تسلط خارجی‌ها بر بازار مسکن ایران؛ تهدیدی جدی برای مردم

تسلط خارجی‌ها بر بازار مسکن ایران؛ تهدیدی جدی برای مردم

هجوم خارجی‌ها به بازار مسکن ایران؛ افزایش قیمت زمین در خوزستان و شیراز


قیمت مسکن به قدری بالا رفته که خرید آن توسط خیلی از شهروندان ایرانی غیر ممکن است و حالا بازار مسکن بخش هایی از کشور به دست خارجی ها افتاده است. پیش از این به خرید مسکن توسط عمانی ها در شیراز اشاره کردیم و حالا به نظر می آید که اراضی خوزستان نیز توسط عراقی ها خرید و فروش می شود.

به گزارش پرشین سازه ، دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی اعلام می کند که با ورود عراقی ها به استان خوزستان و خرید زمین توسط آن ها، دیگر زمین مرغوبی برای بومیان استان باقی نمانده است. اگر هم چیز باقی مانده باشد، به شدت گران قیمت است و هیچکس از عهده خرید آن برنمی آید. به نظر می آید که حضور عراقی ها در بازار زمین و مسکن خوزستان، تقاضا را بالا برده و در نتیجه قیمت ها را افزایش داده است.

یاسر دستمالچیان می گوید که گرچه با ورود سرمایه گذار خارجی به داخل کشور مخالف نیست اما این سرمایه گذاری باید در بخش تولید مسکن باشد نه خرید! خیلی از این خارجی ها، قانون ممانعت فروش زمین، ملک و مسکن به خارجی ها را دور زده و اخلال زیادی در شبکه توزیع ایجاد می کنند و حتی قیمت ها را بالا می برند.

خارجی ها بیشتر در مناطقی همچون چابهار، شیراز و خوزستان سرمایه گذاری کرده اند و خانه خریده اند. دستگاه های نظارتی محلی نیز از این موضوع باخبر هستند و می دانند که خارجی ها از چه ترفندهایی برای دور زدن قوانین استفاده می کنند. به همین جهت می توان راهکارهایی پیدا کرد که خلاهای قانونی این موضوع پر شود.

دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که مردم در مورد تبعات فروش زمین و مسکن به خارجی ها چیز زیادی نمی دانند و باید در این خصوص، آگاهی بیشتری صورت بگیرد. به این ترتیب، می توان آن را به یک مطالبه عمومی تبدیل کرد.

یاسر دستمالچیان در ادامه به توضیح روند خرید مسکن توسط خارجی ها پرداخت و خاطرنشان ساخت:

در حال حاضر می بینیم که قطری ها، عمانی ها و اماراتی ها به دنبال خرید مسکن در شیراز هستند. حتی سرمایه گذاران افغان نیز به بازار مسکن چابهار ورود پیدا کرده اند و در برخی از مناطق غربی کشور مثل خوزستان و کردستان نیز، سرمایه گذاران عراقی و اقلیم کردستان حضور دارند.

ورود این افراد به بازار مسکن کشور باعث ایجاد وضعیتی عجیب شده است. این موضوع به خصوص در شهرهای استان خوزستان به خوبی دیده می شود. دستمالچیان می گوید که در بازدیدی که از شهرهای غرب کشور داشته، کاشف به عمل آورده که قیمت مسکن در شهری مثل ملایر فقط ۲۰ الی ۳۰ درصد با قیمت بازار مسکن پایتخت فاصله دارد.

به نظر می آید که گرانی بازار مسکن ملایر به دلیل مهاجرت خوزستانی ها به این شهر باشد. شهرهای شمالی استان خوزستان به ملایر نزدیک هستند و از آن جایی که این شهر مهد انگور و صنعت مبل سازی است، بستر خوبی برای اشتغال دارد.

سوال اینجاست که چگونه وضعیت خوزستانی ها به اینجا کشیده شد که برای خرید مسکن ناچاراً به شهرهای اطراف روی آورده اند؟ اهالی استان خوزستان با زمین های حاصل خیز، صنعت پیشرفته و اشتغال به چه علت ناچار به مهاجرت شده اند؟

به نظر می آید خرید زمین و مسکن توسط بومیان خوزستان کم شده، چرا که اساساً دیگر زمین مرغوبی باقی نمانده و تمام آن ها توسط خارجی ها خریداری شده اند. اگر هم چیزی باقی مانده به شدت گران قیمت است.

دستمالچیان می گوید که در چنین شرایطی، جمعیت استان خوزستان به شهرهایی مانند ملایر سرریز خواهد شد و بازار مسکن این شهر را نیز به هم می زند. دامنه این اخلال به بازار مسکن اراک هم کشیده خواهد شد. به همین دلیل است که گفته می شود باید فکری به حال حضور خارجی ها در بازار مسکن کشور کرد.

جالب توجه اینجاست که سرمایه گذاران خارجی به خوبی می دانند که در کدام نقطه ملک بخرند. مثلاً هیچ سرمایه گذاری به شهری مثل زاهدان وارد نمی شود؛ با وجود اینکه قیمت مسکن از هزینه ساخت آن در این شهر ارزان تر است. در عوض به سراغ شهرهایی مثل چابهار می رود، چرا که به خوبی می داند امکان پیشرفت شهری مثل چابهار بیشتر است.

دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که حضور این سرمایه گذاران خارجی در بازار ملک کشور، به بازار آسیب زده و تقاضا را بالا برده است. در شهرهایی مثل ملایر، بازار مسکن به قدری داغ شده که هنرهای اصیلی مثل منبت کاری از بین رفته است و همه می خواهند در بازار مسکن باشند.

وی تاکید کرد که هرچه زمین به ملایر الحاق می کنیم، خیلی سریع فروخته می شود. این وضعیت در شهرهای دیگری مثل شیراز و چابهار نیز مشاهده می شود و تمام این مسائل به دلیل حضور خارجی هاست.

دیدگاه ها غیرفعال است