین تامین شد که با هیچ طرحی قابل قیاس نیست و اتفاق عظیمی در این راستا محسوب می شد.

از سوی دیگر، توافقات زیادی با سازمان ها و نهادهای مختلف صورت گرفته است. مثلا نیروهای مسلح بخش صنعت، دانشگاه ها، وزارت ورزش و دیگر وزارتخانه ها برای تامین مسکن کارکنان خود، وارد عمل شده و توافقاتی با وزارت راه و شهرسازی داشته اند.
یکی دیگر از طرح هایی که دولت سیزدهم با جدیت به دنبال تصویب آن بود، طرح واگذاری زمین رایگان در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت بود. بر اساس این طرح، خانواده هایی که سه فرزند و بیشتر دارند و فرزند سوم آن ها، بعد از ۲۴ آبان سال ۱۴۰۰ به دنیا آمده، می توانند زمین رایگان دریافت کرده و از تسهیلات دولتی برای ساخت آن زمین استفاده کنند.
مهرداد بذرپاش در انتهای سخنان خود اعلام کرد که بیش از ۷۲ هزار قطعه زمین به مشمولان این طرح واگذار شد و در سال جاری نیز، این واگذاری ها ادامه پیدا خواهد کرد.
با توجه به شرایط کنونی و فرصت کمی که در اختیار دولت سیزدهم باقی مانده، احتمالاً بخش بزرگی از طرح های مسکن سازی برای دولت بعدی به ارث بماند.

News summary in English

With the testimony of the president, the national housing movement will not stop

As the 13th administration nears its end, Minister of Road and Urban Development, Mehrdad Bazrpash, has urged all government agencies to join forces and support the National Housing Movement to fulfill its promises. He emphasized that despite the sad demise of President Raisi, the progress of housing production and the implementation of the large-scale National Housing Movement will not be halted.

During a ceremony held last Thursday to inaugurate 26,804 residential units and commence construction on another 37,455 units in Tehran Province, Bazrpash provided detailed information and statistics regarding the National Housing Movement. He highlighted that the construction of the project has exceeded 2.6 million units and the inauguration of some of these units will continue in the coming weeks.

Bazrpash explained that the construction methods for National Housing Movement units vary, with the Ministry of Road and Urban Development employing various approaches, including the renovation of dilapidated areas and land allocation, to complete the project. He expressed optimism that the housing issues of the people can be resolved, noting that the volume of projects and inaugurations has reached a point where it is worthy of gratitude.

دیدگاه ها غیرفعال است