دولت به دنبال ایجاد تعادل در بازار مسکن است!

دولت به دنبال ایجاد تعادل در بازار مسکن است!

دولت بارها اعلام کرد که اجرای قوانین مختلف در حوزه ی مسکن، صرفا برای تعادل بخشیدن به بازار است. حالا یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز بر همین مسئله تاکید کرده و خاطرنشان ساخته که قوانینی مثل قانون جهش تولید مسکن، قانون مالیات بر خانه های خالی، مالیات های مختلف بر عایدی سرمایه و حتی مالیات بر معاملات مکرر، برای تعادل بخشی به بازار مسکن تصویب شده اند.

به گزارش پرشین سازه ، این نماینده مجلس اعلام کرد که بازار مسکن با اجرای طرح های تولید مسکن توسط وزارتخانه و دیگر دستگاه ها، دچار تعادل می شود.

اقبال شاکری تاکید داشت که اگر به دنبال تعادل در بازار مسکن هستیم، باید تولید مسکن را افزایش بدهیم. طرح نهضت ملی مسکن یکی از بزرگ ترین طرح هایی است که در همین راستا آغاز شده و وظیفه ی تمام دستگاه هاست که با قدرت از آن حمایت کنند.
این نماینده مجلس در بخش دیگری از صحبت های خود، تصریح کرد که برای تعادل در بازار مسکن، باید تلاش شود که این کالا از حالت سرمایه گذاری خارج شده و به کالای مصرفی تبدیل شود. در حال حاضر، مسکن به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده که سود بسیار زیادی را نصیب خریدار می کند. این در حالیست که باید این رویه عوض شده و سود خرید مسکن، معقول و منطقی شود. فقط از این راه است که می توان بازار مسکن را متعادل ساخت.

اقبال شاکری در بخش دیگری از صحبت های خود به مجموعه قوانینی اشاره کرد که به همین جهت تصویب شده اند. مثلا قانون مالیات بر خانه های خالی، تلاش دارد که مالکان را به عرضه ی واحد مسکونی خود وادار کنند تا به این ترتیب، اندکی در وضعیت بازار اجاره، بهبود حاصل شود.

یا مالیات بر معاملات مکرر نیز به همین جهت تصویب شده است. دلالانی که سودهای عظیمی از معاملات مکرر ملک به دست می آورند، باید بخشی از سود خود را به عنوان مالیات پرداخت کنند.
تمام این قوانین و مالیات ها، به تدریج اثرات خود را روی بازار مسکن می گذارد و منجر به بهبود آن خواهد شد.

این مقام مسئول در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که در ابتدا، این قوانین باعث می شوند که بازار معاملات مسکن، راکد شود. اما بعد از مدتی، تولید مسکن به شکل انبوه صورت می گیرد و در نهایت، تعادل به بازار مسکن باز می گردد.
شاکری همچنین به موضع دولت در خصوص بازار مسکن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در حال حاضر، دولت به سمتی می رود که بازار مسکن را متعادل ساخته و از جهش قیمت ها جلوگیری کند.

در واقع افزایش قیمت مسکن در طی سال های متمادی صورت گرفته و برای کاهش آن نیز باید زمان زیادی را صرف کرد. دولت در کنار برنامه های بلند مدت خود برای کاهش قیمت مسکن، باید برنامه های میان مدت و کوتاه مدت را نیز مد نظر داشته باشد تا بتواند بهترین عملکرد ممکن را رقم بزند.

شاکری تاکید داشت که دولت و مجلس، همکاری خوبی در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن داشته اند و در تلاش هستند تا جلوی سوداگران را بگیرند. پیش بینی می شود که در میان مدت، این هدف محقق شود و تعادل به بازار مسکن برگردد.
این عضو کمیسیون عمران مجلس در بخش دیگری از صحبت های خود، از وزارت راه و شهرسازی درخواست کرد که هرچه سریع تر، تکلیف کسانی که احراز صلاحیت شده اند را روشن کند و زمین لازم برای ساخت واحدهای مسکونی این افراد را آماده کند.

وی تاکید کرد که وزارت راه و شهرسازی باید سرعت بیشتری در تکمیل واحدهای نهضت ملی مسکن داشته باشد. در صورتی که اقدامات دولت سیزدهم در راستای تعادل بخشی به بازار مسکن موثر باشد، روحیه ی بیشتری در میان متقاضیان مسکن ایجاد می شود و با امید بالاتری به طرح مسکن سازی دولتی ورود می کنند.

همین چند روز پیش بود که خبر از افزایش ارزش افزوده بخش ساختمان آمد. بر اساس آمارهای بانک مرکزی، در شش ماه اول امسال، بخش ساختمان با ۳.۱ درصد رشد ارزش افزوده، در قیاس با دوره ی مشابه سال گذشته داشت.
یکی دیگر از نکات جالب توجه آمارهای بانک مرکزی این بود که در شش ماه اول امسال، میزان سرمایه گذاری در ساختمان های جدید مناطق شهری، رشد ۴۸.۲ درصدی در قیاس با مدت مشابه پارسال داشته است.
این نشان می دهد که در صورت پیگیری و تسهیل شرایط از سوی مسئولین دولت، استقبال از تولید مسکن بالاست. تنها در صورت افزایش تولید مسکن است که امکان تعادل بخشی به بازار مسکن ایجاد می شود.

دیدگاه ها غیرفعال است