دولت، دیگر بهانه ای برای عدم کنترل بازار مسکن ندارد

دولت، دیگر بهانه ای برای عدم کنترل بازار مسکن ندارد

نمایندگان مجلس می گویند که حجت را بر دولت تمام کرده و با وضع سه قانون محکم در حوزه ی مسکن، روند ساخت و ساز دولت باید سرعت بگیرد و هیچ بهانه ای پذیرفته نیست.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از این نمایندگان مجلس و عضو کمیسیون عمران گفته است که قوانینی مثل جهش تولید مسکن، مالیات بر خانه های خالی و ساماندهی اجاره بها، پازل مدیریت این حوزه را تکمیل کرده و حالا فقط باید به حل و فصل معضلات این حوزه پرداخت.

عادل نجف زاده تاکید کرد که قوانین مربوط به مسکن، جامع و کامل هستند و دولت می تواند به خوبی از آن ها بهره ببرد. مثلا قانونی مثل جهش تولید مسکن می تواند چندین هزار شغل ایجاد کرده و علاوه بر آن، نیاز بخش بزرگی از جامعه به مسکن را برطرف کند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت:

البته باید بگویم که پازل نظارت بر قیمت گذاری مسکن کامل نبود اما حالا که طرح ساماندهی اجاره بهای مسکن تکمیل شده است، دیگر می توان گفت که پازل مدیریتی دولت کامل است. دولت با استفاده از ابزارهای قانونی که در اختیارش گذاشته ایم، می تواند بر عرضه ی مسکن و اجاره ی بهای آن کنترل و نظارت کافی داشته باشد.

وی دوباره تاکید کرد که حالا همه چیز بر مدار درستی می پرخد و فضا برای نظارت عالیست. به همین دلیل دولت نمی تواند توجیهی برای کم کاری های خود داشته باشد.

دولت، اختیار بهترین زمین های شهر را دارد

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود به قوانینی که توسط مجلس برای دولتی ها وضع شده اشاره کرد و اعلام نمود که دست دولت برای تامین نهاده های ساختمانی و مسکن باز است. قوانینی که در این زمینه وجود دارد، می توانند به کمک دولت بیایند.

در حال حاضر اختیار هزاران هکتار از بهترین زمین های موجود در شهر به دست دولت است و می تواند از آن ها برای تولید مسکن بهره ببرد.

عادل نجف زاده همچنین به وظایف وزارت اقتصاد برای سرعت بخشی به اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی تاکید کرد.

جدیدترین طرحی که مجلس برای کمک به کنترل بازار مسکن ارائه داده، طرح ساماندهی اجاره بهای مسکن بوده است. این طرح، راه هرگونه توجیه و بهانه ای را برای دولت می بندد و باید هر چه سریع تر، مشکلات این حوزه برطرف شود.

نجف زاده خاطرنشان ساخت که رشد پروژه های مسکونی در حال ساخت، جالب توجه نیست و انتظارات مجلس تا به این لحظه، برآورده نشده است. وی تاکید کرد که در برخی نقاط کشور، حتی ارائه ی زمین هم به متقاضیان صورت نگرفته است و اصلا ساخت و سازی آغاز نشده!

این عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد که بهانه گیری از سوی دولتی هاست و می گویند که مردم خودشان نمی خواهند ساخت مسکن را جدی بگیرند و مایل نیستند.

وی از ورود رئیس جمهور به حوزه ی ساخت مسکن قدردانی کرد و اعلام نمود که رئیس دولت سیزدهم بارها برای راه اندازی صندوق ملی مسکن اقدام کرده است.

با این وجود، طرح های دولتی ساخت مسکن بدون تامین مالی مناسب، کاری از پیش نمی برند. بانک ها هم چندان چاره ساز نبوده اند و به نظر می آید که حاکمیت بانک ها در کشور، هنوز به اتمام نرسیده است.

این نماینده ی مجلس تاکید کرد که تا زمانی که بانک ها تمایلی به شرکت در پروژه های طرح نهضت ملی مسکن نداشته باشند، نمی توان انتظار داشت که سرعت ساخت و ساز بالا باشد.

نجف زاده همچنین خاطرنشان ساخت که بانک ها به جای سرمایه گذاری در بخش مسکن که یک حوزه ی پیشران اقتصادی است، به سمت شرکت داری و هلدینگ داری رفته اند. اتفاقی که اصلا در حوزه ی کاری بانک ها تعریف هم نشده است.

بر اساس آمارهایی که اخیرا منتشر شده است، بخش بزرگی از خانه های خالی موجود در تهران، متعلق به بانک ها هستند. بسیاری از این خانه ها به چرخه ی استفاده وارد نشده اند و عملا احتکار شده اند.

این نماینده ی مجلس در انتهای سخنان خود به وجود چنین خانه هایی اذعان کرد و اعلام نمود که صدها هزار واحد مسکونی در تهارن، مورد استفاده نیستند و مشخصاً ضعف هایی در این حوزه وجود دارد که باید برطرف شود.

وضع قوانینی مثل مالیات بر خانه های خالی اگر بخواهد به شیوه ی دو سال گذشته ادامه پیدا کند، بعید است که موثر واقع شود و دولت باید هر چه سریع تر، شیوه ی اجرایی بهتری برای این قانون در پیش بگیرد.

دیدگاه ها غیرفعال است