سازندگان مسکن، منابع مالی کافی ندارند!

سازندگان مسکن، منابع مالی کافی ندارند!

صنعت ساختمان سازی با مشکلات زیادی رو به روست اما شاید مهم ترین عاملی که دست و پای سازندگان را برای ورود به این بازار می لرزاند، عدم ثبات در هزینه های ساخت است.

به گزارش پرشین سازه ، بیشتر سازندگان به خاطر همین موضوع درگیر مشکلات مالی و اقتصادی شده اند. قیمت اجناس و کالاهای مورد نیاز در بحث ساخت و ساز مدام دچار تورم و نوسان می شود و در چنین وضعیت ناپایداری، نمی توان قیمت گذاری درستی داشت.

به عبارت دیگر، وقتی که سازندگان تصویر دقیقی از میزان سود خود نداشته باشند، به راحتی بازار ساخت مسکن را ترک می کنند و سرمایه های خود را به بازار دیگری منتقل می سازند.

از سوی دیگر این مشکلات اقتصادی تمام بخش های ساختمان را در بر گرفته! طرف حساب سازندگان نیز پول کافی برای پرداخت بدهی های خود ندارند و به همین دلیل، سازندگان نیز نمی توانند به موقع از پروژه های خود بهره برداری کنند.

یکی از سازندگان کوچک متراژ منطقه ۲۰ تهران می گوید که مشکلات کنونی بازار ساخت و ساز را می توان از دو منظر تورم و تسهیلات بانکی بررسی کرد.

امیر غضنفری می گوید:

سازندگانی مثل من که کوچک متراژ می سازند و واحدهایشان در مناطق کم بضاعت است، چاره ای جز پیش فروش ندارند. در واقع از این راه است که منابع مالی لازم برای شروع پروژه را به دست می آورند. اما وقتی وضعیت بازار مسکن مبهم است و رکود بر آن سایه انداخته، قطعا ضرر می کنیم. چرا که قادر به اجرای تعهدات خود سر موقع نیستیم. وقتی خریدار نمی تواند قسط خود را به موقع پرداخت کند، پروژه متوقف می شود و این توقف با تورم ماهانه همراه خواهد شد و قطعا بر روند ساخت و ساز اثر منفی می گذارد.

از دیدگاه این سازنده، یکی دیگر از چالش های اقتصادی صنعت ساخت و ساز به موضوع تسهیلات بانکی برمی گردد. این تسهیلات رقم پایینی دارد و اصلا برای ساخت و ساز مسکن کفاف نمی دهد. به همین دلیل قدرت خرید هم کاهش پیدا می کند و در نهایت، کسانی که در حوزه های ساختمانی مشغول فعالیت هستند، نمی توانند از این منبع مالی به خوبی بهره ببرند.

در این میان، دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن ایران نیز اعلام کرد که در طی دو سال گذشته، ریسک سرمایه گذاری در بازار ساخت مسکن خیلی بالا رفته و به همین دلیل، سازندگان با احتیاط بیشتری رو به ساخت و ساز می آورند. البته نباید فراموش کرد که بخش زیادی از این افراد، بازار مسکن سازی را ترک کرده اند.

یکی دیگر از سازندگان مسکن در منطقه ۱۸ نیز، این موضوع را تایید می کند و خاطرنشان می سازد که در طی چهار سال گذشته بخش زیادی از همکاران، بازار مسکن سازی را ترک کرده و وارد حوزه های دلالی مسکن شده اند.

علیرضا بهبهانی می گوید که تا پیش از این مسائل، ۲۰ سازنده ی معتبر در منطقه ۲۰ وجود داشت اما حالا فقط یکی دو نفر باقی مانده اند. به نظر می آید که شرایط ساخت و ساز برای سازندگان از همیشه بدتر شده است.

وی تصریح کرد که خواب سرمایه نیز از دلایل دیگریست که سازندگان این بازار را ترک کرده اند. در شرایطی که خرید و فروش ملک به پایین ترین حد خود رسیده، سازنده های زیادی ضرر کرده اند و اصلا منابع مالی کافی برای شروع پروژه های جدید ندارند.

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن ایران اعلام کرد که آینده ی خوبی در انتظار صنعت ساخت و ساز نیست. انگیزه ی سازندگان کمتر شده چون که تعداد معاملات مسکن به کمترین حد خود رسیده است!

چندان طول نخواهد کشید که بازار مسکن هم از لحاظ بخش عرضه و هم تقاضا، دچار مشکل می شود.

از سوی دیگر، تامین مالی بخش خصوصی مسکن نیز با مشکلات زیادی رو به روست. اصلا سازندگان پولی برای ساخت مسکن ندارند. دولت و بانک ها نیز همکاری خاصی برای بهبود این وضعیت نمی کنند. پیش فروش نیز دیگر کارکرد اولیه ی خود را ندارد و در نتیجه، ساخت و ساز در بازار مسکن متوقف شده است.

پورحاجت اعلام کرد که حتی با وجود فشار دولت و مجلس هم بانک ها حاضر به پرداخت تسهیلات مسکن نشدند. بنابراین هیچ منبع دیگری برای سازندگان مسکن باقی نمی ماند که با تکیه بر آن، وارد صنعت ساخت و ساز شوند.

سازندگانی وجود دارند که ۱۰ سال پیش وارد صنعت ساخت شده اند اما تا به امروز، حتی قادر به بازگشت سرمایه ی اولیه خود نیز نشده اند. در نتیجه، ترجیح داده اند که از این حوزه کناره گیری کنند.

در بازاری که تقاضا کم است، پیش فروش نیز معنی ندارد. بنابراین نمی توان این منبع مالی را نیز برای سازندگان متصور شد.

دیدگاه ها غیرفعال است