ساخت برج ۸۰۰ واحدی بانکی در خیابان پیروزی

ساخت برج 800 واحدی بانکی در خیابان پیروزی

از زمانی که پای بانک ها به بازار مسکن باز شد، وضعیت قیمت ها تغییر عمده ای پیدا کرد. حالا خبر می رسد که شهرداری تهران به یک بانک خصوصی مجوز داده که یک ساختمان ۸۰۰ واحدی بسازد.

به گزارش پرشین سازه ، این واحد قرار است در خیابان پیروزی ساخته شود و دارای کاربری مسکونی، تجاری و خدماتی خواهد بود. صرف نظر از ورود بانک ها به مسکن سازی، مشکل ترافیکی زیادی در این منطقه ایجاد خواهد شد. موضوعی که به نظر می آید مورد توجه کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران نبوده یا نخواسته اند به آن توجهی داشته باشند.

این ساختمان ۱۲ طبقه خواهد بود و در چهارراه معروف به کوکاکولا در خیابان پیروزی ساخته می شود. ساخت این برج بلند در این محله، مشکلات آن را افزایش می دهد و بار ترافیکی بیشتری روی این چهارراه ایجاد می کند.

مصوبه ای که به این بانک خصوصی اجازه داده که چنین ساختمانی را بسازد، در کمیسیون ماده ۵ تصویب شده است.

یکی از کارشناسان مسکن در خصوص ساخت چنین ساختمانی می گوید که زمین مزبور در خیابان پیروزی، اصلا ظرفیت و کیفیت لازم برای ساخت این حجم از واحدهای مسکونی را ندارد. در صورتی که این واحدهای مسکونی ساخته شود، از لحاظ سرانه ی خدمات دچار مشکل جدی خواهیم شد.

حدود ۲ هزار نفر در این واحدها ساکن می شوند که نیازمند آموزش، درمان و…هستند. این در حالیست که برای جمعیت کنونی این خیابان نیز، خدمات کافی ارائه نمی شود.

صرف نظر از مشکلات و ابهاماتی که در مورد رای کمیسیون ماده ۵ وجود دارد، معضل بزرگ تر اینجاست که چرا بانک های کشور باید وارد حوزه ی ساخت مسکن شده و نگاه بنگاه دارانه ای به چنین ملک هایی داشته باشند؟!

بارها از سوی کارشناسان اعلام شد که ورود بانک ها به مقوله ی بنگاه داری ملک خیلی جدیست. در سال های گذشته، این ورود، رنگ و بوی جدی تری به خود گرفته و از میزان پرونده هایی که به کمیسیون ماده ۵ شهرداری ارجاع داده می شود، می توان این موضوع را تایید کرد.

طبیعی است که شهرداری برای افزایش درآمد خود، از چنین پرونده هایی استقبال کند اما مسئولین شهرداری به مشکلات و تبعاتی که در آینده، گریبانگیر شهر می شود، توجه دارند؟!

مشکلاتی مثل ترافیک، آلودگی صوتی، کاهش سرانه ی خدمات و ده ها مشکل دیگری که با ساخت این واحدهای مسکونی بروز پیدا می کنند، به سادگی قابل حل نخواهند بود. همچنین تراکم بافت شهری افزایش پیدا می کند. در ضمن اصلا نباید از موضوع مهمی مثل اختلال در بازار ملک و مسکن نیز به سادگی عبور کرد.

تمام این نکات باعث شده که کارشناسان و فعالان بازار مسکن با یک سوال مهم و جدی رو به رو شوند: آیا شهرداری و به ویژه کمیسیون ماده ۵، در راستای افزایش فعالیت های بنگاه دارانه ی بانک ها قدم برمی دارند یا چنین اقداماتی، غیرآگاهانه است؟!

به هر دلیلی که شهرداری این اقدامات را در پیش گرفته، نباید اجازه داد که چنین ساخت و سازهایی افزایش پیدا کنند.

مثلا در اواخر شهریور امسال، دیوارنگاره ی معروف میدان ولیعصر تهران، مزین به یکی از سخنان رهبر بود که به موضوع بنگاه داری بانک ها اشاره می کرد. اما نکته ی تعجب برانگیز جایی بود که خیلی زود این دیوارنگاره برداشته شد. به نظر می آمد که خیلی از افراد، چنین سخنانی را نپسندیده اند!

جمله ای که از قول رهبر روی دیوارنگاره نگاشته شده بود، چنین مضمونی داشت:

بنده یک وقتی در تهران از جایی عبور می کردم. دیواری طولانی بود که هرچی میرفتیم، ادامه داشت! پرسیدم این تشکیلات عظیم برای کیست؟ گفتند مال فلان بانک است. بانک غلط می کند که چنین کاری کند. حالا اینکه تشکیلاتی است که لابد برای تفریح و این حرف هاست. بانک ها بنگاه داری می کنند. جلوی بنگاه داری بانک ها را بگیرید. بانک برای بنگاه داری نیست!

با توجه به چنین سخنانی، مشخصا خیلی از بانک هایی که دست به چنین اقداماتی می زنند، احساس خطر کردند و به همین دلیل، اجازه ندادند که این دیوارنگاره، مدت زمان زیادی روی دیوار بماند.

حالا که این بانک خصوصی قرار است یک ساختمان ۸۰۰ واحدی در یکی از شلوغ ترین محله های تهران بسازد، این سوال مطرح می شود که تا چه موقع باید شاهد بنگاه داری بانک ها باقی می ماند و کاری از پیش نبرد؟!

دیدگاه ها غیرفعال است