رونمایی از بخش خرید و فروش سامانه خودنویس به زودی

سامانه خودنویس املاک و نگرانی های مشاوران املاک

بلاخره بعد از تاخیرهای چند هفته ای، مدیرعامل سامانه خودنویس می گوید که بخش قراردادهای خرید و فروش این سامانه به زودی رونمایی خواهد شد و بعد از آن، معامله گران می توانند به شکل مستقیم، قرارداد خرید و فروش ملک را از طریق این سامانه به ثبت برسانند.

به گزارش پرشین سازه ، این بخش از سامانه که قرار بود در خردادماه امسال رونمایی شود، به دلیل اتفاقاتی که در بدنه دولت رخ داد، به تعویق افتاد و حالا بعد از گذشت چند هفته، بلاخره صحبت از راه اندازی آن می شود.

مدیر سامانه خودنویس می گوید که استقبال خیلی خوبی از بخش اجاره مسکن این سامانه شده و از زمان راه اندازی تا به امروز، نزدیک به ۵۹۴ هزار قرارداد اجاره از طریق سامانه خودنویس ثبت شده اند. سامانه خودنویس گرچه کابوس خیلی از مشاوران املاک است اما توانسته خیلی از مستاجران و موجران را به سمت خود جلب کند و در کاهش هزینه های آن ها موثر باشد.
هنوز برای تصمیم گیری زود است اما به نظر می آید که سامانه خودنویس و امکاناتی که برای عقد قرارداد اجاره مهیا می کند، خالی از ایراد و اشکال نیست و ممکن است بعدها به افزایش پرونده های حقوقی منجر شود. خیلی از مشاوران املاک نیز بر همین موضوع تاکید دارند و می گویند که ثبت قرارداد اجاره در دفاتر معامله املاک، باعث می شود که قرارداد مزبور، وجهه ای رسمی پیدا کند و مسئولیت قرارداد به عهده ی مشاور باشد. این در حالیست که سامانه خودنویس چنین امکانی را فراهم نمی کند.

مهدی ساسانی، مدیر این سامانه می گوید که سامانه خودنویس چیز جدیدی نیست و در واقع همان سامانه املاک و اسکان است که از وزارت صمت تحویل گرفته شده و توسعه پیدا کرده است. وزارت راه و شهرسازی بر اساس قانون موظف بوده که امکان ثبت معاملات املاک را برای مردم فراهم کند و هیچ بستری مناسب تر از سامانه املاک و اسکان برای تحقق این امر، وجود نداشته است.
البته مدیر سامانه خودنویس می گوید که در گام ابتدایی متوجه شدند که امکان گسترش سامانه قدیمی وجود نداشت و به همین دلیل، در ذیل آن سامانه خودنویس راه اندازی شد. از خرداد ماه سال ۱۴۰۲ که سامانه مزبور راه اندازی شد، بسیاری از معامله گران برای ثبت قراردادهای اجاره خود از آن استفاده کرده اند. تا قبل از این سامانه، مشاوران املاک برای صدور کد رهگیری هزینه های اضافه تری از مستاجران دریافت می کردند اما حالا، صدور این کد کاملا رایگان شده است. از آن جایی که مستاجران برای دریافت خدمات دولتی مثل وام ودیعه مسکن به این کد نیاز داشتند، بخش بزرگی از مشکلات آن ها حل شده است.

مهدی ساسانی همچنین در خصوص راه اندازی بخش خرید و فروش این سامانه نیز توضیحاتی ارائه کرد و خاطرنشان ساخت که به دلیل مشکلات پیش آمده در دولت و شهادت رئیس جمهور، راه اندازی این بخش با تاخیر مواجه شده است و احتمالاً به زودی از این بخش رونمایی خواهد شد.
مدیر سامانه خودنویس اعلام کرد که اطمینان و اعتماد مردم و مشاوران به سامانه خودنویس بسیار خوب بوده و از زمان راه اندازی آن، نزدیک به ۴۰ درصد رشد داشته است. این موضوع بدین معنی است که معامله گران، ترجیح می دهند که از مزیت های قانونی و رسمی این سامانه استفاده کنند و به جای روی آوردن به اسناد غیررسمی، به سراغ سامانه خودنویس بیایند. با راه اندازی بخش فروش، می توان مشکل اسناد قولنامه ای را هم تا حد زیادی حل کرد.
وی در ادامه اعلام کرد که علاوه بر بخش خرید و فروش و بخش اجاره مسکن، قرار است که بخش های دیگری مثل پیش فروش نیز به سامانه افزوده شود و از هر لحاظ، آن را به سامانه ای کامل و جامع تبدیل کرد که نیاز معامله گران مسکن را برطرف کند.
این مقام مسئول دوباره تاکید کرد که به زودی رونمایی از بخش خرید و فروش سامانه خودنویس را انجام خواهند داد و به این ترتیب، نوع املاکی که امکان ثبت در سامانه را دارند، مشخص خواهد شد. مهدی ساسانی، الباقی توضیحات مربوط به خرید و فروش ملک از طریق این سامانه را به زمان رونمایی آن موکول کرد.
با راه اندازی بخش فروش در سامانه خودنویس، عملاً خود مردم و معامله گران، ابتکار عمل را به دست گرفته و بی نیاز از مشاوران املاک، اقدام به ثبت قراردادهای خود خواهند کرد. موضوعی که گرچه هزینه ها را تا حد زیادی کاهش می دهد اما به هرحال، خالی از ریسک و ایراد هم نیست.

دیدگاه ها غیرفعال است