ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای دانشگاه آزاد

500 هزار واحد مسکونی برای دانشگاه آزاد ساخته می شود!

آغاز سال ۱۴۰۲ با اقدامات مختلف مسئولین برای ساخت مسکن همراه شده است. به نظر می آید که سرعت ساخت و ساز و عقد قراردادهای تولید مسکن بیشتر شده است و توجه ویژه ای به پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن می شود.

در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که بین وزارت راه و شهرسازی با دانشگاه آزاد تهران تفاهم نامه ای منعقد شده است که در زمین های مازاد دانشگاه آزاد، تولید مسکن در قالب نهضت ملی برای دانشجویان، اساتید و کارکنان این دانشگاه صورت بگیرد.

به گزارش پرشین سازه ، مهرداد بذرپاش و محمدمهدی تهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در طی نشستی که به همین مناسبت برگزار شده بود، خبر امضای تفاهم نامه برای تولید مسکن را به اطلاع عموم رساندند.

در طی این تفاهم نامه قرار شده است که در اراضی مازاد دانشگاه، برای کارکنان، اساتید و دانشجویان، ۵۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود. همچنین خوابگاه های متاهلی نیز مد نظر قرار گرفته تا دانشجویان دانشگاه آزاد بتوانند از این مزیت ها بهره مند شوند.

وزیر راه و شهرسازی در طی نشستی که برای اعلام این خبر برگزار شده بود، اعلام کرد که تمام واحدهایی که برای این بخش ساخته می شود، نورآورانه خواهند بود و از ظرفیت های پژوهشی در این راستا استفاده می شود. وی تاکید کرد که سال کنونی، می تواند شکوفایی تولید مسکن در کشور باشد.

مهرداد بذرپاش اعلام کرد که در روزهای جاری، روند تولید مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن سرعت خوبی پیدا کرده و رونق یافته است. همچنین با مجموعه های مختلفی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی تفاهم نامه هایی برای ساخت خانه برای کارکنان خود، امضا شده است.

این وزیر کابینه ی سیزدهم، در ادامه تفاهم نامه ای که با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تولید مسکن امضا شده بود را یاداوری کرد و گفت:

برای ساخت مسکن در زمین های دانشگاه آزاد اسلامی، سه ماه است که رایزنی هایی مختلفی صورت گرفته و امروز، بلاخره این تفاهم نامه امضا شد و به زودی عملیاتی می شود.

وی خاطرنشان ساخت که دانشگاه آزاد اسلامی متعهد شده است که برای اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان خود تولید مسکن را به راه بندازد. همچنین بخشی از مسکن ساخته شده، در قالب خوابگاه های دانشجویی و مسکن استیجاری برای دانشجویان متاهل خواهد بود.

این مقام مسئول در ادامه اعلام کرد که برای اختصاص زمین در استان های مختلف، کارگروه های مشترکی را تشکیل خواهند داد.

وی افزود:

زمین هایی که متعلق خود دانشگاه است، در قالب نهضت ملی مسکن در اختیار آن ها قرار داده می شود. در صورتی که زمین های مزبور متعلق به وزارت راه و شهرسازی باشد نیز با حمایت وزارتخانه، در اختیار دانشگاه گذاشته می شود.

مهرداد بذرپاش در ادامه تاکید کرد که در روند ساخت خانه برای دانشگاهیان، حتما از ظرفیت های پژوهشی دانشگاه آزاد استفاده می شود. در طی این مسیر، روند ساخت خانه های مناسب بررسی خواهد شد و بهترین واحدهای مسکونی تحویل داده می شوند.

این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان ساخت که وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن دانشگاهیان؛ به خصوص دانشگاه آزاد، نگاه ویژه ای را دنبال می کند و سیاست خاصی دارد. در واقع وزارت راه و شهرسازی به دنبال ساخت خانه هایی است که نورآورانه تر هستند. همچنین توجه ویژه ای به خدمات زیربنایی و روبنایی دارد. باید از ظرفیت های پژوهشی و مطالعاتی این دانشگاه در حوزه ی صنعتی سازی استفاده شود. در کنار این ظرفیت ها باید از مجموعه ی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز کمک های لازم دریافت شود و از اطلاعات آن ها استفاده کرد.

مهرداد بذرپاش در ادامه تاکید کرد که اصلی ترین رویکرد وزارتخانه در ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن این است که قیمت تمام شده را پایین نگه دارد. در حال حاضر قیمت ساخت مسکن خیلی بالاست و چنین مسئله ای اصلا قابل قبول نیست.

وی گفت:

در تلاش هستیم که با استفاده از روش هایی مثل کاهش قیمت تمام شده ی مسکن، تامین مصالح ساختمانی و همچنین حذف قیمت زمین، شرایطی را فراهم کنیم تا مردم خانه دار شوند.

وی یادآور شد که تنها هدف وزارتخانه این است که مسکن ارزان بسازد و چنین روندی را در برنامه های خود قرار بدهد.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در انتهای سخنان خود اعلام کرد که دانشگاه ظرفیت فوق العاده ای برای امور علمی پژوهشی دارد و به زودی تبدیل به یکی از کارگاه های بزرگ تولید مسکن در کشور خواهد شد.

در حال حاضر، طرح نهضت ملی مسکن در قالب های مختلفی پیگیری می شود. بخشی از این طرح در قالب مسکن سازی برای ادارت دولتی، سازمان ها و نهادها دنبال می شود. بخشی دیگر نیز توسط خود مردم و با واگذاری زمین رایگان ساخته می شود.

بخشی دیگر نیز قرار است که توسط تعاونی های مسکن و در شهرهای جدید ساخته شوند.

به طور کلی به نظر می آید که روند ساخت و ساز پروژه های نهضت ملی مسکن سرعت بهتری پیدا کرده و شاید سال ۱۴۰۲، نقطه آغازی بر ساختمان سازی های فراوان در کشور باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است