تزریق ۴ میلیارد دلار از محل نفت به نهضت ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن


در روزهای پایانی دولت سیزدهم و زمانی که تمام دستگاه ها و وزارتخانه ها در حال ارائه گزارش پایان عملکرد خود هستند، صحبت از اختصاص ۲ میلیارد دلار از محل نفت برای اجرای نهضت ملی مسکن می شود. همچنین مدیرعامل صندوق ملی مسکن می گوید که برای حضور شرکت های خارجی در طرح مزبور نیز قرار است از همین محل خرج شود.

به گزارش پرشین سازه ، بعد از کسب اجازه از رهبری برای اختصاص ۲ میلیارد دلار از محل نفت برای پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن، به نظر می آید که احتمالاً این طرح سرعت اجرای بیشتری پیدا خواهد کرد و به زودی شاهد افتتاح های بیشتری خواهیم بود. گرچه تا به امروز نیز بخش زیادی از پروژه های طرح مزبور وارد فاز عملیاتی شده اند و بر اساس گفته های مسئولین این طرح، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد ساخت و ساز خود را آغاز کرده اند.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن، محمدرضا مهدیار اسماعیلی، اعلام کرد که از آن جایی که تسویه حساب شرکت های خارجی برای حضور در طرح نهضت ملی مسکن باید ارزی باشد، از محل فروش نفت ۲ میلیارد دلار تامین خواهد شد.

وی تاکید کرد که از زمانی که زمزمه حضور شرکت های خارجی در طرح های مسکن سازی ایران قوت گرفته، شرکت های زیادی به طور دائم برای دریافت پروژه به کشورمان می آیند. البته تا به امروز، هیچ یک از شرکت های مزبور موفق به دریافت پروژه های مسکن سازی نشده اند چرا که وزارت راه و شهرسازی، تاکید دارد که اولویت با سازندگان داخلی و شرکت های ایرانی باشد.

مهدیار اسماعیلی اعلام کرد که شرکت های مختلفی از کشورهای چین، ترکیه، هند، ارمنستان و…برای دریافت این پروژه ها ابراز علاقه کرده اند اما تا به امروز، هیچ قراردادی با این شرکت ها منعقد نشده است. بنابراین فعلاً کار ساخت و ساز توسط سازندگان و مهندسان ایرانی پیش می رود.

این مقام مسئول می گوید که تا به امروز، شرکت های مزبور خارجی نرخ تمام شده ساخت، نیازها و توانمندی های خود را اعلام کرده و به توضیح ظرفیت های خود پرداخته اند. مراجع مربوطه داخلی نیز در حال راستی آزمایی این توانمندی هاست اما به طور کلی، همواره اولویت وزارتخانه این بوده که از توان شرکت های داخلی استفاده شود.

خوشبختانه مهندسان و سازندگان توانمند ایرانی زیادی وجود دارند که تا به امروز نیز به خوبی از عهده ی ساخت و ساز پروژه های مسکونی برآمده اند. مشکل اصلی سازندگان ایرانی، عقب ماندن از تکنولوژی های صنعتی سازی و افزایش سرعت ساخت و ساز است. البته در این میان، توجهاتی هم به شرکت های دانش بنیان شده تا با کمک آن ها، بتوان سرعت تولید مسکن را افزایش داد.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن خاطرنشان ساخت که در حال حاضر، دقت زیادی در انتخاب شرکت خارجی صورت می گیرد که همین موضوع، رقابت میان این شرکت ها را بالا می برد و بهترین نتیجه را برای ما به همراه خواهد داشت. البته این رقابت باید به گونه ای باشد که آسیبی به ظرفیت داخلی تولید مسکن وارد نشود. همچنین لازم است که شرکت مزبور، خوش قولی خود را ثابت کرده و این اطمینان حاصل شود که کار پروژه تا به انتها پیش خواهد رفت و به صورت نیمه کاره رها نخواهد شد.

این مقام مسئول همچنین به ۲۰ هزار میلیارد تومانی اشاره کرد که سال گذشته از طریق تهاتر نفتی در اختیار صندوق ملی مسکن قرار گرفت و قرار بود از این پول برای اجرای پروژه های مسکن سازی توسط خارجی ها اصتفاده شود اما این هدف محقق نشد چرا که فرآیند انتخاب شرکت و آماده سازی مقدمات کار، زمان بر بود و امکان استفاده از این ظرفیت وجود نداشت.

از سوی دیگر، همین بهمن سال گذشته بود که رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی اعلام کرد که ۲ میلیارد دلار برای حمایت از طرح های مسکن سازی در صندوق ملی مسکن سپرده گذاری کرده اند. مهدی غضنفری اعلام کرد که پیش از این، پول صندوق توسعه ملی در بانک مرکزی ذخیره شده بود و سود دریافتی از این سپرده گذاری فقط ۱ درصد بود. حالا با سرمایه گذاری در صندوق ملی مسکن، این سود به ۲ درصد رسیده و به همین دلیل، صندوق توسعه ملی به دنبال این است که با پول خود به بخش خصوصی مسکن وام بدهد.

با توجه به توضیحات رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، ۲ میلیارد دلاری که در حوزه مسکن سرمایه گذاری شده از طریق سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت بوده است. البته پیش از این نیز، تفاهمنامه هایی میان این دو صندوق برای همکاری بیشتر امضا شده بود و انتظار می رفت که در حوزه مسکن سازی ورود پیدا کند.

به این ترتیب، بخش بزرگی از مشکل بودجه در طرح های مسکن سازی دولتی برطرف خواهد شد و می توان نسبت به آینده این طرح ها امیدوار بود.

دیدگاه ها غیرفعال است