انتخابات، معاملات مسکن را به رکود برده است!

انتخابات، معاملات مسکن را به رکود برده است!

رکود انتخاباتی در بازار مسکن؛ معاملات مسکن در خرداد و تیرماه به شدت کاهش یافت


انتخابات قریب الوقوع ریاست جمهوری در ایران، همه بازارها را به حالت تعلیق و توقف درآورده و بازار مسکن نیز از این قاعده مستثنی نیست. به گفته بسیاری از مشاوران املاک، در روزهای گذشته حتی خریدهای سرمایه ای نیز کمتر انجام شده است.

به گزارش پرشین سازه ، در دوره های قبلی همواره انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه برگزار می شد. به همین دلیل بازار مسکن در خرداد ماه سال های انتخابات، با رکود و توقف همراه می شد. حالا این انتخابات در تیرماه برگزار می شود اما بدان معنا نیست که رفتار بازار، متفاوت شده است. به نظر می آید که بازیگران بازار ملک، همچنان در تعلیق به سر می برند و منتظر نتیجه انتخابات هستند.

بر اساس گزارش های میدانی در بازار ملک، دو طرف معامله صبر انتخاباتی پیشه کرده اند و فعلاً در انتظارند تا ببینند چه کسی به پاستور راه پیدا می کند و سیاست های وی در قبال مسکن چه خواهد بود. خریداران مسکن توقع دارند که با روی کار آمدن دولت چهاردهم، قیمت مسکن تعدیل شود. از سوی دیگر، فروشندگان نیز متوقع هستند که بازار مسکن همین روند را دنبال کرده و ثابت باشد. به هرحال، هنوز سیاست های رئیس جمهور جدید مشخص نیست و تا زمانی که رویکرد وی به مسکن معلوم نشود، هر دو طرف معامله دست از خرید و فروش برمی دارند.
در سمت فروش، مالکان خود به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول مالکانی هستند که به قصد جلوگیری از نابودی سرمایه های خود به بازار ملک وارد شده اند و خرید سرمایه ای انجام داده اند. به همین دلیل در ماه های بعد، طبیعتاً به دنبال بازارهایی خواهند رفت که بازدهی بیشتری داشته باشد. برای این دسته از مالکان، انتخابات ریاست جمهوری و رویکرد رئیس دولت آتی خیلی مهم تر است. چرا که برای ایشان مشخص می کند که سرمایه خود را در چه بازاری بگذارند.

مالکان دسته دوم، کسانی هستند که به دنبال تبدیل ملک خود به احسن هستند. اتفاقاً آن ها هم منتظر انتخاب رئیس جمهور هستند تا تکلیف بازار ملک روشن شود. این مالکان امیدوارند که رئیس جمهور آتی موفق به مهار قیمت ها شود تا تبدیل به احسن آن ها، به شکل بهتری صورت بگیرد.
با توجه به وضعیتی که توصیف شد، طبیعی است که بازار مسکن خلوت باشد. البته این موضوع، پدیده تازه ای نیست و از دهه ۸۰ به این سو، همواره به هنگام انتخابات ریاست جمهوری، بازار مسکن به مدت ۱ ماه دچار رکود می شود.
بر اساس گفته های مشاوران املاک بخش های مختلفی از تهران، در یک ماه گذشته قیمت ها ثابت بوده و تغییر به خصوصی مشاهده نشده است. البته در برخی از محله های پایتخت شاهد کاهش قیمت نیز بوده ایم. جالب ترین اتفاقی که در بازار مسکن خرداد و تیرماه رخ داده، توقف خریدهای سرمایه ای است. همین موضوع سبب ثبات و حتی کاهشی شدن قیمت ها شده است.
البته تمام این آمارها بر اساس گزارش های میدانی و تحقیقات محلی است و اطلاعات فراگیری از نبض قیمت فروش آپارتمان در تهران وجود ندارد. البته تحقیقات میدانی همواره می توانند واقعیت بازار را مشخص کنند و در حال حاضر، به نظر می آید که معاملات مسکن در خرداد و تیرماه امسال، به طرز محسوسی کاهش یافته است.

بازار مسکن در تابستان چه خواهد شد؟!

در نیمه اول تیرماه امسال، رئیس جمهور چهار سال آینده ایران مشخص خواهد شد و در تابستان امسال، احتمالاً شاهد اثرگذاری این انتخاب در بازار مسکن خواهیم بود. اما سوال اینجاست که این اثرگذاری به چه نحوی خواهد بود؟
بر اساس کارنامه رئیس جمهورهای قبلی ایران در ماه های بعد از انتخاب آن ها، می توان وضعیت آتی مسکن را تا حدی پیش بینی کرد.
در تیر ماه سال ۷۶ که دولت اصلاحات روی کار آمد، قیمت مسکن در تابستان نسبت به بهار همان سال با کاهش ۲ درصدی مواجه شد. به نظر می آید که روی کار آمدن سید محمد خاتمی باعث شد که بازار مسکن کمتر از تنش های اقتصادی و تورمی اثر بگیرد و همواره یک روند ثابت را در پیش می گرفت.
در ابتدای سال ۸۰ و دور دوم ریاست جمهوری خاتمی، رونق خوبی بر بازار مسکن حاکم بود که همین موضوع سبب رشد ۴۲ درصدی قیمت ها شد. با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال ۸۴، شاهد افزایش قیمت ۱۲ درصدی مسکن تهران بودیم. در تیرماه سال ۸۸، شرایط خاص آن سال باعث شد که معاملات بازار مسکن عملاً متوقف شود و حتی در ابتدای تابستان، قیمت ها نیم درصد کمتر شوند.
با آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی، قیمت مسکن در تابستان سال ۹۲ همچنان ملتهب بود و حتی با جهش ۴ درصدی قیمت مواجه شد اما پس از آن، نتیجه انتخابات و روی کار آمدن دولت روحانی، قیمت ها تا پایان تابستان ثابت بود و حتی در مقاطعی با ریزش نیز مواجه شد.
پس از آن، بازار مسکن در سال ۹۶ به بعد و پس از لغو یک طرفه برجام، روز خوش ندید و تا به امروز نیز درگیر التهابات فراوان بوده است.

دیدگاه ها غیرفعال است