بررسی تورم اجاره مسکن خرداد ۱۴۰۲

بررسی تورم اجاره مسکن خرداد 1402

بعد از سه سال تاریخی و سخت برای اجاره نشینان، حالا به نظر می رسد که تورم اجاره مسکن در قیاس با دو سال گذشته، اندکی عقب نشینی کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، سه تغییر اساسی برای بازار اجاره رخ داده که به نظر می آید مستاجران را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

بررسی ها نشان می دهد که برخلاف دو سال گذشته، بازار اجاره ی امسال چندان داغ نیست. در سال های گذشته به محض آغاز تابستان، شاهد تورم ۵۰ درصدی و بالاتر در بخش اجاره مسکن بودیم اما امسال، حال و هوای گذشته را ندارد.

دومین تغییری که شاهد هستیم، مربوط به تمدید قراردادهاست. به نظر می آید که هر دو طرف قراردادهای اجاره ترجیح می دهند که به سراغ افراد جدید نروند و به نحوی با هم کنار بیایند.

تغییر سوم نیز به رفتار موجران برمی گردد. بیشتر آن ها ترجیح می دهند که به جای رهن بیشتر، اجاره ی بالاتری دریافت کنند.

همین موضوعات سبب شده که خیلی از فعالان بازار مسکن نسبت به تابستان سال جاری امیدوارتر باشند و در انتظار بهبود وضعیت بازار اجاره باقی بمانند.

البته نباید تصور کنیم که فاکتورهای ذکر شده در نهایت به مطلوب شدن وضعیت بازار منجر شده است چرا که قیمت های این حوزه، هنوز هم غیرعادی می باشد. البته نسبت به دو سال اخیر، شیب افزایش قیمت کمی کاهش پیدا کرده اما هنوز هم بیشتر خانوارهای تهرانی، توان اجاره ی مسکن مناسب را ندارند.

وضعیت اجاره در سال ۱۴۰۲

حالا که سومین ماه سال جاری به انتهای خود نزدیک می شود، استرس و نگرانی ناشی از فصل جا به جایی قوت می گیرد. کمتر از ۳ روز دیگر به آغاز فصل جا به جایی مانده ولی هنوز مشخص نیست که تابستان امسال، چه چیزی برای مستاجران در چنته دارد.

بررسی ها نشان می دهد قیمت اجاره بها در نیمه ی شمالی و جنوبی پایتخت ( مثل منطقه ۲، ۴ و ۵ در شمال تهران و مناطق ۱۰، ۱۷ و ۱۹ در جنوب تهران) نسبت به سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ رشد عجیب و غریبی نداشته است.

بیش از دو سال است که شهروندان تهرانی با تورم بالای ۵۰ درصد در بازار اجاره مسکن مواجه هستند اما تحلیل های اولیه از بازار سال ۱۴۰۲، نشان می دهد که رشد قیمت ها عجیب نیست و به روال سابق ادامه دارد.

کارشناسان و فعالان بازار در جاهای مختلف تهران نیز ابراز امیدواری کرده اند که فصل تابستان امسال پر رونق تر باشد و شاهد افزایش شدید قیمت ها نباشیم. بیشتر آن ها می گویند که نرخ رشد اجاره بها در دو ماه اخیر، حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد بوده است. در برخی موارد حتی شاهد رشد کمتر از این نیز بوده اند.

البته برخی از موجران، اجاره بهای خود را تا ۴۰ درصد نیز افزایش داده اند اما نمی توان گفت که اکثریت هستند. موجران با انصاف برای تمدید قراردادهای اجاره ی خود، تا حد زیادی با مستاجران خود راه آمده اند.

فایل های اجاره مسکن

برخی از فعالان بازار می گویند که در روزهای اخیر تعداد فایل های اجاره تا ۵۰ درصد کمتر شده است. در واقع به نظر می آید که طرفین قرارداد، تمدید می کنند و در نتیجه، فایل جدیدی به بازار ارائه نمی شود.

با توجه به راه اندازی سامانه ی ثبت معاملات مسکن، خیلی از موجران و مستاجران، واسطه ها را از معاملات خود حذف کرده اند و با استفاده از این سامانه، اقدام به تمدید معامله و دریافت کد رهگیری می کنند.

هزینه های جا به جایی و عقد قراردادهای اجاره به قدری زیاد شده است که هر دو طرف راضی به تمدید می شوند. مستاجر باید هزینه های جا به جایی( از جمله کمیسیون بنگاه دار، حمل و نقل و…) را بپردازد؛ موجر نیز ناچار به پرداخت کمیسیون بنگاه دار برای پیدا کردن مستاجر جدید است.

موجران نرخ منصفانه و متعارفی را برای مستاجر خود در نظر می گیرند تا مجبور به جا به جایی نشود.

تاثیر افت قیمت مسکن روی اجاره ها

برخی از مسئولین مدعی شده اند که قیمت مسکن در روزهای اخیر حدود ۲۰ درصد کمتر شده است. اما سوال این جاست که افت قیمت مسکن روی بازار اجاره هم اثر داشته است؟

بیشتر فعالان بازار اعتقاد دارند که اخبار مربوط به کاهش قیمت شایعه است و در نتیجه، اثری هم روی اجاره نداشته! اما همین حرف و حدیث ها باعث شده که خیلی از موجران کوتاه بیایند و قیمت های پیشنهادی شان را پایین تر ببرند.

البته از آن جایی که عرضه ی ملک در بازار کم است، هنوز هم نمی توان گفت که این تخفیف ها محسوس بوده است.

دیدگاه ها غیرفعال است