بازداشت باند کلاهبرداری اجاره مسکن

بازداشت باند کلاهبرداری اجاره مسکن

کلاهبرداری بزرگ اجاره مسکن؛ دستگیری اعضای باند و توقیف وجوه


وضعیت بازار اجاره مسکن به قدری وخیم شده که خیلی از سوءاستفاده گران و کلاهبرداران، آن را به بستری مناسب برای اقدامات مجرمانه خود تبدیل کرده اند. در روزهای گذشته خبر رسیده که یک باند کلاهبرداری که در پوشش اجاره واحدهای مسکونی اقدام به شیادی و کلاهبرداری می کردند، دستگیر شده اند.

به گزارش پرشین سازه ، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فراجا اعلام کرد که مدتی قبل، پرونده ای از سوی پلیس آگاهی تهران بزرگ ارجاع داده شد که موضوع آن کلاهبرداری به شیوه اجاره واحدهای مسکونی بود.

سرهنگ عبدلله چولکی در ادامه به تشریح ماجرا پرداخت و خاطرنشان ساخت که به دلیل اهمیت و حساسیت موضوع، رسیدگی به این پرونده در اولویت کارآگاهان پلیس آگاهی فراجا قرار گرفت و تلاش شد که در اسرع وقت، این ماجرا مشخص شود.

بر اساس تحقیقات اولیه مشخص شد که کلاهبرداری از طریق فردی صورت می گرفته که هویت مشخص و معلومی داشته است. این فرد از مالکان ۷۵ ملک مسکونی، یک وکالت نامه دریافت کرده و آپارتمان های مزبور را با ودیعه های سنگین به افراد دیگر واگذار کرده است.

مالکان که به این فرد اعتماد داشته و ایشان را به عنوان یک واسطه می شناختند، بعد از امضای وکالت نامه متوجه شدند که ایشان بدون اطلاع مالکان، واحدهای مزبور را با مبالغ رهن سنگین به دیگران واگذار کرده و بعد از آن به همراه پول ها، متواری شده است.

سرهنگ عبدالله چولکی در ادامه توضیح داد که بعد از کسب اطلاع پلیس، فوراً با هماهنگی دستگاه قضایی، حساب های بانکی متهم و همدستان وی مسدود شد. بعد از تحقیقات بیشتر پیرامون ماجرا مشخص شد که این متهم، همدستانی هم داشته و بخشی از پول های دریافت شده به حساب این افراد واریز گردیده است.

نیروهای پلیس با انجام تحقیقات میدانی، محل اختفاء این متهم را شناسایی کرده و در یک عملیات غافلگیرانه، ایشان را دستگیر کردند.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فراجا اعلام کرد که بعد از بررسی مستندات موجود و مدارک به دست آمده، مشخص شد که برادر متهم نیز همدست وی بوده و بخشی از مبالغ کلاهبرداری به حساب همسرش واریز شده است.

مخفیگاه این دو نفر نیز در یکی از شهرهای شمالی شناسایی شده و دستگیر شدند و بعد از بازجویی های به عمل آمده به جرم خود اعتراف کردند.

خوشبختانه با اقدام به موقع پلیس آگاهی، مجرمان نتوانستند به اهداف شوم دست پیدا کنند و مبالغ به دست آمده توسط پلیس، کشف و ضبط شد. سرهنگ چولکی در پایان از مردم درخواست کرد که برای معاملات ملکی و وکالت اجاره خود به بنگاه های معتبر و دفترخانه های مجاز مراجعه کنند تا در دام چنین کلاهبردارانی اسیر نشوند.

متاسفانه از زمانی که مبلغ رهن و اجاره املاک بالا رفته، شاهد چنین اتفاقاتی هستیم و کلاهبردارانی از تمام انواع، وارد این فضا شده و سعی می کنند از نا به سامانی موجود در وضعیت بازار مسکن، سوءاستفاده کنند. به عنوان مثال، قراردادهای قولنامه ای و دستی، یکی از اصلی ترین ابزارهایی است که کلاهبرداران ملکی به آن چنگ می زنند و بارها دیده ایم که با استفاده از آن، توانسته اند مبالغ هنگفتی به جیب بزنند و یک ملک را به چند نفر بفروشند.

در سال های اخیر همواره تاکید شده که باید از اسناد قولنامه ای اعتبارزدایی شود تا بستر چنین کلاهبرداری هایی مهیا نشود. خوشبختانه در این مدت، اقدامات موثر زیادی برای این اعتبارزدایی از این اسناد انجام شده که احتمالاً به زودی شاهد نتایج آن باشیم.

از سوی دیگر، افزایش رهن و اجاره واحدهای مسکونی و امکان عقد قرارداد از طرق مختلف، باعث شده که سوءاستفاده گران به این بازار آمده و اقدامات غیرقانونی زیادی انجام دهند. البته بیش از یک سال است که سامانه خودنویس راه اندازی شده و بستری رایگان برای عقد قرارداد اجاره مسکن برای طرفین معامله ایجاد کرده است.

در کنار تمام مزیت هایی که سامانه خودنویس به همراه دارد، نباید منکر شد که ریسک ها و احتمالات زیادی را به وجود می آورد که در نهایت به اقدامات غیرقانونی منجر خواهد شد. به همین دلیل است که باید خطاها و ایرادات این سامانه برطرف شود.

در حال حاضر، تنها کاری که برای جلوگیری از سوءاستفاده های ملکی و کلاهبرداران این عرصه می توان انجام داد، مراجعه به مراکز رسمی و ذیصلاح برای عقد قراردادهای مختلف است. هرگونه قراردادی که خارج از این بستر رخ دهد، ممکن است در نهایت به بروز چنین اتفاقاتی منجر شود.

دیدگاه ها غیرفعال است