خاک سفید؛ بهشت گمشده مستاجران تهرانی!

خاک سفید؛ بهشت گمشده مستاجران تهرانی!

اجاره نشینی در تهران به کابوس تبدیل شده است؛ افزایش شدید قیمت‌ها در محله خاک سفید


اجاره نشینی در تهران شبیه به یک کابوس بزرگ می ماند. پیش از این، می گفتند که اجاره نشینی یعنی خوش نشینی اما بیش از ۵۰ درصد شهروندان تهرانی به خوبی می دانند که این گزاره قدیمی دیگر محلی از اعراب ندارد. حتی محله های قدیمی تری مثل خاک سفید هم دیگر واحدهای خوش قیمت و مناسب ندارد و مستاجران چاره ای جز حاشیه نشینی ندارند.

به گزارش پرشین سازه ، حالا که در آستانه فصل جا به جایی هستیم، تکاپوی مستاجران برای یافتن خانه ای ارزان قیمت در جای جای تهران، بیشتر شده است اما حتی در محله های جنوبی و بدون امکانات پایتخت نیز دیگر نمی توان خانه ای مناسب با قیمت منصفانه پیدا کرد.

خاک سفید که در شرق تهران واقع شده، یکی از محله هایی است که بیشتر افراد کم درآمد جامعه برای یافتن خانه های اجاره ای خوش قیمت به آن مراجعه می کنند اما با دیدن قیمت واحدهای این محله، قطعاً حسابی تعجب خواهید کرد.
یک واحد ۵۰ متری که شش سال عمر دارد و در یکی از کوچه های نسبتاً خوب خاک سفید واقع شده، با ودیعه ۲۰۰ میلیونی و اجاره ماهانه ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آگهی شده است. این واحد دارای یک اتاق خواب می باشد و امکانات دیگری برای آن ذکر نشده است.
یک واحد دیگر که کمی بزرگ تر از قبلی است و ۷۰ متر دارد، با قیمت ۶۰۰ میلیون ودیعه آگهی شده است. اجاره ای که برای این واحد در نظر گرفته شده، ماهانه ۱۰۰ هزار تومان است. واحد مزبور در سال ۹۵ ساخته شده است و دارای امکاناتی معمولی است.

گرچه مبلغ ودیعه این واحد نسبت به آپارتمان های هم متراژ تهران خوب است اما نباید فکر کنید که رقم نهایی اجاره بهای مسکن در این محله همین است. یک واحد ۸۰ متری دیگر که در سال ۹۷ ساخته شده با قیمت ۶۵۰ میلیون رهن و ماهانه ۷ میلیون اجاره، آگهی شده است.
یافتن خانه هایی که رهن کامل داشته باشند در کل تهران سخت شده چرا که بیشتر مالکان به دنبال دریافت اجاره هستند. در محله خاک سفید، یک واحد ۷۵ متری با ۱۸ سال عمر، به قیمت ۵۵۰ میلیون تومان رهن کامل عرضه شده است.
اگر به دنبال یافتن خانه های نقلی و کوچک متراژ هستید، احتمالاً این محله گزینه خوبی باشد. یک واحد نوساز ۳۵ متری در خاک سفید با قیمت ۲۳۰ میلیون تومان رهن کامل ارائه شده است. واحد مزبور دارای یک اتاق خواب نیز می باشد.

تنوع متراژ و قیمت واحدهای واقع در محله خاک سفید بالاست. احتمالاً بتوانید با بودجه های به نسبت کم، در این محله خانه ای اجاره کنید. مثلا یک واحد ۴۵ متری که در سال ۸۸ ساخته شده اما اتاق خواب ندارد، با قیمت ۵۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۵ میلیون اجاره آگهی شده است.
یک واحد ۵۴ متری دیگر نیز با قیمت ۲۰۰ میلیون رهن و ماهانه ۱۱ میلیون اجاره آگهی شده! این واحد در سال ۹۵ ساخته شده و دارای دو اتاق خواب می باشد.
یافتن واحدهای خوش قیمت در محله خاک سفید در طی سال های اخیر خیلی سخت شده اما هنوز هم تک و توک واحدهای مناسب وجود دارد. مثلا یک واحد ۴۵ متری که در سال ۹۳ ساخته شده با رهن ۱۰۰ میلیون تومان و ماهانه ۶.۵ میلیون اجاره در پلتفرم های اینترنتی مسکن آگهی شده است.

در میان واحدهای بزرگ متراژ نیز، موارد مناسبی پیدا خواهید کرد. مثلا یک واحد ۹۰ متری ساخت سال ۹۰، با مبلغ ۶۰۰ میلیون رهن و ماهانه ۱.۵ میلیون اجاره ارائه شده است. یک واحد ۵۰ متری دیگر نیز با مبلغ ۳۰۰ میلیون رهن و ماهانه ۲.۵ میلیون اجاره توسط مالک آگهی شده است.
گشت و گذار در این محله قدیمی تهران نشان می دهد که هنوز هم مبلغ رهن و اجاره مسکن در این محله پایین تر از نقاط دیگر تهران است اما به هیچ وجه با قیمت سال های گذشته قابل قیاس نیست. محله خاک سفید نیز از جهش قیمت اجاره مسکن در امان نمانده است.
البته مبالغی که ذکر شد، رسمی و قطعی نیست و قیمت هر واحد به محله، کوچه، متراژ، سال ساخت و حتی شرایط طرفین معامله بستگی دارد. به همین دلیل، نباید این اعداد و ارقام را مبنا قرار داد اما به هرحال، گزارش های میدانی و بررسی پلتفرم های آنلاین نشان می دهد که در حال حاضر، قیمت اجاره مسکن در خاک سفید با رشد عجیبی رو به رو شده است. محله ای که در گذشته، مأمن افراد کم درآمد برای یافتن خانه های خوش قیمت بود حالا از دسترس آن ها دور شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است