ایران در رتبه دوازدهم سخت‌ترین کشورها برای خرید خانه

ایران در رتبه دوازدهم سخت‌ترین کشورها برای خرید خانه

خرید خانه در ایران، رویایی دست نیافتنی؛ مقایسه با سایر کشورها


بر هیچ یک از شهروندان ایرانی پوشیده نیست که خرید خانه در کشور به شدت سخت شده و نسبت درآمد به قیمت مسکن اصلاً معقول نیست. حالا آمارهای جهانی نیز این موضوع را تایید کرده و اعلام می کنند که ایران از میان ۱۰۵ کشور، رتبه دوازدهم سختی خرید خانه را به خود اختصاص داده است.

به گزارش پرشین سازه ، نسبت قیمت مسکن به متوسط درآمدها در ایران، ۲۳.۴ درصد است. نکته غم انگیز ماجرا اینجاست که فقط ۱۱ کشور در سطح جهان وجود دارند که خرید خانه در آن ها سخت تر از ایران باشد.

در میان تمام کشورهای دنیا، سخت ترین جا برای خرید خانه، سوریه است چرا که نسبت قیمت مسکن به متوسط درآمد آن ها، ۱۱۲.۲ می باشد. مسائلی همچون جنگ و ویرانی، حوزه مسکن سوریه را به شدت آشفته کرده و در طی این سال ها نیز نتوانسته است از عهده بهبود این وضعیت برآید.

بعد از سوریه، نوبت به کشور اتیوپی با نسبت ۵۰.۳ می رسد که باز هم به نسبت، عدد بالایی است. وضعیت اتیوپی نیز کاملا مشخص است و این کشور مدت هاست که با فقر فزاینده دست و پنجه نرم می کند. در رتبه سوم سخت ترین کشورها برای خرید خانه نیز، کشور کوبا با نسبت ۴۷.۸ قرار گرفته است که در طی سال های اخیر، با حوادث سیاسی زیادی رو به رو بوده و همین مسائل، قدرت خرید مردم این کشور و ارزش پول آن ها را پایین آورده است.

حتی بدبین ترین کارشناسان مسکن در سال های ابتدایی دهه ۹۰ هم فکر نمی کردند که ایران به لیست بدترین کشورها برای خرید خانه راه پیدا کند و در این فهرست، جایگاه بالایی داشته باشد اما حالا، به وضوح می بینیم که تحریم و تورم، چه بلایی بر سر اقتصاد مسکن آورده و تا چه حد خرید خانه را سخت تر کرده است.

نکته جالب توجهی که در این آمار بین المللی وجود دارد، حضور کشور چین در این فهرست است. جالب تر اینجاست که این کشور، در رتبه هشتم قرار گرفته و با توجه به این موضوع، به نظر می آید که خرید خانه در این کشور سخت تر از ایران باشد.

نسبت قیمت مسکن به درآمد چینی ها ۲۹. ۴ درصد است. جالب اینجاست که شرکت های چینی مدعی هستند که با حضور خود در بازار مسکن ایران می توانند وضعیت آن را بهبود دهند. این در حالیست که به نظر می رسد خرید خانه در کشور چین، سخت تر از ایران باشد. بنابراین شرایط بازار مسکن آن ها نیز چندان بهتر از ایران نیست.

در رتبه های ۴ تا ۷ نیز کشورهای کامرون، سریلانکا، نپال و هنگ کنگ واقع شده اند. بعد از آن ها، نوبت به چین می رسد و سپس، کشورهای تایلند، فیلیپین و لبنان واقع شده اند. جایگاه ایران، درست بعد از لبنان و در مقام دوازدهم می باشد.

ایران، سوریه و لبنان به عنوان بخشی از خاورمیانه، ملاک و معیار خوبی برای بررسی شرایط مسکن منطقه نیستند چرا که وضعیت بازار مسکن کشورهای حاشیه خلیج فارس بد نیست و قیمت مسکن به نسبت درآمد در این کشورها، کاملا معقول و ارزان می باشد. گفتنی است که کشور عمان با نسبت ۲.۹، در رتبه اول قرار گرفته و بهترین جا برای خرید خانه محسوب می شود.

وضعیت دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز بسیار جالب توجه است. بعد از عمان، عربستان واقع شده که نسبت قیمت مسکن به درآمد شهروندان آن، ۳.۱ اعلام شده است. کشورهای امارات، قطر و کویت نیز به ترتیب، اعداد ۳.۹، ۵.۲ و ۷.۵ را کسب کرده اند که کاملاً نشان از وضعیت آرام و به سامان مسکن این کشورها می دهد.

بعد از عمان، عربستان و آفریقای جنوبی که ارزان ترین کشورها برای خرید خانه به حساب می آیند، آمریکا قرار گرفته که نسبت قیمت مسکن به درآمد ساکنان آن، ۳.۳ می باشد.

واقعیت اینجاست که نسبت درآمد ساکنان کشور، تکلیف بسیاری از شاخص ها را مشخص می کند. تا زمانی که در کشور ما، سطح تورم بالاتر از حقوق مصوب است، نمی توان قدرت خرید مردم را ترمیم کرد. علاوه بر این، باید ثبات و آرامش نیز بر اقتصاد کشور حاکم باشد تا در سایه آن، قیمت ها نیز تعدیل گردند.

در حال حاضر، علاوه بر کشورهایی که ذکر کردیم، کشورهایی مثل اردن، سوئد، مالزی، عراق، فنلاند، انگلستان، آلمان، ایتالیا، هند، ترکیه، بنگلادش و مصر نیز وضعیت نسبتاً خوبی از لحاظ خرید مسکن دارند و مردم این کشورها، می توانند تا حدی از عهده خرید مسکن برآیند.

از میان ۱۰۵ کشور جهان که از لحاظ نسبت قیمت مسکن به متوسط درآمدها، بررسی شده اند، ایران جایگاه دوازدهم سختی را کسب کرده است. با توجه به اینکه مدت زمان انتظار برای خرید خانه برای اقشار کارگر و بازنشسته به بیش از یک قرن رسیده، نتیجه این بررسی ها نباید چندان عجیب باشد!

دیدگاه ها غیرفعال است