رکود تورمی و عدم معامله در بازار مسکن

رکود تورمی و عدم معامله در بازار مسکن

قیمت پیشنهادی مالکان، بیشتر از ارزش ملک است!


بررسی وضعیت بازار ملک و مسکن نشان می دهد که همچنان رکود بر آن حاکم است و پیش بینی می شود که این وضعیت در سال جاری نیز تداوم پیدا کند اما سوال اینجاست که افزایش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳، از چه زمانی آغاز خواهد شد؟ آیا می توان زمان مشخصی برای آن در نظر گرفت؟

به گزارش پرشین سازه ، گشت و گذاری کوتاه در بازار ملک و مسکن، نکات جالب توجهی را برملا می سازد. مثلا خیلی از فعالان بازار می گویند که قیمت پیشنهادی مالکان برای فروش ملک، خیلی بیشتر از ارزش واقعی آن است. البته این پدیده تازه نیست و خیلی از افراد، با هدف اخلال در بازار یا افزایش ارزش ملک خود، این کار را انجام داده اند اما بعید نیست در شرایط عدم نظارت، این موضوع دوباره تکرار شود و مسکن را از دسترس متقاضیان واقعی دورتر کند.

یکی از کارشناسان بازار مسکن می گوید که اصلی ترین دلیل فاصله گرفتن قیمت پیشنهادی از ارزش واقعی، خاصیت چسبندگی در بازار مسکن است. به عبارت دیگر، قیمت ها در این بازار، بیشتر از دیگر بازارها دچار این مشکل می شوند و در صورتی که قیمت ملک بالا برود، به سختی پایین خواهد آمد. می بینیم که این موضوع در خصوص بازاری مثل دلار یا حتی طلا اینگونه نیست و حتی در صورتی که دچار جهش قیمتی شوند، کاهش آن ها دور از انتظار نیست و بعضاً چند روز بعد، دوباره اصلاح قیمت می شوند.
در بازار مسکن، قیمت ها به سختی پایین می آید و همین موضوع سبب می شود که مالکان، قیمت های پیشنهادی خود را بالاتر از عرف یا ارزش ملک ارائه کنند؛ چرا که اطمینان دارند در صورت رشد قیمت ها، بعید است که پایین بیایند.

منصور غیبی، در بخش دیگری از توضیحات خود تاکید کرد که انتظارات تورمی و نگرانی های ناشی از آن نیز باعث شده که رشد قیمت مسکن ادامه دار باشد و هیچوقت نزولی نشود. واقعیت اینجاست که ملک و مسکن، مهمترین دارایی افراد است و به همین دلیل، حاضر به ارائه زیرقیمت آن نیستند.
توقف معاملات به دلیل شکاف قیمت ها!
در کنار موضوع چسبندگی قیمت ها در بازار مسکن، نباید فراموش کرد که این مسئله منجر به توقف معاملات مسکن شده است؛ چرا که اساساً نقدینگی خریداران به سطح توقعات و انتظارات مالکان نمی رسد.
حتی سرمایه گذاران بخش مسکن نیز از این شرایط ضربه خورده اند و نمی توانند ملک خود را به قیمت دلخواه به بازار ارائه کنند. واقعیت اینجاست که نگرانی ها در بازار مسکن افزایش پیدا کرده و همین موضوع سبب شده که معاملات متوقف شوند. مالکان نمی دانند که در صورت فروش ملک خود، آیا قادر به جایگزین کردن آن هستند یا خیر! به همین دلیل ترجیح داده اند که فعلا دست نگه داشته و در انتظار نتیجه وضعیت بمانند.

بازار مسکن، محرکی ندارد!

منصور غیبی در ادامه به این نکته اشاره کرد که دلالان مسکن هم از بازار مسکن رفته اند و اندک معاملاتی که توسط آن ها انجام می شد نیز، حالا وجود ندارد. درست است که تکلیف یک بازار را همواره تقاضای واقعی مشخص می کند اما به هرحال، کناره گیری دلالان از بازار مسکن نیز نمی تواند اتفاق کاملاً مثبتی تلقی شود.
وی در ادامه خاطرنشان ساخت:

حضور دلال ها، بازار ملک را رونق می بخشد و جانی به این بازار می دهد. در کنار این موضوع، التهابات ارزی هم باعث می شود که خرید و فروش ملک بالاتر برود.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد که این محرک ها در نبود برنامه های موثر است که اهمیت پیدا می کنند. در صورتی که برنامه های عملیاتی برای نظام اقتصادی تدوین شود، می توان بدون نیاز به این محرک ها، بازار را ترمیم کرد.

وضعیت بازار ملک در تابستان!

تابستان با تمام شور و التهاب خود در راه است اما این موضوع، خریداران مسکن و مستاجران را نگران می کند. پیش بینی هایی که از وضعیت بازار ملک در تابستان انجام می شود، چندان خوشبینانه نیست. البته منصور غیبی می گوید که در خرداد ماه، رونق بیشتری بر بازار مسکن حاکم خواهد شد چرا که فصل امتحانات به پایان خواهد رسید.

این رونق معاملات ممکن است به افزایش قیمت منجر شود. البته مستاجران نیز وضعیت خوبی را در پیش رو ندارند و افزایش تقاضا، به بالا رفتن قیمت ها کمک خواهد کرد. البته بیشتر کارشناسان می گویند که دولت باید رونق را به معاملات مسکن بازگرداند تا بتوان شاهد بهبودی جزئی در وضعیت بازار باشیم.
در حال حاضر که رکود تورمی بر بازار ملک سایه افکنده است. گرچه هیچ معامله ای انجام نمی شود اما قیمت پیشنهادی مالکان همچنان بالاست و به نظر نمی آید که تصمیم به تعدیل قیمت های خود داشته باشند.
سال ها طول می کشد که اثر رکود تورمی از بازار زدوده شود و وضعیت آن به حالت عادی برگردد. همین امروز هم برای اقدام عملی دیر شده و نباید اجازه داد که شرایط بازار به همین منوال پیش برود.

News summary in English

Inflationary stagnation and lack of transactions in the housing market

The housing market analysis indicates that recession and price hikes continue to dominate, with predictions suggesting this trend will persist until the end of the current year.

However, the timing of a potential housing price increase in 2024 remains uncertain.

Many market participants believe current property prices are significantly higher than their real values, which complicates transactions and market dynamics.

دیدگاه ها غیرفعال است