رکود بازار خرید و فروش مسکن؛ رونق اجاره‌ در تهران

رکود بازار خرید و فروش مسکن؛ رونق اجاره‌ در تهران

فرار مردم از خرید مسکن؛ اجاره نشینی در اوج، مشاوران املاک در تکاپوی بازار اجاره!


در هیچ دوره ای، بازار خرید و فروش مسکن تا به این حد کم رونق و بی جان نبوده است. این در حالیست که بر اساس گزارش های موجود، رونق خوبی بر اجاره مسکن حاکم است و گرچه خیلی از طرفین معامله، این روزها به سراغ برای ثبت قرارداد اجاره به سراغ سامانه خودنویس می روند اما هنوز هم، بخش عظیمی از درآمد صنف مشاوران املاک از طریق این قراردادهاست.

به گزارش پرشین سازه ، فعالیت بیشتر مشاوران املاک در حال حاضر به بازار اجاره محدود شده و مدت هاست که بازار رهن و اجاره از خرید و فروش مسکن، پیشی گرفته است. همین داده های ساده، چیزهای زیادی در خصوص وضعیت کنونی بازار مسکن می گوید. مثلاً با این داده ها، می توان متوجه شد که بخش کثیری از جامعه توان خرید مسکن ندارند و به همین دلیل به بازار اجاره روی آورنده اند. می توان فهمید که نرخ مالکیت در کشور چقدر پایین آمده و چرا طرح های مسکن سازی و اقدامات دولتی، پاسخگو نبوده اند.

بیشتر خانواده ها به سمت بازار اجاره گرایش پیدا کرده اند و همین موضوع سبب شده که مشاوران املاک نیز تغییر جهت بدهند و بخش بزرگی از خدمات خود را در این بازار ارائه کنند. بیشتر شهروندان تهرانی، توان خرید واحدهای چند میلیاردی را ندارند و به زحمت از عهده ی پرداخت اجاره های خود برمی آیند. توان مالی پایین باعث شده که حتی بسیاری از خانواده های تهرانی ناچاراً به شهرهای اقماری و حاشیه ها نقل مکان کنند.

رهن و اجاره واحدهای کوچک در تهران

در حال حاضر، بیشتر متقاضیان مسکن تهرانی در حد اجاره یک واحد زیر ۷۰ متر بودجه دارند. بنابراین فشار تقاضا روی این خانه ها بیشتر شده و طبیعتاً قیمت آن ها را بالا برده است. به همین دلیل حتی اجاره واحدهای کوچک متراژ نیز سخت شده است. سیاست های شهرداری باعث شده که بیشتر واحدهای نوساز تهران در محدوده متراژ ۹۰ الی ۱۰۰ متر باشند. بنابراین طبیعی است که این واحدها، نه به فروش می روند، نه اجاره داده می شوند.

در نهایت واحدهای نوساز به خیل عظیم واحدهای خالی از سکنه تهران اضافه می شوند و برای سازنده، هزینه تراشی می کنند. به همین دلیل، حتی روند ساخت و ساز نیز متوقف شده و رکودی همه جانبه بر این بازار حاکم شده است.

در حال حاضر، برای اجاره یک واحد زیر ۷۰ متر در نقاط جنوبی تهران به بودجه ای برابر با ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان نیاز است. البته این مبلغ معمولاً به عنوان رهن دریافت می شود و بسته به نیاز موجر، گاهاً همراه با اجاره خواهد بود.

مثلا یک واحد ۷۰ متری در محله جشنواره که در شرق تهران واقع شده، با قیمت ۴۰۰ میلیون تومان رهن کامل آگهی شده است. واحد مزبور ۱۲ سال سن دارد و فاقد پارکینگ می باشد.

از سوی دیگر، در محله سبلان شمالی نیز می توان با همین بودجه، واحدی ۴۳ متری اجاره کرد که بیش از ۱۴ سال سن دارد و دارای هیچگونه امکاناتی از جمله پارکینگ و آسانسور نیست. این مبلغ رهن برای دانشجویان و زوجین جوان که مشتری چنین واحد کوچکی هستند، به سختی قابل تامین است. حتی وام هایی که دولت در قالب تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت می کند برای اجاره این واحد کافی نیست.

در محله پیروزی نیز می توان چنین واحدهایی را پیدا کرد که البته بودجه کمتری برای رهن و اجاره آن ها لازم است. مثلا یک واحد ۴۳ متری که ۱۶ سال ساخت می باشد با قیمت ۳۵۰ میلیون تومان رهن کامل عرضه شده است. در محله گلبرگ غربی نیز یک واحد ۴۴ متری با مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان رهن کامل آگهی شده! این واحد ۷ سال ساخت است و امکانات خاصی هم ندارد.

گرچه بیشتر این واحدهای استیجاری خوش قیمت در شرق تهران واقع شده اند اما در جنوب غرب نیز می توان واحدهای مناسبی پیدا کرد که با بودجه زوج های جوان و افراد مجرد، همخوانی بیشتری دارد. مثلاً یک واحد ۴۷ متر در محله نواب با قیمت ۳۳۰ میلیون تومان رهن کامل آگهی شده است.

برای محله های مرکزی واقع در منطقه شش تهران، باید مبالغ بیشتری پرداخت کنید. مثلا یک واحد ۶۰ متری با رهن ۳۰۰ میلیون و اجاره ۱۰ میلیونی آگهی شده است. در دیگر مناطق تهران نیز می توان واحدهای اجاره ای مختلفی پیدا کرد که هر یک با قیمت متفاوتی ارائه شده اند.

در محله های شرقی مثل ارامنه می توان یک واحد ۴۶ متری را با بودجه ۳۵۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۴ میلیون تومان اجاره کرد. در محله های شمالی تهران یافتن واحدهای کوچک متراژ به سختی انجام می شود و رهن منازل بزرگ نیز گران است. مثلا یک واحد ۱۳۰ متری در اختیاریه با قیمت ۳۵۰ میلیون رهن و ماهانه ۳۵ میلیون اجاره آگهی شده است.

به طور کلی، رهن و اجاره مسکن در تهران رونق زیادی پیدا کرده اما این موضوع، اتفاق چندان مثبتی نیست چرا که نشان از وخامت بازار خرید و فروش مسکن می دهد.

دیدگاه ها غیرفعال است