توانمندسازی بازار مسکن از طریق مالیات

توانمندسازی بازار مسکن از طریق مالیات

مالیات بر خانه های خالی 182 هزار واحد مسکونی را به بازار عرضه کرد


طرح مالیات بر خانه های خالی، قرار بود به افزایش عرضه مسکن در بازار اجاره منجر شود. حالا مدیرکل دفتر اقتصاد وزارت راه و شهرسازی می گوید که با اجرای این طرح و دیگر اقداماتی که وزارتخانه در پیش گرفته، موفق به عرضه ۱۸۲ هزار واحد مسکونی به بازار اجاره یا فروش شده اند.

به گزارش پرشین سازه ، ابوالفضل نوروزی تاکید کرد که هدف دولت از دریافت مالیات بر خانه های خالی، درآمدزایی نیست و بیشتر به دنبال تنظیم گری می باشد. ایشان خاطرنشان ساخت که در صورت عرضه واحدهای مسکونی خالی به بازار، می توان بخش مهمی از تقاضای اجاره یا فروش را پاسخ گفت و به این ترتیب، آرامشی نسبی بر بازار ایجاد کرد.

در این میان، نظر کارشناسان مسکن در خصوص اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی، متفاوت است. فرشید ایلاتی می گوید که گرچه قانون ساماندهی از جهات مختلف سعی در نظارت بر بازار دارد، اما اثرگذاری آن به درست اجرا شدن، بستگی دارد.
وی عنوان کرد:

در صورتی که الزامات قانونی رعایت شوند، می توان این قول را به مردم داد که تورم مسکن که همیشه بیشتر از تورم عمومی بوده، پایین تر بیاید و کمتر از تورم عمومی یا در همان محدوده باشد.

این کارشناس مسکن اعلام کرد که اجرای این قانون، می تواند شروع خوبی برای ساماندهی بازار مسکن و زمین باشد. به این صورت می توان اطمینان حاصل کرد که از سوی مسکن، فشاری به مردم وارد نخواهد شد و تعادل در کشور ایجاد می گردد.

فرشید ایلاتی در ادامه به قوانینی که در طی ۴۰ سال اخیر برای خانه های خالی وضع شده، اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بیشتر این قوانین، ضعف هایی داشته اند و به درستی اجرا نشده اند. برای اولین بار است که قانون، شهرداری ها را نیز موظف می سازد که وارد حوزه شناسایی واحدهای خالی شده و به دولت کمک کند.
وی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که شهرداری ها نیز از شناسایی واحدهای خالی سود می برند و ۵۰ درصد مالیاتی که از مالکان آن ها دریافت می شود به خود شهرداری برمی گردد. همین موضوع سبب می شود تا شهرداری ها نیز برای تکمیل سامانه املاک و اسکان انگیزه پیدا کرده و کمک های بیشتری به دولت بکنند.
بنابراین از هر زاویه که به موضوع ساماندهی خانه های خالی نگاه شود، ظرفیت خوبی برای حل معضل مسکن دارند. در کنار کارشناسان مسکن، نظر بسیاری از مشاوران املاک نیز در خصوص شناسایی واحدهای خالی مثبت است. چرا که شناسایی این واحدها به افزایش قراردادهای ملکی منجر می شود که طبیعتاً به سود مشاوران است.

نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز ضمن تاکید بر اثرگذاری اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی، خاطرنشان ساخت که دولت می تواند با کمک این ابزار، وضعیت بازار مسکن را بهبود ببخشد. در واقع زمانی که مالیات از خانه های خالی دریافت شود، می توان عرضه و تقاضا در بازار مسکن را متعادل ساخت.
داوود بیگی نژاد در ادامه اعلام کرد که با توجه به این موارد، باید گرفتن مالیات از خانه های خالی با جدیت پیگیری شود. وی در بخش دیگری از صحبت های خود، اعلام کرد که اگر مالیات خانه های خالی به درستی اجرا شود، می تواند به مدیریت بهینه منابع موجود مسکن کمک کند. به خصوص با توجه به این که در حال حاضر، عرضه و تقاضای مسکن متعادل نیست و کمبود جدی مسکن وجود دارد.

بیگی نژاد در ادامه خاطرنشان ساخت که بدون اطلاعات دقیق، نمی توان این قانون را اجرا کرد. متاسفانه در حال حاضر، چالش های زیادی برای تشخیص خانه های خالی و درآوردن آمار مربوط به آن ها وجود دارد. در صورتی که تمام مالکان کشور اطلاعات خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند، می توان نظارت بهتری بر بازار مسکن داشت و از صعود بی رویه قیمت ها جلوگیری کرد.
در حال حاضر و با توجه به گفته های مسئولین، به نظر می آید که قانون مالیات بر خانه های خالی توانسته تا اینجای کار، نزدیک به ۱۸۲ هزار واحد خالی را به بازار اجاره و فروش سرازیر کند. البته در این میان برخی از کارشناسان، هنوز هم اعتقاد دارند که میزان مالیات تعیین شده برای مالکان این واحدها، اصلاً بازدارنده نیست و بعید است که هیچ یک از مالکان را ناچار به ارائه واحد خود کند.
در هر حال، دولت تلاش می کند که با وضع قوانین چند جانبه، وضعیت بازار مسکن را کنترل کرده و این کلاف سردرگم را به نحوی باز کند.

News summary in English

Empowering the housing market through taxation

The implementation of a tax plan on vacant homes by the Ministry of Roads and Urban Development was expected to boost housing supply in the rental market. Now, the head of the ministry’s Economic Office states that along with this plan and other measures taken by the government, 182,000 residential units have been introduced to the rental or sales market. According to Persinsaze, the main purpose of the government’s taxation on vacant homes is not revenue generation but rather market regulation. Experts’ opinions on the effectiveness of this law vary, but some believe that if properly enforced, it can help reduce housing inflation and bring more balance to the market. The enforcement of this law could mark a positive step towards regulating the housing market and land.

دیدگاه ها غیرفعال است