بازار مسکن همچنان نابسامان | فقر قانون، اصلی ترین مشکل

بازار مسکن همچنان نابسامان | فقر قانون، اصلی ترین مشکل

بازار مسکن مشکل کم ندارد اما به زعم برخی از کارشناسان، اصلی ترین مشکل بازار مسکن این است که به حال خود رها شده و هیچ قانونی بر آن حاکم نیست. در واقع فقر قانون، معضل بزرگیست که مدت هاست روی بازار مسکن سایه انداخته!

به گزارش پرشین سازه ، یکی از کارشناسان مسکن ضمن تاکید بر این موضوع؛ خاطرنشان ساخت که هنوز قیمت مشخصی برای مسکن وجود ندارد و هیچکس هم اقدامی در این زمینه انجام نمی دهد.

مجید گودرزی می گوید که بازار مسکن بعد از اقداماتی که دولت انجام داد، دچار کاهش قیمت شده و انتظارات تورمی در آن کمتر شده است. اما به هرحال همچنان از دسترس اقشار مختلف جامعه خارج است. خانه اولی ها از بازار مسکن حذف شده اند و هنوز هم تنها کسانی که در این بازار حضور دارند، یا سوداگران هستند یا کسانی که می خواهند مسکن خود را به احسن تبدیل کنند.

یکی از اصلی ترین موانعی که بر سر راه خرید مسکن وجود دارد، دستمزدهای بسیار پایین دهک های کم درآمد جامعه است. در واقع این دستمزدها به زحمت برای پوشش اجاره خانه کفاف می دهند.

جالب توجه اینجاست که با وجود مشکلات فراوانی که در این بازار وجود دارد، هنوز هم اقدام مناسبی در راستای قانونگذاری و کنترل آن انجام نشده است.

مجید گودرزی خاطرنشان کرد که قیمت ها کاملا به حال خود رها شده اند و مالکان و فروشندگان به هیچ قانون و عرفی در زمینه ی قیمت ها، پایبند نیستند. این وضعیت هر روز بدتر می شود و هیچ چاره ای جز قانونگذاری و دخالت دولت برای کنترل آن وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد:

قیمت مسکن باید به شکل منطقه ای مشخص شود. چرا که قیمت زمین بخش مهمی از قیمت مسکن است. البته خوشبختانه در کشور ما، مشکلی از بابت کمبود زمین وجود ندارد.

این کارشناس بازار مسکن به موضوع مهمی در این بازار اشاره کرد. مافیای مسکن مدت هاست که بازار را قبضه کرده اند و هر جور که تمایل داشته باشند؛ قیمت ها را جا به جا می کنند. در واقع هیچ کنترلی روی آن ها وجود ندارد.

به نظر می آید که در سال های اخیر، قدرت این مافیا از همیشه بیشتر شده و حالا بی رقیب هستند.

یکی از اصلی ترین وجوه عملکرد این مافیا در بازار مسکن، انباشت و رسوب سرمایه هاست. بیشتر از ۴۰ درصد سرمایه های کشور در بازار مسکن راکد مانده و هیچگونه بازدهی اقتصادی هم ندارند.

به گفته ی خیلی از کارشناسان و فعالان بازار، بخش بزرگی از این مالکان و مافیا، بانک ها هستند. البته بانک ها نیز در برابر این اتهام ساکت نمانده اند و خاطرنشان ساختند که بیشتر املاک آن ها در حال استفاده است و برای مصرف پرسنل بانک، به کار می روند.

گودرزی همچنین به موضوع ساخت شهرهای جدید نیز اشاره کرد و آن را گام بزرگی در راستای مسکن سازی برشمرد. به خصوص شهرک هایی که قرار است در نوار ساحلی جنوب کشور ساخته شوند.

نکته ی جالب توجه در مورد ساخت این شهرک ها، جانمایی شان است. در واقع می توان این نوار ساحلی را به یک منطقه پربازده و گردشگری تبدیل کرد.

یکی دیگر از موضوع هایی که این کارشناس مسکن به آن اشاره داشت، بحث ساخت خانه های ۲۵ متری بود. بر اساس گفته های ایشان، ساخت چنین خانه هایی مخالف سیاست های دولت برای فرزندآوری و تشکیل خانواده است. همچنین هیچ خانواده ای نمی تواند در این فضای کوچک رفاه داشته باشد. این خانه ها، الگوگرفته از خانه هایی است که در کشورهای آسیای شرقی ساخته شده اند. اما نکته اینجاست که ساخت خانه های ۲۵ متری در این کشورها به دلیل کمبود زمین انجام شده است. در کشور ما این معضل وجود ندارد. بنابراین اصلا منطقی نیست که دست به ساخت چنین خانه هایی بزنیم.

وی همچنین از ثبات بازارهای موازی صحبت کرد و تاکید داشت که انتظارات تورمی در بازار مسکن کاهش یافته چرا که بازارهای دیگر، ثبات پیدا کرده اند. حتی انتظار افزایش قیمت ها تا پایان سال نیز بعید است. بنابراین احتمال می رود که تا انتهای امسال روند بازار مسکن به همین طریق باشد.

البته بر اساس گفته های برخی از کارشناسان، در صورتی این روند ادامه پیدا می کند که شوک جدیدی از سوی بازارهای موازی به بازار مسکن وارد نشود.

دیدگاه ها غیرفعال است