وضعیت تامین زمین در روستاها تیرماه ۱۴۰۳

وضعیت تامین زمین در روستاها تیرماه 1403

شعار امسال بنیاد مسکن: افزایش تولید مسکن روستایی با مشارکت مردم


یکی از مشکلات بزرگی که بر سر راه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در شهرها وجود دارد، کمبود زمین است اما این معضل، به آن شدتی که در شهرها وجود دارد، در روستاها نیست. به همین دلیل، گفته می شود که یک میلیون قطعه زمین در روستاها برای نهضت ملی مسکن تامین شده است.

به گزارش پرشین سازه ، معاون توسعه و عمران روستایی بنیاد مسکن ضمن اشاره به تامین این مقدار زمین در نشست خبری عملکرد وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم در حوزه مسکن، خاطرنشان ساخت که بیش از ۴۰ هزار روستا در کشور داریم که بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

داریوش بلدی در ادامه خاطرنشان ساخت که برای تمام این روستاها، طرح هادی در نظر گرفته شده است. در ۲۱ هزار روستا، طرح هادی مورد بازنگری قرار گرفته و در ۲۵ هزار روستای دیگر نیز طرح مزبور در حال اجراست.
دولت با اختصاص زمین به متقاضیان مسکن در روستاها، تلاش دارد که علاوه بر پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن، مهاجرت معکوس را نیز رقم بزند و جمعیت شهرها را کاهش دهد. علاوه بر این با مهاجرت مردم به سمت روستاها، ویلاسازی اوج می گیرد و دوباره می توان به معماری اصیل ایرانی اسلامی رجعت کرد.

معاون توسعه و عمران روستایی بنیاد مسکن ضمن تشریح اقدامات مختلفی که در حوزه تامین زمین روستایی و ساخت مسکن در روستا صورت گرفته، اعلام کرد که بخش زیادی از تمرکز دولت سیزدهم به بهسازی و احداث معابر روستایی اختصاص یافته است. بر اساس گزارش هایی که این مقام مسئول ارائه کرد، در طی سه سال دولت سیزدهم، ۱۸ هزار کیلومتر از معابر روستایی آسفالت شده اند. در سال جاری نیز شش هزار کیلومتر دیگر نیز آسفالت خواهند شد.
بنیاد مسکن به عنوان اصلی ترین متولی ساخت مسکن روستایی، پیگیری زیادی برای تامین زمین انجام داده است. داریوش بلدی می گوید که اختصاص زمین به متقاضیان مسکن روستایی در دو قالب انجام می شود. در قالب اول، زمین های دولتی اختصاص پیدا می کنند و در روش دوم، تامین زمین با مشارکت مردم خواهد بود.

از آن جایی که شعار امسال، افزایش تولید با مشارکت مردم می باشد، دخیل کردن روستاییان در چرخه ساخت مسکن اقدامی به جاست. معاون توسعه و عمران روستایی بنیاد مسکن نیز خاطرنشان ساخت که در طی دو سال گذشته، نزدیک به ۸۵ هزار قطعه زمین روستایی به ساکنان روستاها واگذار شده است.
در کنار تخصیص زمین به روستاییان، تسهیلات ارزان قیمت و کم بهره ای هم برای ساخت و ساز مسکن روستایی در نظر گرفته شده که در سال اخیر، روند پرداخت آن سرعت بیشتری پیدا کرد.
بلدی در ادامه صحبت های خود به موضوع مهاجرت معکوس شهرنشینان به روستاها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت:

در راستای این مسئله به بنیاد مسکن تکلیف شده که یک میلیون قطعه زمین را آماده کرده و در اختیار متقاضیان مسکن روستایی قرار دهد. این عدد مربوط به سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ می باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد که تقریبا ۱ میلیون قطعه زمین شناسایی شده و از این میان، ۵۰۰ هزار قطعه در سامانه موردنظر قرار گرفته است. علاوه بر این، مشخص شده که در این ۱ میلیون قطعه زمین چه تعداد واحد قرار است ساخته شود. مراتب موضوع نیز به طور مداوم به اطلاع مردم خواهد رسید.

یکی دیگر از روش های واگذاری زمین که در دولت سیزدهم پیگیری شد، تخصیص زمین به مشمولان قانون جوانی جمعیت بود. بر اساس این قانون، خانواده هایی که فرزند سوم یا آخر آن ها بعد از تصویب این قانون به دنیا آمده باشد، می تواند زمین رایگان روستایی دریافت کند.
داریوش بلدی در خصوص پیشبرد این قانون، توضیحاتی ارائه کرد و خاطرنشان ساخت که در روستاهایی که زمین کافی وجود دارد، می توان این قانون را اجرایی کرد و حتی معاجرت معکوس از شهرها به روستاها را محقق ساخت.
یکی از اصلی ترین دلایل مهاجرت روستاییان به شهرها، مسئله مهم اشتغال است. جوانان روستایی برای یافتن شغلی مناسب، مصائب زیادی را متحمل می شوند اما حالا گفته می شود که برای نگه داشتن مردم در روستاها و ایجاد اشتغال، طرح منظومه روستایی را آغاز کرده اند.
در این طرح، از مشاوران و تسهیلگران دعوت می شود تا پتانسیل های موجود در آن شهرها را شناسایی کرده و مشکلات مربوط به اشتغال آن روستا را حل کنند.
با توجه به اقداماتی که برای این روستاها در نظر گرفته شده، امید می رود که به تدریج، مهاجرت معکوس به روستاها اوج بگیرد و بخشی از فشار تراکم جمعیتی شهرها کاهش پیدا کند.

دیدگاه ها غیرفعال است