ساخت شهرک آلونی به دلیل فرونشست زمین لغو شد

مخالفت با مکان‌یابی شهرک آلونی به دلیل فرونشست زمین

مخالفت با مکان‌یابی شهرک آلونی به دلیل فرونشست زمین


موضوع فرونشست زمین، به یکی از اصلی ترین مشکلات ساخت و ساز مسکن در کشور تبدیل شده است. متاسفانه بسیاری از زمین ها و اراضی کشور دچار این معضل شده اند و عملاً امکان ساخت و ساز در آن ها وجود ندارد. در آخرین خبرها چنین به گوش می رسد که دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با استناد به نامه محرمانه سازمان نقشه برداری و سازمان حفاظت محیط زیست با مکان یابی شهرک آلونی مخالفت کرده است. به نظر می آید که دلیل اصلی این مخالفت، همین موضوع فرونشست زمین باشد.

به گزارش پرشین سازه ، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران طی نامه ای که به استاندار چهارمحال و بختیاری ارسال کرد، مصوبه شورا در خصوص مکان یابی شهرک آلونی را ابلاغ کرد.

بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران که در جلسه ای به تاریخ ۲۱ اسفند سال گذشته تصویب شده بود، ساخت و ساز در مکانی که برای شهرک آلونی تعیین شده است، غیرمجاز می باشد. به نظر می آید که پیش از تصویب این مصوبه توسط شورا، بازدیدهایی از زمین ۱۹۶ هکتاری خارج از حریم شهر آلونی صورت گرفته و بر اساس تحقیقاتی که انجام شده، این زمین برای ساخت و ساز مناسب نیست و اصلی ترین دلیلی که برای این موضوع عنوان شده، فرونشست زمین است.

بر اساس نامه محرمانه ای که در تاریخ ۱۰ آبان سال گذشته توسط سازمان نقشه برداری به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارسال شده، حدود ۹ سانتی متر فرونشست در حوالی شهر آلونی مشاهده شده و تحقیقات میدانی نیز ناظر بر این امر بوده است. بنابراین به نظر می آید که با توجه به شرایط پیش آمده، جانمایی این شهرک اشتباه بوده و عملاً ساخت آن، متوقف می شود.
در کنار نامه محرمانه سازمان نقشه برداری کشور، نامه ی دیگری نیز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در تاریخ ۱۶ آذر به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شده که بر اساس این نامه، بر موضوع فرونشست پیرامون شهر آلونی و ممنوعیت بارگذاری بر عرصه تالاب آلون تاکید شده است.

بر اساس نامه ی سازمان حفاظت محیط زیست، زمین های این منطقه به دلیل تالابی بودن ناپایدار هستند و آتش سوزی های زیرسطحی در آن ها رخ می دهد. بنابراین هرگونه بارگذاری در این اراضی ممنوع است و چالش های زیادی برای محیط زیست به وجود خواهد آورد.
از سوی دیگر، یک مشکل بزرگ نیز در خصوص ساخت شهرک آلونی وجود دارد و آن، انتقال آب از حوزه مجاور به دشت خانمیرزا-جوانمردی که در بالای مکانیابی شهرک آلونی واقع شده، است. انتقال آب به منظور جایگزینی با حفر چاه های کشاورزی صورت گرفته است. در صورتی که طرح انتقال آب اجرایی شود، سطح آب زیرزمینی بالا می آید و برای پی ریزی و ساخت شهرک، مشکلات زیادی به وجود می آورد.
با توجه به تمام این نکات و مسائل، کمیته منتخب بارگذاری در زمین های مکان‌یابی شده، شهرک آلونی را واجد شرایط کافی ساخت و ساز ندانست. بر همین اساس، شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، اداره کل راه و شهرسازی استان را موظف کرد تا زمین های جایگزینی برای این شهرک پیدا کنند.
به طور کلی، احداث محور ده صحرا-آلونی از میان زمین ها، باعث شده که بخشی از زمین های تالاب که در جنوب غربی جاده واقع شده اند، دچار مشکل شده و عملاً پوشش گیاهی و جانوری خود را از دست بدهند. به همین دلیل است که حساسیت ها و محدودیت های شدیدی از جانب مراجع استانی در خصوص تامین اراضی در حوالی این تالاب وجود دارد که باید به هنگام جانمایی برای احداث شهرک مسکونی، موردتوجه قرار بگیرند.
بر اساس پیشنهاد کمیته منتخب، مقرر شده تا اداره کل راه و شهرسازی استان، مطالعات جامع ژئوتکنیک از زمین های موردنظر داشته باشد و از لحاظ شرایط بارگذاری و دیگر مسائل مربوطه، همه چیز را بررسی کند و سپس نتیجه تحقیقات خود را به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ارسال نماید.
بعد از اینکه نتایج اولیه حاصل شد و تمام محدودیت های قانونی و محیط زیستی این زمین ها در نظر گرفته شد، نتایج را با سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگان استانی آن در میان بگذارند تا مجدداً بررسی شده و جمع بندی موضوع به اطلاع شورای عالی شهرسازی و معماری برسد.
واقعیت اینجاست که این حجم از حساسیت روی زمین احداث شهرک، کاملاً منطقی و طبیعی است. متاسفانه در طرح های پیشین مسکن سازی به قدر کافی در خصوص اراضی تامین شده، حساسیت لازم صورت نگرفت و همین موضوع سبب شد که بسیاری از واحدهای احداث شده دچار مشکل شوند و برخی از آن ها، عملاً غیرقابل سکونت گردند.

News summary in English

The construction of Aloni settlement was canceled due to land subsidence

The issue of land subsidence has become one of the main problems in housing construction in the country. Unfortunately, many lands across the country are affected by this problem, making construction practically impossible. Recent reports suggest that the Secretary of the Supreme Council of Urban Planning and Architecture of Iran has opposed the location of Aluni Township, citing a confidential letter from the Surveying Organization and the Environmental Protection Organization. It seems that the main reason for this opposition is the issue of land subsidence. According to the decisions of the Supreme Council of Urban Planning and Architecture of Iran, construction in the designated area for Aluni Township is unauthorized. Letters from relevant organizations emphasize the land subsidence issues in this area, and new resolutions regarding the location of this township have been issued.

دیدگاه ها غیرفعال است