تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر بازار مسکن

تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر بازار مسکن

انتخابات و بلاتکلیفی بازار مسکن؛ رکود در انتظار طولانی‌ترین رویداد سیاسی سال


در پایان اردیبهشت ماه که بازار مسکن در حال بیدار شدن از خواب زمستانی خود بود، هیچکس فکر نمی کرد که انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری همه چیز را تغییر دهد و دوباره بازار را به وضعیت رکود ببرد. انتخابات ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که خیلی از معامله کنندگان مسکن دست از خرید و فروش کشیده اند و منتظرند که تکلیف انتخابات روشن شود.

به گزارش پرشین سازه ، انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده شد و حالا معامله گران مسکن باید تا ۱۸ تیر منتظر بمانند. البته به نظر می آید که از همین حالا، خیلی از فعالان بازار توجه ویژه ای به وضعیت کنونی سیاست کشور ندارند و توقع چندانی برای کاهش قیمت ها ندارند.

در این میان، یک قاعده سنتی در بازار مسکن وجود دارد که به هنگام وقوع چنین شرایطی، معامله گران بازار را ترک می کنند و در انتظار ثبات وضعیت می مانند. گرچه بیش از ۱ سال است که بازار مسکن درگیر رکود شده اما با مرگ رئیس جمهور و برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری، شرایط رکود بدتر شد.

نتیجه انتخابات، بازار مسکن را متحول می سازد؟

تجربه و روال قبلی نشان داده که هر رئیس جمهوری که بر سر کار می آید، دیدگاه و رویکرد منحصر به فرد خود را در حوزه مسکن سازی دارد. دولت های اصولگرا، تاکید بیشتری روی اجرای طرح های مسکن سازی دارند. در دوره ریاست جمهوری هشت ساله محمود احمدی نژاد، طرح مسکن مهر کلید خورد که با وجود تمام مشکلات و ایرادات، توانست بخشی از مردم را صاحبخانه کند. البته هنوز هم بخش زیادی از واحدهای مسکن مهر تکمیل نشده اند.

دولت سیزدهم نیز با رویکرد جهش تولید مسکن، طرح نهضت ملی مسکن را آغاز کرد که در طی آن، قرار بود ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال ساخته شود. بر اساس آمارهایی که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده، نزدیک به ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار واحد از این طرح، روند ساخت خود را شروع کرده اند.
با توجه به پیشینه روسای جمهور قبلی، انتظار بیجایی نیست که رئیس جمهور آتی کشور نیز توجه ویژه ای به بحث مسکن داشته باشد. روی کار آمدن هر یک از این کاندیدها، می تواند تغییراتی در بازار ایجاد کند.
یکی از کارشناسان بازار مسکن اعلام کرد که ماهیت این بازار، سرمایه ای است. بنابراین به شکل مستقیم از اتفاقات سیاسی داخلی و خارجی اثر می گیرد و با توجه به نوسانات بازارهای موازی مثل ارز و سکه، تغییر قیمت می دهد.
منصور غیبی در ادامه برای اثبات این مدعا به شرایط یک ماه گذشته بازار مسکن اشاره کرد که به دلیل مرگ رئیس جمهور و انتخابات پیش رو، کاملاً راکد شد. به همین دلیل است که گفته می شود تمام نگاه بازار سرمایه به تحولات ناشی از انتخابات است. آیا رئیس جمهور آتی کشور، موفق به برقراری ارتباطی موثر با کشورهای همسایه و غرب می شود؟ سیاست خارجی این رئیس جمهور قادر به رفع تحریم های کمرشکن خواهد بود؟ این ها سوالاتی است که بازار مسکن از خود می پرسد و تا زمان تعیین رئیس جمهور، نمی توان پاسخ دقیقی به آن ها داد.

غیبی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد:

اعتقاد من بر این است که انتخابات اثر خاص و خارج از عرفی روی بازار نمی گذارد اما به هرحال، نمی توان منکر ایستایی و رکودی شد که در حال حاضر به دلیل شرایط انتخابات بر بازار حاکم شده و کاملاً قابل مشاهده است.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که آغاز ریاست جمهوری جدید با فصل نقل و انتقالات بازار اجاره، همزمان شده است. بنابراین اصلا بعید نیست که گشایشی ناگهانی در بازار مسکن حاصل شود و خیلی از متقاضیان واحدهای کوچک متراژ به سراغ اجاره واحدهای بزرگ تر بروند. این پیشآمد کاملاً ممکن است و بازار باید برای آن آماده باشد.
البته بر اساس گفته های این کارشناس بازار مسکن، احتمالاً بخش زیادی از واحدهای ریزمتراژ به دست سرمایه داران خواهد افتاد و معاملات سوداگرانه در بازار این واحدها شکل خواهد گرفت. به این ترتیب، می توان رونقی مختصر به بازار مسکن داد و علاوه بر ایجاد بازار مصرفی، سهم طبیعی سرمایه گذاری در بازار مسکن را نیز قبول کرد.
بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که اگر دولت جدید می خواهد تغییری در اوضاع مسکن ایجاد کند، قبل از هر چیزی باید بازار معاملات مسکن را داغ کند و آن را از حالت رکود درآورد. برای تحقق این هدف هم چاره ای جز ثبات اقتصادی و حفظ امنیت سرمایه گذاران وجود ندارد.

دیدگاه ها غیرفعال است