ثبت رسمی قراردادهای اجاره بالای ۲ سال الزامی شد

ثبت رسمی قراردادهای اجاره بالای 2 سال الزامی شد

افزایش شفافیت در بازار مسکن با الزام ثبت رسمی قراردادهای اجاره


مدت هاست که گفته می شود تمام اسناد معاملات املاک و مستغلات باید به شکل رسمی و در سامانه مربوطه ثبت شوند. حالا معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز تاکید کرده که تمام قراردادهای اجاره ای که بیش از ۲ سال اعتبار دارند، باید به شکل رسمی ثبت شوند.

به گزارش پرشین سازه ، این مقام مسئول توضیحاتی در خصوص ثبت رسمی قراردادهای اجاره و الکترونیکی کردن اجاره نامه ها و نقش مشاورین املاک و دفاتر اسناد در این زمینه ارائه کرد و خاطرنشان ساخت که تمام املاک و اموال غیرمنقولی که بیش از دو سال قرارداد اجاره نامه دارند، مشمول ماده ۱ قانون می شوند و باید حتما نسبت به ثبت رسمی آن ها اقدام شود.

صدر کشاورز در بخش دیگری از صحبت های خود، اعلام کرد که بعد از راه اندازی سامانه ساماندهی اسناد عادی، هرگونه قرارداد اجاره ای که مدت زمان آن بیش از ۲ سال باشد، باید به شکل رسمی ثبت گردد.

سوال اینجاست که روش ثبت این قراردادها به چه صورت است؟ این مقام مسئول از سه روشی که در قانون نیز به آن ها اشاره شده، نام برد. در روش اول، تنظیم قرارداد در دفتر اسناد رسمی صورت می گیرد.

برای روش دوم، طرفین قرارداد می توانند به دفاتر مشاوره املاک مراجعه کنند و از وی بخواهند قرارداد اجاره را برای ایشان تنظیم نماید. در این روش، پیش نویس قرارداد ابتدا در دفاتر مشاوره املاک آماده می شود و سپس برای ثبت رسمی اجاره نامه به دفاتر ثبت رسمی اسناد مراجعه شود.

در روش آخر که به خودکاربری معروف است، افراد می توانند بدون نیاز برای مراجعه به مشاوران املاک یا دفاتر ثبت اسناد رسمی، اقدام به ثبت قراردادهای خود کنند. بر اساس تبصره ۲ ماده ۳ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، اگر تیپ قراردادهای یکسان و استعلام های آنلاین ایجاد شود، مردم می توانند به شخصه اقدام به تنظیم قراردادهای اجاره خود نمایند. این موارد در قانون مذکور به قراردادهای بیش از ۲ سال، مربوط می شود.

در واقع هدف از نوشتن چنین تبصره هایی بر قانون، کاهش هزینه مستاجران است. در حال حاضر نیز که سامانه خودنویس راه اندازی شده، کل روند ثبت قرارداد برای معامله گران مسکن استیجاری رایگان شده است. آن ها حتی می توانند کد رهگیری قرارداد خود را به صورت رایگان دریافت کرده و به این ترتیب، وام ودیعه مسکن خود را نیز بگیرند.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می گوید که الزام به ثبت رسمی قرارداد اجاره فقط مربوط به افرادی است که قراردادهای بیش از دو سال دارند. الباقی مردم می توانند مانند گذشته برای تنظیم قرارداد اجاره به دفاتر مشاوران املاک یا دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند و قراردادهای خود را تنظیم نمایند. البته باید در نظر داشته باشید که قراردادهای اجاره ای که در دفاتر ثبت اسناد رسمی منعقد می شوند، شکل رسمی دارند و قابلیت پیگیری خواهند داشت.

صفدر کشاورز در بخش دیگری از صحبت های خود به این نکته اشاره کرد که تیپ قراردادهای اجاره تغییر می کند و در نهایت تیپ استانداردهایی که توسط معاونت حقوقی قوه قضایی تایید می شوند، مورد استفاده قرار می گیرند.

ایشان در ادامه تصریح کرد که تیپ های قبلی قراردادهای اجاره، در چهارچوب هایی تعریف شده مورد تایید قوه قضاییه نبود و به همین دلیل باید تغییر می کرد. حالا تیپ قراردادهای اجاره زیر یک سال و قراردادهای زیر ۲ سال با پیشنهاد سازمان ثبت توسط معاونت حقوقی قوه قضاییه تایید شده اند و از حالا به بعد، این نوع قراردادها در دفاتر مشاوران املاک و ثبت رسمی اسناد به کار خواهد رفت.

این موضوع باعث می شود که در نهایت، پرونده های حقوقی کاهش پیدا کنند و طرفین معامله، قابلیت پیگیری قراردادهای خود را داشته باشند. البته لازم به ذکر است برای قراردادهای بالای ۲ سال، باید به سراغ دفاتر ثبت رسمی اسناد رفت و قرارداد را به شکل رسمی تنظیم نمود. منظور از ثبت رسمی، همان فرآیند ثبت در سامانه ثبت الکترونیک به شکل الکترونیکی است که در حال حاضر نیز انجام می شود.

پیش شرط بخش مهمی از تسهیلات و تشویق هایی که دولت برای مستاجران در نظر گرفته، کد رهگیری و ثبت رسمی اسناد است. به همین دلیل، تا زمانی که مستاجران، این اقدام را انجام ندهند، نمی توانند از مزیت های این مشوق ها بهره ببرند.

اعتبارزدایی از اسناد و معاملات غیررسمی نیز بخش دیگری از اقداماتی است که در طی این سال ها دولت برای کنترل بازار معاملات املاک و مستغلات در پیش گرفته است. حالا باید دید که در نهایت، این اقدامات چه تاثیری روی بازار مسکن می گذارند.

دیدگاه ها غیرفعال است