تأخیر در پرداخت تسهیلات ۸۰۰ میلیونی

پروژه های نهضت ملی مسکن مشخصاً با کمبود منابع مواجه هستند و دلیل تاخیر ۳ ساله در اجرای آن ها نیز همین موضوع بوده است. حالا یکی از اعضای انجمن انبوه سازان مسکن می گوید که کلید اصلی حل این معضل و اجرای هزار پروژه ی طرح مزبور، تصویب تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومانی است.

به گزارش پرشین سازه ، هنوز برنامه ریزی برای تکمیل این هزار پروژه صورت نگرفته است. علاوه بر این، تصویب وام ۸۰۰ میلیونی است که می تواند این پروژه ها را یک گام به اجرا نزدیک تر کند. بیش از سه سال است که طرح نهضت ملی مسکن به جریان افتاده اما در طی ماه های گذشته، تزریق مالی خوبی به این حوزه صورت نگرفته است و به همین دلیل، روند ساخت و ساز پروژه ها متوقف شده است.

همچنین آمارها نشان می دهد که بسیاری از پروژه های نهضت ملی مسکن به دلیل عدم پرداخت تسهیلات ۸۰۰ میلیونی ناکام مانده و حتی به مراحل اجرایی نیز نرسیده اند.

یکی از اعضای انجمن انبوه سازان مسکن کشور می گوید که نزدیک به ۲ ماه است که سازندگان و پیمانکاران پروژه های نهضت ملی مسکن دست از ساخت کشیده اند و کارگاه های ساختمانی خود را تعطیل کرده اند. دلیل اصلی این توقف، عدم پرداخت تسهیلات مسکن است.

در روزهای گذشته نیز مصوبه ای از سوی شورای عالی مسکن ابلاغ شد که بر اساس آن، تسهیلات مسکن ملی باید از ۵۵۰ میلیون به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش داشته باشد اما بانک ها، پرداخت تسهیلات را فعلاً قفل کرده اند و به هیچ یک از سازندگان، تسهیلاتی پرداخت نمی شود. حتی تسهیلات ۵۵۰ میلیونی نیز دیگر پرداخت نمی شود و همین موضوع، بسیاری از سازندگان را به دردسر انداخته و روند ساخت مسکن را متوقف ساخته است.

در این میان، مقصر اصلی بانک مرکزی است که حاضر به ابلاغ تسهیلات ۸۰۰ میلیونی نیست و مدام این کار را به تعویق می اندازد. لازم به ذکر است که هرگونه تعویق در اجرای طرح نهضت ملی مسکن منجر به افزایش قیمت خواهد شد؛ چرا که تورم نهاده های ساختمانی بسیار بالاست و همین موضوع، می تواند در نهایت به ضرر متقاضیان این طرح تمام شود.

غلامی، عضو انجمن انبوه سازان کشور اعلام کرد که مصوبه قانونی تسهیلات ۸۰۰ میلیونی موجود است اما بانک مرکزی به قانون تمکین نمی کند. از سوی دیگر، نمایندگان مجلس نیز به دنبال پیگیری ابلاغ این دستور هستند، چرا که اگر این کار انجام نشود، روند تولید مسکن ملی متوقف شده و هزینه بیشتری به متقاضیان و سازندگان تحمیل خواهد شد. این در حالیست که اساساً وام ۸۰۰ میلیونی به منظور افزایش سرعت ساخت و ساز نهضت ملی مسکن تصویب شد و تلاش بر این بود که با این مصوبه، تکلیف بسیاری از پروژه های این طرح روشن شود.

غلامی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان ساخت که نیمی از پروژه های مزبور نیمه کاره مانده اند و منتظر تخصیص تسهیلات و منابع مالی می باشند. در صورتی که هرچه سریع تر این روند طی نشود و تسهیلات به این پروژه ها تعلق نگیرد، احتمالاً کارگاه های ساختمانی تعطیل شوند و به این ترتیب، روند تولید پروژه های نهضت ملی مسکن نیز متوقف گردد.

متقاضیان زیادی که بخشی از آورده های خود را پرداخت کرده اند، با نگرانی به وضعیت کنونی پرداخت تسهیلات چشم دوخته اند. این متقاضیان به خوبی می دانند که در صورت عدم پرداخت تسهیلات، باید جور این هزینه ها را به دوش بکشند. بسیاری از آن ها، اساساً پول کافی برای تکمیل این طرح را ندارند و ناچاراً امتیاز خود را به دلالان و واسطه گران خواهند فروخت و همان اتفاق مسکن مهر، دوباره رخ خواهد داد.

این عضو انجمن انبوه سازان در ادامه به این نکته اشاره کرد که نمایندگان مجلس باید به بحث تخصیص تسهیلات ساخت مسکن ورود پیدا کرده و بخشی از مشکلات این حوزه را برطرف کنند. در چنین وضعیتی، بانک مرکزی هیچ واکنشی نشان نمی دهد و اعلام می کند که افزایش تسهیلات مسکن باعث فشار اضافه به منابع مالی بانک ها خواهد شد. این در حالیست که چنین موضوعی صحت ندارد.

غلامی در نهایت تاکید کرد که برای بهبود وضعیت مسکن و جلوگیری از تشدید عقب ماندگی های این حوزه، باید روند پرداخت تسهیلات به خوبی طی شود. این امر مستلزم همکاری بانک هاست.

در حال حاضر بسیاری از بانک ها به مشکل ناترازی برخورد کرده اند و به همین جهت، قادر به پرداخت وام مسکن نیستند. این در حالیست که اخبار اخیر نشان می دهد که بخش زیادی از اعتبار وام دهی بانک ها صرف کارمندان و پرسنل همان بانک ها شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است