چرا جزئیات ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی منتشر نمی‌شود؟

چرا جزئیات ساخت 2 میلیون واحد مسکونی منتشر نمی‌شود؟

ابهاماتی که در خصوص طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد، صدای بسیاری از متقاضیان و کارشناسان را درآورده است. خیلی از مردم می گویند که صحبت های وزیر مبنی بر ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی، نمود بیرونی ندارد و خبری از ساخت و ساز نیست. از سوی دیگر، در حالی که انتظار شفافیت و ابهام زدایی از مسئولین وزارتخانه وجود داشت، شاهد سکوت آنها در این خصوص هستیم.

به گزارش پرشین سازه ، ۲ میلیون واحدی که بر اساس گفته های وزیر راه و شهرسازی در حال ساخت هستند، هیچگونه جزئیاتی ندارند و مشخص نیست که در کجا ساخته شده اند یا در چه مرحله ای از ساخت هستند. این حجم از ابهام و سکوت، خیلی از متقاضیان را به این نتیجه می رساند که آمارهای اعلام شده، واقعیت ندارند.

طرح نهضت ملی مسکن وضعیت خوشایندی ندارد. قرار بود بعد از گذشت ۲ سال، دو میلیون واحد مسکونی به دست متقاضیان برسد اما می بینیم که خبری از واحدهای مسکونی این طرح نیست. ابهام و عدم وجود جزئیات ساخت و ساز، حالا تبدیل به معضل دیگری برای این طرح شده و بدبینی ها نسبت به آن را افزایش داده است.
از سوی دیگر، مهرداد بذرپاش مصّرانه اعلام می کند که نزدیک به ۲ میلیون واحد مسکونی از طرح مزبور در حال ساخت است. وی در هفته ی گذشته سفری به استان هرمزگان داشت و در طی این سفر، تاکید کرد که ۲ میلیون و ۴۰ هزار واحد مسکونی در جای جای کشور در حال ساخت است.

بذرپاش تصریح کرد که هر روز بر تعداد این واحدها افزوده می شود چرا که دولت سیزدهم در تلاش است تا به وعده های خود در خصوص ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی عمل کند.
اما با تمام آمارهایی که از سوی مسئولین وزارتخانه و دولت شنیده می شود، خبری از جزئیات نیست. پیشرفت فیزیکی این واحدها چقدر بوده است؟ به نظر می آید که معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، زمانی که پای چنین جزئیاتی وسط می آید، علاقه ی خود به پاسخگویی را از دست می دهد. این موضوع برای بسیاری از کارشناسان و مردم قابل درک نیست!

هادی عباسی به تکرار گفته های وزیر راه و شهرسازی بسنده کرد و در معدود دفعاتی که در خصوص طرح نهضت ملی مسکن سخن گفت، خاطرنشان ساخت که این ۲ میلیون واحد مسکونی، در مراحل مختلفی از ساخت و ساز هستند. اما باز هم از ذکر جزئیات خودداری کرد.
بر اساس گفته های معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، بخشی از این واحدها در مراحل آماده سازی زمین هستند. برخی دیگر؛ عملیات آماده سازی خود را آغاز کرده اند. جالب توجه اینجاست که با توجه به گفته های این مقام مسئول، بخشی از این واحدها تکمیل شده اند و به زودی به متقاضیان خود تحویل داده می شوند. اما حتی جزئیات مربوط به این واحدهای تکمیل شده هم مشخص نیست.

بارها اعلام شد که عدم اطلاع رسانی در خصوص وضعیت پروژه های نهضت ملی مسکن، منجر به عدم اطمینان متقاضیان خواهد شد. متاسفانه این نقد به معاونت مسکن و ساختمان وزارتخانه وارد است.
هر پروژه ای که در کشور اجرا می شود باید جزئیات آن به اطلاع عموم برسد. تعداد این واحدهای مسکونی چقدر است؟ چقدر پیشرفت داشته اند؟ در کجا ساخته شده اند؟
این سوالات بخش کوچکی از پرسش هایی است که به ذهن خطور می کند اما خبری از پاسخ نیست!

سکوت دولت و وزارت راه و شهرسازی در خصوص این سوالات، باعث شده که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، جور این کم کاری ها را به دوش بکشند. کار به جایی رسیده که به جای اعلام رسمی از سوی معاونت مسکن و ساختمان، نمایندگان مجبور شده اند به حرف آمده و آمارهای رسمی را اعلام کنند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در روزهای پایانی مهر ماه سال جاری اعلام کرد که زمین کافی برای ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی احصاء شده است. وی تاکید کرده بود که از این میان، ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی، پیشرفت ۲۵ درصدی دارند.
یکی از عجیب ترین بخش های این آمارها، این است که از زبان نماینده مجلس شنیده می شود. این در حالیست که وظیفه اطلاع رسانی به عهده وزارت راه و شهرسازی و معاونت مسکن و ساختمان است.
تمام این ابهامات باعث شده که ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی را، کمتر کسی جدی بگیرد و نسبت به تحویل زودهنگام آنها امیدوار باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است