تخلفات کارکنان سازمان ملی زمین و مسکن

تخلفات کارکنان سازمان ملی زمین و مسکن

چندی پیش اخباری مبنی بر تبانی برخی از کارکنان سازمان ملی زمین و مسکن جهت واگذاری زمین های دولتی به غیر منتشر شد. حالا رئیس این سازمان می گوید که جعل های صورت گرفته شناسایی و با متخلفان برخورد شد.

به گزارش پرشین سازه ، ارسلان مالکی اعلام کرد که واگذاری زمین هایی با کاربری مختلف به غیر، در سال های گذشته صورت گرفته است. تصور می شد که میزان زیادی از اراضی دولت از دسترس خارج شده باشند اما با تلاش مراجع قضایی، این مشکل برطرف شد.

در واقع، جعل و تبانی صورت گرفته در سازمان ملی زمین و مسکن، در دو استان کشور اتفاق افتاده که متخلفان خیلی سریع بازداشت شدند و حقوق دولت نیز استیفا شد.

ارسلان مالکی اعلام کرد:

همکارانی که تخلف کرده اند، علاوه بر مجازات زندان از خدمات دولتی نیز منفصل می شوند. رای محکمه صادر شده و برای گذشته است که حسابرس به آن نیز اشاره کرده است. البته در یکی از این استان ها هنوز هم اراضی به دولت بازنگشته و پیگیری های قضایی ادامه دارد. همچنین برخی از زمین های دولتی تلف شده بودند که ما به ازای آن ها را از متخلفان دریافت کردیم.

وی تاکید کرد که مدیریت و بهره برداری از زمین های دولتی و نظارت روی طرح های مسکن سازی دولتی، دو وظیفه ی اصلی سازمان ملی زمین و مسکن است. اما به دلیل کم کاری هایی که در دولت های گذشته صورت گرفته و مسکن را در اولویت قرار نداده اند، حالا با انباشت تقاضا در حوزه ی مسکن رو به رو هستیم. در ضمن تامین زمین نیز به خوبی صورت نگرفته که همین موضوع بر مشکلات می افزاید.

مالکی خاطرنشان ساخت که تقاضای فراوان برای مسکن، به دولت سیزدهم به ارث رسیده است. بنابراین چاره ای جز اولویت قرار دادن این موضوع نیست. دولت و وزارت راه موظف هستند که از تمام امکانات موجود استفاده کرده تا موضوع انباشت تقاضا و کمبود مسکن را به سرعت حل کنند.

وی همچنین به بخش خصوصی و زمین های این بخش اشاره کرد. تا به امروز حدود ۱۶ هزار هکتار زمین در بخش خصوصی شناسایی شده است. دولت تاکید دارد که از ظرفیت زمین های خصوصی برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن استفاده کند.

ارسلان مالکی همچنین به روش های قبلی ساخت و ساز دولتی اشاره کرد و اعلام نمود که حالا به جای دو روش، شیوه های زیادی برای ساخت مسکن مد نظر است که یکی از اصلی ترین آن ها، امضای قرارداد با انبوه سازان می باشد.

این مقام مسئول، نظم موجود در مدیریت طرح ملی مسکن را ستود و خاطرنشان ساخت که شورای عالی مسکن، ماهانه یک جلسه تشکیل می دهد تا مشکلات موجود بر سر راه طرح نهضت ملی مسکن را برطرف کند. همچنین شورای مسکن استان ها هم فعال تر شده اند و باید هر ماه و به شکل منظم، جلسات خود را تشکیل بدهند.

یکی دیگر از اولویت های دولت سیزدهم، ساخت مسکن برای کارگران بخش مسکن است که اتفاقا مورد تاکید رئیس جمهور نیز بوده است. وزارت راه و شهرسازی نیز به تبع، اقدامات زیادی در جهت حل مشکل مسکن کارگران صورت داده!

یکی دیگر از وظایف دولت سیزدهم، تکمیل کردن واحدهای مسکن مهر است. بیش از ۱۸ سال است که برخی از واحدهای مسکن مهر نیمه کاره مانده اند و تکلیفشان روشن نمی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص این موضوع نیز صحبت هایی کرد. در حال حاضر، حدود ۴۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده است. نیمی از این واحدها، در واقع بدون متقاضی هستند و خریدار ندارند. در نتیجه به بخشی از نهضت ملی مسکن تبدیل خواهند شد.

بخش دیگری از این واحدهای مسکن مهر نیز، واحدهایی هستند که مشکلات قضایی یا حقوقی دارند که به دنبال رفع مشکلشان هستند.

ارسلان مالکی تاکید کرد که تاخیر در ارائه ی این واحدها به دلیل مسئله دار بودنشان است. در غیر این صورت، مدت ها پیش به متقاضیان تحویل داده می شدند. امیدواری بر این است که تا سال آینده، مشکلات حقوقی این واحدهای مسکونی برطرف شده باشد.

در ضمن بخش دیگری از واحدهای نیمه کاره، به دلیل مشکلات ساخت، بلاتکلیف مانده اند. مثلا زمین مورد نظر به درستی بررسی نشده و حالا تکمیل واحدهای مزبور، عملا غیرممکن شده است. چنین موضوعی را در شهر پردیس و فاز ۹ قدیم این شهر دیده ایم. واحدهایی که دیوارهای حائلشان به درستی اجرا نشده و حالا عملاً امکان تکمیل شدن را ندارند.

دیدگاه ها غیرفعال است