بازار مسکن در آستانه تحول؛ رونق در آبان ماه

بازار مسکن در آستانه تحول؛ رونق در آبان ماه

پیش‌بینی رونق بازار مسکن در آبان ماه؛ اما کارشناسان هشدار می‌دهند


در حالی که بازار مسکن را رکودی عظیم فراگرفته، یکی از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی پیش بینی می کند که احتمالاً در آبان ماه امسال وضعیت بازار مسکن تغییر کرده و رونق پیدا کند. در این پیش بینی، حتی احتمال افزایش قیمت نیز در نظر گرفته شده است.

به گزارش پرشین سازه ، بازار مسکن از ابتدای سال ۱۴۰۲ با رکودی عجیب و رکوردشکن مواجه شده و تا به امروز نتوانسته خود را از چنگال این رکود خارج کند. واقعیت اینجاست که رکوردشکنی قیمت ها باعث شد تا خریداران مسکن، بازار را ترک کرده و در نهایت، رکودی بزرگ را رقم بزنند که فقط در برهه ای چند روزه و در انتهای سال گذشته، تا حدی شکسته شد.

حالا محمد رسولی، دبیر اولین نشست بررسی بازار مسکن و اثرات اقتصادی آن اعلام کرد که برای پیش بینی وضعیت بازار مسکن و یافتن بهترین راهکار جهت بهبود معضلات آن، این نشست ها برگزار می شوند.

نشست مزبور به منظور بررسی نقش مسکن در اقتصاد ایران، پیش بینی قیمت و رکود بازار مسکن برگزار شد و در طی آن، محمد رسولی ضمن اشاره به اهداف این نشست، خاطرنشان ساخت که در تلاش هستند که احتمال رونق مسکن در شش ماه دوم امسال را مورد بررسی علمی قرار بدهند.

وی اعلام کرد که خلاصه مباحث و نتیجه گیری حاصل از آن، از طریق دبیرخانه رویداد به دفتر وزیر محترم مسکن و شهرسازی ارسال خواهد شد.

در ادامه یکی دیگر از شرکت کنندگان این نشست که اقتصاددان برجسته ای هستند، به این نکته اشاره کرد که مسکن را نباید فارغ از موضوعات مرتبط به آن بررسی کرد و باید نگاهی همه جانبه به این مسائل داشت. هوشنگ طالع اعلام کرد که بسیاری از این جنبه های مرتبط به مسکن، اساساً ریشه اقتصادی ندارند و باید جوانب دیگری از جمله ساختار اداری، سازمانی و…را بررسی کرد.

وی از مجلس درخواست کرد که در حوزه مسکن، عجولانه تصمیم گیری نکند و برای وضع قوانین مربوط به آن، دقت، مطالعه و تامل کافی داشته باشد؛ چرا که این حوزه بسیار پیچیده بوده و نگاهی همه جانبه می طلبد.

واقعیت اینجاست که جستجوی کوتاهی در قوانین وضع شده برای حوزه مسکن، نشان می دهد که شتاب زدگی زیادی در تصویب آن ها وجود داشته است. به همین دلیل، بیشتر این قوانین، کارکرد درستی ندارند و نمی توانند بازدارنده باشند.

مثلاً همین قانون ساماندهی زمین، مسکن و اجاره آن که قرار بود بُعدهای مختلفی از بازار را پوشش بدهد، راه به جای خاصی نبرده و حتی از بهبود وضعیت برای مستاجران نیز عاجز بوده است. متاسفانه همچنان شاهد رشد سرسام آور اجاره هستیم و متقاضیان مسکن نیز، همچنان با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می کنند.

یکی دیگر از شرکت کنندگان نشست بررسی بازار مسکن و اثرات اقتصادی آن، نمودارهای اقتصادی ایران را بررسی کرد و وضعیت مسکن در ایران را مورد تحلیل قرار داد.

سعید باقری اعلام کرد که با مقایسه ایران با چند کشور مطرح، می توان متوجه شد که کشور ما، جای مناسبی برای سرمایه گذاری و فعالیت در حوزه مسکن است. ایشان اعتقاد داشت که در آبان ماه امسال، بازار مسکن دوباره وارد جریان رونق خواهد شد و حتی احتمال افزایش قیمت نیز وجود دارد.

البته این کارشناس تحلیلگر، استدلال خاصی برای این پیش بینی خود ارائه نکرد و صرفاً با توجه به نمودارها و آمارها، تحلیل خود را بیان کرد. یکی از اقتصاددان های حاضر در نشست مزبور نیز به مشکلات بازار مسکن تهران اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که باید پایتخت اداری و قضایی از تهران به جای دیگری انتقال داده شود.

بهنام ملکی در ادامه به موارد مهم دیگری که نیازمند بررسی و رسیدگی هستند، اشاره و خواهش کرد که توجه جدی تری به آمایش سرزمینی، استفاده درست از نظرهای کارشناسان و نخبگان دلسوز صورت بگیرد.

یکی دیگر از تحلیلگران و فعالان اجتماعی به وضعیت اسف بار مسکن کشور اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که فشار اصلی به دوش مستاجران است. مجید گودرزی اعلام کرد که رها بودن بازار مسکن و اجاره ی آن، باعث شده که اقشار فرودست که بیشترشان جزو مستاجران هستند، فشار اقتصادی زیادی را به متحمل شوند. به همین دلیل بازار مسکن باید کنترل شود.

در نهایت، عادل بابایی، حقوقدان و تحلیلگر اقتصاد از منظر حقوقی، خاطرنشان ساخت که نگاه تک بعدی در نسخه نویسی اقتصادی به کار نمی آید. برای بررسی کارکرد و اثرگذاری یک قانون، باید دید که چه اثری روی اقتصاد خواهد گذاشت.

به همین دلیل، قبل از اینکه قانون جدیدی در حوزه مسکن پیشنهاد و تصویب شود، باید تمام تبعات و تاثیرات این قانون بررسی شود و اطمینان حاصل گردد که اثرات سوء روی بازار نخواهد گذاشت.

دیدگاه ها غیرفعال است