روزهای خوش در انتظار بازار مسکن ۱۴۰۳

روزهای خوش در انتظار بازار مسکن 1403

روزهای خوشی در انتظار بازار مسکن است؟!


با وجود تمام چالش هایی که در بازار مسکن وجود دارد، مشاور وزیر راه و شهرسازی می گوید که اتفاقات مثبتی در انتظار بازار مسکن است. با ساخت ۲ میلیون و ۴۰۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن، بازار مسکن در سال آینده، تکانی جدی خواهد خورد.

به گزارش پرشین سازه ، اقشار مختلف جامعه از این واحدهای مسکونی سهم خواهند داشت. گفته می شود که رئیس جمهور نیز دستور ساخت مسکن برای نیروهای مسلح را داده است. بنابراین به نظر می آید که روند مسکن سازی با سرعت بیشتری در سال آتی پیش خواهد رفت.

مدیر کل حوزه وزارتی و مشاور وزیر راه و شهرسازی بعد از اتمام پانزدهمین جلسه شورای عالی مسکن به ریاست رئیس جمهور، اعلام کرد که موضوع اصلی این جلسه، ساخت مسکن برای نیروهای مسلح بوده است. هدفگذاری چهار ساله دولت سیزدهم این بوده که ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح ساخته شود. تا به امروز، عملیات اجرایی ۲۰۰ هزار واحد آغاز شده و امیدواری بر این است که به زودی، الباقی واحدها نیز کار ساخت و ساز خود را آغاز کنند.
بر اساس وظیفه ای که قانون جهش تولید مسکن بر عهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته، این وزارتخانه با همکاری وزارت دفاع، باید در راستای تامین مسکن نیروهای مسلح اقدامات لازم را داشته باشد. در جلسه امروز نیز، با حضور وزرای راه و شهرسازی و دفاع، این موضوع بررسی شود و دستورالعمل های لازم ابلاغ گردید.

جواد سادات در بخشی از سخنان خود تاکید کرد که مزیت بزرگ این دستورالعمل، این است که از زمین های بلااستفاده نیروهای مسلح برای ساخت مسکن استفاده می شود و اولویت تحویل این واحدها، با خانواده های نیروهای مسلح است. این موضوع می تواند به نفع کسانی باشد که در شهرهای فاقد زمین کافی زندگی می کنند.
این مقام مسئول تاکید کرد که همزمان با دستورالعمل های صادر شده برای تامین مسکن نیروهای مسلح، ۱۰ هزار واحد مسکونی نیز به متقاضیان نیروهای مسلح واگذار می شود. عملیات ساخت واحدهای جدید نیز در دستور کار قرار می گیرد.
وی در ادامه به بررسی ظرفیت تعاونی های مسکن نیروهای مسلح پرداخت و خاطرنشان ساخت:

بعد از تعیین تکلیف زمین، کاربری این اراضی مشخص شده و با همکاری وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع، ساخت واحدها شروع می شود. خوشبختانه ظرفیت تعاونی های مسکن این حوزه خوب است و می توانند کار ساخت و ساز را با قدرت و سرعت پیش ببرند.

سادات در ادامه توضیح داد که فاصله میان برگزاری جلسات شورای عالی مسکن کم شده که این موضوع، نشانگر اتفاقات مثبت در آینده است. در جلسات این شورا، اولویت های اصلی تامین مسکن مشخص می شود و تلاش می گردد تا در راستای رفع موانع اقدام شود. مثلا در جلسه قبل، عملیات ساخت بیش از ۶۰ هزار واحد مسکونی برای اعضای هیئت علمی و بخشی دیگر از نیروهای مسلح در دستور کار قرار گرفت.

یکی دیگر از موضوعاتی که با جدیت در جلسات شورای عالی مسکن پیگیری می شود، ساخت صنعت شهرهاست. قرار بود که با همکاری برخی از کارخانه ها و صنایع، واحدهای مسکونی کارگری در نزدیکی صنایع ساخته شود. حالا گفته می شود که تعداد واحدهای مسکونی متعلق به این کارگران که مراحل ساخت و سازشان آغاز شده، به ۱۴۰ هزار واحد می رسد.
بخش دیگری از اولویت شورای عالی مسکن، ساخت مسکن برای خبرنگاران، هنرمندان و ورزشکاران است که اقدامات لازم برای تامین اراضی آن انجام شده است. همچنین مسکن افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز در دست پیگیری است و تفاهمنامه های لازم امضا شده است.

با توجه به تمام اقدامات صورت گرفته برای ساخت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، می توان پیش بینی کرد که بازار مسکن در سال آینده، اوضاع بهتری پیدا خواهد کرد. البته تحقق این پیش بینی به ساخت این تعداد واحد مسکونی بستگی دارد.
مشاور وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که برگزاری ۱۵ جلسه از شورای عالی مسکن نشان می دهد که دولت سیزدهم، عزمی جدی برای تامین مسکن اقشار مختلف جامعه دارد و به زودی شاهد افتتاح واحدهای مختلف خواهیم بود.
در این میان، کارشناسان بازار مسکن عقیده دیگری دارند و امید چندانی به آینده بازار مسکن ندارند. واقعیت اینجاست که سیاست های انقباضی دولت در سال جاری باعث شده که نرخ رشد قیمت مسکن کمتر شود اما امیدواری خاصی نسبت به کاهش قیمت ها وجود ندارد.

نکات قابل توجه
  • دولت سیزدهم در حال ساخت ۲.۴ میلیون واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن است.
  • برخی از کارشناسان معتقدند که این طرح می‌تواند به رونق بازار مسکن در سال آینده کمک کند.
  • برخی دیگر از کارشناسان، امید چندانی به آینده بازار مسکن ندارند.
  • چالش های پیش روی بازار مسکن شامل تورم، رکود، قوانین دست و پاگیر و بروکراسی دولتی است.
  • پیش بینی دقیق از آینده بازار مسکن دشوار است.

دیدگاه ها غیرفعال است